Gå til innhold

Skal jeg gi opp ammingen? Trenger hjelp..

Anbefalte innlegg

Skrevet

har en liten gutt på seks uker som startet med å spise fra puppen men som desverre ikke la på seg nok. Måtte derfor gi tillegg så han får først pupp ca 1 kvarter på hver også flaske. Etter kort tid var flasken selvsagt mer fristende men jeg tveng han (så godt som det går an å tvinge en baby) til å spise fra meg først.

Nå er det kommet til at jeg MÅ ligge for at han i det hele tatt gidder å ta tak i vorta men etter få sekunder skriker han og slår rundt seg med armene og blir kjempesint. Prøver å sitte men da får han melken i vrangen og han må opp å rape/hoste opptil 6 - 7 ganger på en pupp.

Dette fører til illsint baby og stresset mor og noen ganger kan måltidene ta opptil halvannen time med to bryst og flaske. Da er det bare en time til det hele starter igjen og jeg er i ferd med å bli helt utslitt!!! Gruer meg til hver gang han skal ha mat og jeg tror han merker det på meg. Puppene er hele tiden sprengt fordi han ikke spiser opp og alt er bare rot!

Når han får flasken er alt bare fryd og gammen og det er ingen problemer.

Hva synes dere, skal jeg fortsette de stressende måltidene eller gå helt over til flaske. Mamma kommer til å dø hvis jeg sier jeg har sluttet å amme, men er det sååååååå farlig da?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Så lenge du føler at alt er bare stress og irritasjon med puppen,synes jeg du skal slutte,hvis det er det du vil..

Morra di har da vel ingenting hun skulle ha sagt!

Dette er helt opp til deg,det blir da folk av flaskebarn å:)

Skrevet

Hei Luna.

Dette er jo helt klart ikke en god situasjon for deg og gutten din. Jenta mi er 8 uker i morra og jeg er en sånn person som mener man bør amme, men ikke for enhver pris. Kan jo skjønne at gutten din synes flaska er helt topp. Der kommer jo maten strømmende ut mens han må jobbe mer med puppen.

Jeg må fremdeles øve litt med jenta mi for ho finner stadig på noe lureri. Nå "biter" ho meg og det får ho ikke lov til. Ho vil helst ikke jobbe for maten ho heller, men jeg gir ho puppen igjen og igjen. Men jeg har nok mat og slipper flaske. Jeg tør heller ikke prøve flaske på ho for er redd ho vil foretrekke den.

Matingen deres høres veldig frustrerende ut. Jeg synes du skal ta et valg utfra hva du synes. Ikke bry deg om hva mamma eller andre sier. Gjør det du synes er best for deg og gutten din. Klart morsmelk er den beste næringen, men når situasjonen krever det så er det ikke noe galt med erstatning.

Lykke til med valget og ammingen:-)

Skrevet

Jeg synes du skal slutte. Å fortsette ammingen er ikke det beste for babyen din.

Lykke til! Du skal se det blir en mye bedre når du får tatt valget :)

Hilsen ei som skulle sluttet å amme tidligere for jeg var helt utslitt og ingen bra mamma ;)

Skrevet

Takk for svar jenter. Jeg er fortsatt litt i tvil men må innrømme jeg heller mot å gi opp. Tror jeg prøver litt til, kanskje med noen nye ammestillinger, og hjelper ikke det blir det nok flaske fremover.

Og jeg som trodde ammingen skulle bli kos og fint. Har alltid tenkt at man selvfølgelig skal amme, og går det ikke må man jobbe hardt til det går. Ante ikke at det kunne ta sånn på....

Er litt skuffet over meg selv nesten, men må lære meg å respektere at ikke altting blir som jeg hadde håpet og trodd.

Takk for støtte: )

Skrevet

Hei! Det er bare du som kan avgjøre hva som er best for dere! Jeg sleit veldig med amminga og ble rett og slett deppa av alt styret. Etter 8 uker ga jeg opp, og jeg hadde verdens dårligste samvittighet og forventet masse sykdom framover. Nå i etterkant mener jeg at ammefokuset i Norge er helt hysterisk, det er kun marginale forskjeller på helsa til barn som har blitt amma og barn som har fått mme, og tilknytningen er like sterk. For mitt barn var det mye bedre med en opplagt mor som hadde overskudd til henne, enn en sliten og deppa en som styrte med puppen. Får jeg barn igjen så håper jeg at jeg får til amminga. Jeg kommer til å forberede meg bedre, og stille større krav til helsestasjonen. Men mislykkes jeg skal jeg gi opp med god samvittighet. Jenta mi har vært syk en gang, (snørr/ feber og hoste) og er nå ti måneder, forresten.

Skrevet

Heu Luna håper!

Amming kan bli kos og fint! Slet som deg enormt de første 4-5 ukene... Hadde "alt" av ammeproblemer; ekstrem sårhet, sopp/trøske, brystbetennelse, urolig baby v/amming, for lite melk, osv... Alle sa til meg at jeg burde gi opp, ikke amme for enhver pris osv, men jeg var veldig enig med meg selv om at jeg ikke ville gi opp (snakke kun for meg nå altså). Jeg fortsatte å prøve, og da gutten min ble 5 uker kunne jeg endelig fullamme han igjen. Jeg er nå så utrolig glad for at jeg fortsatte å amme tross smerte og tårer...

Skrevet

Kan du pumpe ut melken og gi den på flaske da? Så får ungen hvertfall morsmelk?

Jeg fullpumper, og kan forsikre om at det er fullt mulig:)

Skrevet

Hei Luna!

Jeg får heller ikke til ammingen for n'te gang!

Barnet mitt er sugesvakt eller har feil teknikk (suger seg fast ytterst på knoppen), eller bruker puppen til sovemedisin eller kos. Jeg pumper ca 7 dl hver dag som han får på flaske, gir litt tillegg, og så får han die innimellom for kosens skyld. jeg hadde håpet at han ville bli sterkere og flinkere til å die med tiden, men det virker mer som flaska blir en vane ja.

Jeg tror du enten må kutte flaska helt ut for å prøve å fullamme, eller delamme så godt du kan kombinert med pumping, eller bare kutte ut hele amminga. Valget er jo ditt og det er ingen som har noe med hva utfallet blir så lenge barn og mor trives!

Forresten, to av mine sønner avvente seg sjøl om dagen (mellom 2-4 mndr gamle), men tok fint pupp 2-3 ganger om natten til de var 8 mndr.

Jeg holdt på denne nattammingen så lenge jeg kunne fordi jeg syns det var tilfredsstillende å kunne amme littegrann i alle fall, og så slapp jeg å pumpe så mye om nettene.

mvh

Skrevet

takk for flere fine svar. Har prøvd å pumpe å gi på flaske men han setter i halsen og slår vekk flaska. Hvorfor vet jeg ikke. Men pumping er jeg villig til å gi flere forsøk, har bare testet det et par ganger. Ammet for ti min siden og det gikk fint - i ca 5 min. Så begynner strevet igjen.. Blir så sliten og det gjør lillemann og. Til slutt ga han opp og sovnet fra det hele, så da blir det flaske når han våkner.

Huff, at det skal være så vanskelig... Blir litt lei meg, men det hjelper med støtte fra dere.

Skrevet

Hei igjen!

Klart du blir lei deg! Jeg håpet så inderlig jeg også å få til ammingen med nr 4, så blir det bare tull nok en gang. Det er så trist en kunne grine når melka er der og man vil amme, men barnet vil ikke...

Angående at babyen din slår bort flaska og setter i halsen: det kan være at tåteflaska/smokk har feil hullstørrelse? Mulig mm renner ut i et annet tempo enn mme? Min minstegutt blir også tidvis sint på flaska, ca 1-2 ganger daglig, og nekter å drikke og slår seg vrang. Noen ganger er det fordi jeg valgte en smokk med for stort hull, (6 mnd tutten helt lik 3 mnd tutten, men større hull, hender jeg tar feil) og melka rant altfor fort så han satte den i halsen. Melka kan være for kald eller for varm, barnet kan være utålmodig og drikke for fort eller svelge mye luft.

Barnet kan ha knip eller være rett før bæsjing som gjerne trigges av et måltid. Det fins et utall ulike grunner til at småtten blir sint på flaska, men som regel er dette gått over til neste måltid...

Prøv litt ut videre hva som funker for dere, men ikke slit deg ut og la hele spedbarnspoerioden bli et ork mht matingen! Det skjedde med vår nummer 3 som ble puppenekter og flaskenekter og til slutt måtte mates med 20 ml sprøyte til ett års alder - det må du for all del unngå - da er det bedre de tar flaska ja!

Skrevet

Jeg forstår deg veldig godt, og det høres ut som du har fått en kopi av mini'n min. Fra han var 3-4 dager gammel fikk han problemer med å suge melk fra puppen fordi vortene mine er for flate. På helsestasjonen anbefalte de meg da å bruke ammeskjold. Jeg begynte med det, og det gikk greit. Men rundt 4 uker begynte det å bli et stort problem å få i mini mat på kvelden. Han bare sovna igjen og igjen etter kun et par sug. det var fryktelig vanskelig å vekke han, og når jeg la han til sovna han etter et par sug igjen. Det endte med at jeg pumpa og ga på flaske på kvelden. Rundt 6 uker ga vi litt tillegg på kvelden, og det positive med det var at han begynte å sove natta gjennom :)

Siden dette har amminga i grunn vært ganske mye pes. Det har stort sett alltid gått greit når han har ligget på ammeputa hjemme, men alle andre stillinger og steder har vært pes. Jeg endte opp med å gi mer og mer flaske. Etter hvert ga jeg kun pupp når vi var hjemme eller evt hjemme hos noen. Han ble helt febrilsk og vrei seg i alle andre retninger enn puppen, og hylte hysterisk. Om jeg fikk han til å legge seg til, så begynte han å hyle etter å ha spist noen minutter. Nå er han seks måneder om en uke, og får kun en pupp på morgenene. Jeg har gradvis gitt mindre og mindre melk, og er i ferd med å gi meg helt nå. Ja, det er fryktelig sårt, men jeg må innse at det bare går ikke lenger. Det har vært mye strev fram til nå også, og når jeg ser tilbake på det så er jeg glad jeg fortsatte å amme, men noen dager har det bare vært slit. Han er nok en flaskeunge tror jeg. Han er kjempefornøyd når flaska kommer, da sitter han og gaper stort og er kjempetålmodig helt til han får den til munnen. Med en gang jeg legger han tilbake for å amme så hyler han. Jeg har vært i kontakt med helsestasjonen for å få hjelp, men de kunne ikke komme med noen bedre råd enn det jeg hadde prøvd allerede.

Jeg håper du finner ut det som er best for deg! Jeg har flere venner med flaskebarn, og de har klart seg helt fint de. Jeg ble delammet til jeg var 3 måneder selv, og det ser da ut til at jeg har blitt et menneske og. Kan jo sitere det noen andre skrev til meg når jeg la inn innlegg om dette slitet: Mamming er bedre enn amming! Lykke til.

Skrevet

Ikke la ammingen gå utover den fine tiden som dere burde ha til å kose dere sammen. Jeg slet med melka og gutten min får nå bare flaske. Brukte mye tid i flere dager på å pumpe, men fikk ikke nok ut til at han ble mett. Bestemte meg tidlig for å slutte med pumpingen sånn at jeg heller fikk kost nok med guttungen.

Sier ikke at du ikke skal pumpe. Jeg slet med pumpingen pga for lite melk og kunne ikke amme fordi han sugde feil. Så lenge du har nok melk så vil du få ut nok når du pumper også.

Søstera mi fikk mme fra hun var to uker, og jeg fikk mm til jeg var 5mnd. Av oss to så er det jeg som har vært mest syk, så tror ikke det har så mye å si. Det viktigste for gutten din er å ha en blid og fornøyd mor som kan kose med han å ta seg av han.

Du kan jo også prøve å amme med skjold. Kanskje han da suger bedre og ikke må jobbe så mye for å få melka ut.

Uansett hva du bestemmer deg for så ikke la ammingen gå utover mammingen. Og ikke bry deg om hva folk mener, selv ikke mora di. Det er flere barn enn du tror som vokser opp på flaske og de blir flotte mennesker de også.

Skrevet

Heisan,

Høres ut til å være litt av samme problemet som jeg har. Min gutt på snart 9 uker tar mindre og mindre fra brystet uten at jeg merket det i starten noe som resulterte i at jeg selvfølgelig fikk mindre og mindre melk. Nå har jo han en medfødt sykdom da, men skal jo med medisiner legge på seg som andre babyer. Det jeg gjør er at når han begynner slik som du beskriver så gir jeg han på begge sider først også pumper jeg meg etter han har fått og gir han dette også på flaske. Når jeg har gjort dette en dag eller to så har melkeproduksjonen økt hos meg slik at melken da renner lettere og han kaver mindre. Er litt stress, men med det samme jeg har fått mer melk så slutter han å kave. Jeg tipper at hvis du prøver dette en gang eller to så vil det komme seg, men selvsagt kan det hende at din rett og slett ikke vil ta bryst og da er det bedre å gi seg før du blir helt utslitt av frustrasjon og stress.

Lykke til uansett valg:)

Skrevet

Jeg hadde store ammeproblemer med en jente som ikke ville suge. I tillegg hadde jeg en vorte som ikke var så lett å få tak i, og som derfor også hele tiden ble sår. Da jeg prøvde brystskjold, så gikk alt så mye bedre (det krevde noen forsøk). Etter 1 mnd på brystskjold, der jeg hver gang begynte med å legge babyen direkte til puppen, men byttet til skjold når hun ikke fikk til å suge, så sugde hun sitt første hele måltid fra den "gode puppen". 2 uker etterpå tok hun også det andre. Bortsett fra litt luftproblemer fordi hun tidvis hele tiden slipper vakumet, så har dette vært en suksess for oss. Brystskjold ble redningen for oss, så det kan være verdt å prøve.

I tillegg vil jeg anbefale å pumpe deg hvis du ønsker å gi morsmelk, men vil gi opp ammingen helt eller delvis. Siden jeg var på nippet til å gi opp ammingen flere ganger, så kjøpte jeg en ameda dobbel brystpumpe. Det går sinnsykt fort å få ut all melken...

Lykke til!.

Skrevet

Hei.

Jeg hadde store problemer i begynnelsen jeg også. Jenta fikk i seg mat nok, men jeg hadde så store smerter HVER gang jeg ammet at jeg gråt hver eneste gang den først mnd. Har vært nær ved å gi opp selv mange ganger. Senest for 1,5 mnd siden for da begynte tennene å gnege hull på puppene mine. Hadde store sårskorper rundt brystvortene. Men har holdt ut. Nå er hun 1 år og får kun om kveldene, men virker som om hun holder på å venne seg selv av for hun er kanskje koblet på (på begge) i tilsammen 1 min før hun lener seg mot sengen og vil legge seg.

Ei jeg kjenner måtte ligge å amme de første 6 mnd. Dette gikk selvfølgelig ut over det sosiale (ikke overalt man kan ligge å amme), men det var eneste måten hun fikk mat i sin baby på. Og man må jo bare gjøre det de krever til å begynne med. Etterhvert fikk hun til å sitte.

Det gjelder å "stå han av". Bit tennene sammen og gjør ditt beste. Klarer du ikke mer så skal du i allefall vite at du har gjort et iherdig forsøk. Ingen klandrer deg om du slutter. Det blir folk av flaskebarn også (er selv et flaskebarn). :)

Jeg har egentlig aldri syntes amming har vært kos for meg. Men jeg vet hvor godt lille P synes puppe er, både som kos og som trøstedrikk (ikke mye mat igjen inni der nå....), og derfor har jeg ammet - for hennes del.

Det er rett som du sier - alt blir ikke alltid slik man har håpet. Du skal amme fordi du vil det ikke fordi moren din vil det. Lykke til og bit tennene sammen og vær tålmodig. Senk skuldrene og ikke stress. Pust inn gjennom munnene og ut nesen. Barnet merker stress og ingenting går fortere når man stresser.

Dette går bra:)

Skrevet

Hm, det må jo være opp til deg. Om amming kun er stress og vondt, hvorfor fortsette? Vi slet med amming og feil sugetak de første ukene, men det gikk seg til etterhvert. Men det får være opptil enhver. Man kan jo pumpe og da, selvom det er ganske så slitsomt i lengden og da.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...