Anonym bruker Skrevet 22. juli 2009 #1 Skrevet 22. juli 2009 Er ett barn greit synes dere? Eller blir det litt egoistisk?
Anonym bruker Skrevet 22. juli 2009 #2 Skrevet 22. juli 2009 Hvorfor i alle dager er det egoistisk? Folk må da for søren få velg selv hvor mange de vil ha.
Anonym bruker Skrevet 22. juli 2009 #3 Skrevet 22. juli 2009 Samme her...Datteren vår er snart tre og "alle" maser om at vi må snart få oss en til og at hun "kan da ikke vokse opp uten søsken!" osv... Men vi tenker faktisk at vi bare vil ha denne ene med mindre vi forandrer mening om en del år (men jeg tviler!!).
Gjest Mylian&A.V+2til:-)) Skrevet 22. juli 2009 #4 Skrevet 22. juli 2009 Jeg syns et er helt vilt at folk maser om sånne ting.. For alt de vet kan det hende dere ikke har økonomi til det, en er steril etc, herregud, alt folk skal grave i...
Anonym bruker Skrevet 22. juli 2009 #5 Skrevet 22. juli 2009 Min sønn er 2 år i oktober og folk har FOR LENGST begynt å si: "Nå må dere sette igang med nr. 2". Hallo???? Vi slet i 4 år før jeg ble gravid med gutten min....og for alt hva folk vet kan vi ha prøvd lenge med nr. 2 uten at vi har annonsert dette til hele verden. Kjenner jeg blir kjempe såret når folk ikke bare spør når nr. 2 kommer, men "kommanderer" oss til å få nr. 2. Vi har kjempe problemer med å bli gravide....så for oss er det ikke bare å hoppe i høyet for å bli gravide på nytt. Synes folk skal passe på hva de spør og sier til andre folk...
Anonym bruker Skrevet 22. juli 2009 #6 Skrevet 22. juli 2009 Vi har ett barn på 2 1/2 år, og det er mange spørsmål/"formaninger" om at han må få søsken. Vi har hele tiden sagt at vi muligens ikke skal ha flere, og i tilfelle ikke før om noen år. Men mange som mener mye om det... Det verste er at de fleste er folk vi ikke kjenner så fryktelig godt. Merkelig mange som har behov for å legge seg oppi andres valg i livet.
Gjest Tale30 Skrevet 22. juli 2009 #7 Skrevet 22. juli 2009 Min mann vil ha to, men jeg må si jeg er litt fremmed for tanken. For det første syns jeg det er vanskelig å se for meg at jeg skal kunne elske noen like høyt som datteren min (merkelig, jeg vet) og for det andre er jeg selv enebarn og vokste opp med en konstant frykt for at mamma skulle få flere barn. Jeg har derfor ikke noen slike positive opplevelser med det å ha søsken som barn. Jeg har søsken nå, men det skjedde etter at jeg var voksen. Jeg er sikker på at babylengselen kommer når jenta vår er eldre, men akkurat nå er jeg litt sånn enebarn-innstilt i hodet, selv om jeg er helt med på å få flere dersom det er viktig for min mann. Jeg er helt sikker på at jeg finner nok kjærlighet til flere enn en
Anonym bruker Skrevet 22. juli 2009 #8 Skrevet 22. juli 2009 jeg tror også at det blir ett barn her i huset...orker rett og slett ikke tanken på å gravid en gang til..
Anonym bruker Skrevet 22. juli 2009 #9 Skrevet 22. juli 2009 Jeg vil kun ha ett barn. Jeg tror det blir mer jobb med å sørge for at barnet selv ikke blir egoistisk som voksen, men jeg syns ikke det er en egoistisk handling overfor noen egentlig. Jeg har tenkt å ta til meg fosterbarn (det er en drøm jeg har hatt lenge) såfremt jeg kan skrape sammen overskudd til det. Og da tror jeg ikke det er plass til mer enn EN egen. Jeg har full forståelse for at folk vil ha mange barn. Men i mitt hode vil det være egoistisk dersom jeg skulle produsere mange barn når det finnes så mange som trenger hjelp. Jeg vil heller hjelpe de som allerede har kommet til.
Anonym bruker Skrevet 22. juli 2009 #10 Skrevet 22. juli 2009 Bare en her ja ! Orker ikke gå gjennom graviditet, fødsel og spebarnsperioden en gang til. Er bare ikke en person som passer til å ha en stor ungeflokk, ikke to heller for den saks skyld.
Anonym bruker Skrevet 22. juli 2009 #11 Skrevet 22. juli 2009 Jeg ville egentlig ikke ha barn i det hele tatt, men da jeg ble gravid, var ikke abort et alternativ. I åtte år snart har folk mast på at vi må få flere, og inntil ganske nylig har jeg svart at en må da være nok. Men nå vil pappaen at vi skal prøve å få en til, og siden jeg synes det blir egoistisk å skulle nekte ham flere barn, så har jeg gått med på det.. Men ja, jeg kunne godt ha hatt bare et barn om det bare var opp til meg!
Anonym bruker Skrevet 22. juli 2009 #12 Skrevet 22. juli 2009 Vi skulle bare ha et barn, men så ble jeg gravid ved å forrekne oss da jeg skulle skifte prevensjon. Så nå har vi to :-) Men klart det er lov å bare skulle ha et barn. Helt ok det.
Anonym bruker Skrevet 22. juli 2009 #13 Skrevet 22. juli 2009 ja dette er bare helt utrolig. det er akkurat som om det er en forbrytelse i noens øyne at man bare ønsker seg ett barn. jeg kan ikke tenke meg ett til barn. aldri om jeg vil gjennom svangerskap og spedbarnsperiode på nytt. greit vi har hatt mer problemer enn gj.snittet av gravide og småbarnsforeldre, men hadde vi hatt det knirkefritt hadde jeg fortsatt ikke ønsket flere. jeg synes det holder med en. men det virker som alle rundt meg mener det absolutt ikke er ok. da datteren vår var tre mnd begynte farmoren å hinte frempå om en til. herregud. det skal vel bli meg ett liv fremover når de etterhvert finner ut av jeg og mannen min mener alvor. verken han eller jeg ønsker oss to barn. vi er bare rett og slett ikke typene til en svær familie. greit at to unger kanske ikke karakteriseres som stor familie, men vi synes at oss tre er nok. det typiske folk bruker å si til meg er at bare vent til om noen år. du kommer til å få sååååå lyst på en til. nei, det gjør jeg ikke. hva faen vet de? selv om andre ønsker seg 5 unger behøver ikke jeg å gjøre det. ble langt dette hehe men er bare så lei mas av flere unger. synes ikke andre har noe med det å gjøre.
Anonym bruker Skrevet 22. juli 2009 #14 Skrevet 22. juli 2009 jeg vet ikke om jeg orker flere enn ett barn,ennå.. nå er h*n 1 år og får høre titt og ofte at nå kommer vell snart nr 2.. nei sier jeg hvis vi skal ha en til blir d maaange år til.. nei stakkars små også,å nei det må ikke bli så mange år,det er best å få de på rappen og best å ha de tett så får de så mye glede av hverandre og bla bla bla, sier de.. er SÅ lei!! er nesten så jeg har lyst å si "det bestemmer ihvertfall ikke DU" men får meg ikke til d..
*Miziz* har smilende barn ;-) Skrevet 22. juli 2009 #15 Skrevet 22. juli 2009 Aldri hørt om et barn som lever i frykt for at mor skal få et barn til. De aller fleste ønsker seg søsken. Grunnen til at alle maser er at : 1) de vet av erfaring at man elsker nestemann like høyt og 2) søsken er en utrolig positiv ting for alle faser i livet.
Anonym bruker Skrevet 22. juli 2009 #16 Skrevet 22. juli 2009 Vi har ogå bestemt oss for at jenta vår blir enebarn. Var plaget i graviditeten med bekkenløsning, måtte sykemeldes delvis fra jobben. Fødselen endte med keisersnitt og infeksjon i operasjonssåret som måtte åpnes igjen. Følte meg 'uglesett' på sykehuset som en hypokonder før de fant ut at det faktisk var infeksjon, og gav meg rett type antibiotika. I tillegg så ønsker vi å kunne 'gi alt' til det barnet vi har med tanke på ferier og så videre.
Anonym bruker Skrevet 22. juli 2009 #17 Skrevet 22. juli 2009 Klart det er vårt valg om vi vil ha ett eller flere barn men dere må innrømme at det er en smule egoistisk! De fleste forklarer det ved at de ikke orker tanken på flere barn eller at de ikke orker et svangerskap til o.l Og til 20:38 som ønsker å "gi alt" til barnet sitt, hva er ike større en et søsken. Tror du fantastiske ferier vil veie opp for at barnet ditt får vokse opp med et søsken og dele gleder og sorger med, fortvilelse over håpløse foreldre, gleden av å se hverandres barn vokse opp, dele på sorgen når du mamma og pappaen dør. .....ja, deres valg men innrøm at det er noe egoistisk!
Anonym bruker Skrevet 22. juli 2009 #18 Skrevet 22. juli 2009 Hei. Er selv enebarn og det har gått greit. Selvfølgelig har jeg i situasjoner ønsket meg et søsken, men har også fått mye ekstra "oppmerksomhet" hjemme og det har nok barn godt av. Jeg har et barn selv idag, og det er ikke slik at vi planlegger flere. (dukker det opp flere så er det velkomment!) Tror vi må ha mer forståelse for at folk ikke er helt like og ønsker det sammen for seg og sin familie. Jeg ser jo helt klart at det blir mindre tid til meg selv om vi skulle få flere barn. Et barn er nok lettere å levere hos bestemor enn to osv. Samtidig så tror jeg at søsken er en stor ressurs gjennom livet. Er helt enig med mange her om at det er utrolig hva folk får seg til å si, vi skal på en måte inn i samme "formen" som andre med typisk to unger!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå