Gå til innhold

Tilrettelegging på jobb ift. nattevakter

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Jeg synes å huske å ha lest her inne at man ikke trenger å jobbe natt når man er gravid og at arbeidsplassen har ansvar for å tilrettelegge. Leste også at dersom man har faste nattvakter på turnusen så skal man få gjort om disse til dag/kveldsvakter uten å få nedsatt lønn. Er det noen her som kjenner reglene godt og vet mer om dette?

Takk! :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei. Er ikke helt inne paa de reglene, men har forstatt det saann at om det er for slitsomt for deg, at du jobber baade dager, kvelder og netter saa kan du faa dette tilrettelagt. Noen jobber jo bare netter, og det er ikke saa farlig, for da er man inne i en rytme hele veien som kroppen ogsaa er vandt med. Men hör med legen din, kanskje h*n vet noe mer om de reglene?

Skrevet

Aww det skulle jeg selv ha visst, er assistent på sykehjem og jobbet mye natt idet siste

Skrevet

når eg jekk gravid med min første ¨så hadde eg nattevakter.. og jekk det i 5 mnder av svangerskapet. var ikkje noe særlig i det hele tatt. og ikkje bra for kroppen. var en negativ erfaring for min del .

snakk med jormor hun kan gi skriv om tilrettelegging til deg som du gir arbeidsgiver om det er for tungt for deg å gå natt. da trur eg de skal ve pliktig til og sette deg over på dag turnus :D

lykke til :)

Skrevet

hei. er gravid og går normalt kontroll hos lege 3 delt turnus. da jeg var til legen da jeg var 9 uker ble jeg sykemld fra nettene. min lege var helt i mot at gravide skulle jobbe netter men tror dette kan varieret litt fra lege til lege. jeg ble byttet over til kveld og dag og taper ikke lønn da arb giver får dekket mellomlegget fra nav

Skrevet

går normalt 3 delt turnus skulle det stå.....

Skrevet

Hei.

Du har rett på å få tilrettelagt ja, men du har IKKE rett på å få med deg nattilleggene dersom du går over på dag.. :(

Men mange arbeidsplasser betaler dem ut alikevell!

Skrevet

Jeg var hos legen og fikk attest på at jeg ikke skulle gå nattvakter allerede i uke 4. Jobben byttet om alle nattvaktene til dag og kveldsvakter. Veldig kurant ordning. Vet ikke om du har krav på å få de samme tilleggene, men tror jeg har fått det, da lønnen min ikke er mindre. Vi har forøvrig ønsketurnus, så fra neste turnus har jeg ikke satt opp nattvakter og det tar sjefene hensyn til. Desverre er det ikke slik at alle får fritak. Min svigerinne fikk ikke fritak fra nattjobbing og gikk vakter helt til i 8. måned. Fastlegen hennes nektet å gi ut en slik attest/sykemelding. Ganske utrolig og jeg hadde nok byttet fastlege om det hadde skjedd meg.

Skrevet

Anbefaler deg å få en legeerklæring på at du bør få slippe netter. Da må arb.giver tilrettelegge og bytte over på dag/kveld. Du har ikke krav på å få nattilleggene dine.

Et annet alternativ er å bli delvis sykemeldt, og dermed sykemeldes fra nettene. Da får du lønnen din med tilleggene-

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...