Molait Skrevet 22. juli 2009 #1 Skrevet 22. juli 2009 Gutten på 3 år har fått vannkopper. Er det vanlig å dra innom lege da? Og kan vi dra ut å bade? Formen hans er helt fin:)
Sjefsmegga Skrevet 22. juli 2009 #2 Skrevet 22. juli 2009 Nei, man skal helst ikke dra for mye rundt offentlig når man har slike virus, for selv om barna i de aller fleste tilfeller er friske og greie når de har det så kan voksne som ikke har had dem og barn med immunsvikt, eller feks som går på cellegift bli svært alvorlig syke. Vannkopper er en diagnose man lett setter selv, og behndlingen er paracetamol ved eventuell feber og pensle vannkoppene med liniment som feks. hvitvask under den værste kløen. Man holder seg inne til alle vannkoppene har fått skorpe. Jeg vil ikke anbefale lange bad, det kan føre til at skropene bløtes opp slik at vannkoppene gror senere. Så en kjapp dusj hvis nødvendig holder. Siden det blir sår så fraråder jeg å bade i sjøen, utendørs i tilfelle infeksjoner i sårene man kan få hvis man klør hull på dem.
ruffen Skrevet 22. juli 2009 #3 Skrevet 22. juli 2009 Våre har også hatt vannkopper nettopp, men veldig svakt. Eldstemann hadde en del prikker, minstemann 4-5. Vi holdt oss litt hjemme, men det er ganske mange som synes at det er ok om ungene blir smitta, faktisk, så vi fikk da sosialisert oss litt. :-) Når det gjelder bading, må du nesten se det litt an. Viss det er snakk om å gå p åen offentlig strand der det kryr av unger, ville jeg ikke gjort det. Er det snakk om bading i hagen, eller steder det bare er dere som er, eller folk som kjenner dere og vet om smittefaren, hadde jeg fint gjort det viss ungene var i form til det og ikke hadde mange prikker, eventuelt sår... Våre klødde ikke særlig, og hadde ingen åpne sår/skorper. Men det er så individuelt hvor hardt sykdommen rammer, så du må nesten se det an, og ihvertfall opplyse/spørre de du er sammen med om det er ok. Kos dere, enten det blir hjemmekos, eller strandliv. :-) Vi var ikke hos legen.
Sjefsmegga Skrevet 22. juli 2009 #4 Skrevet 22. juli 2009 Ja selvsagt, har man noen få vannkppper og er lett angrepet så stiller bading seg noe anneledes. Selv har jeg kun erfaring med at mine barn har fått vannkopper grundig kan man vel kalle det, mildt sagt. De har vært i fin form, men så godt som dekket fra topp til tå.
Molait Skrevet 22. juli 2009 Forfatter #5 Skrevet 22. juli 2009 Er jo så kjedelig nå som vi har ferie da:( Han er på dag to og kommer stadig fler, vet ikke hva han ender opp med. Storebroren ble ille. Bør vel holde oss fra offenlige bad da. Om det blir strand så er han lite i vannet (litt for kaldt for han..hehe så blir bare baaade...kaaaaldt og løpe opp igjen) Tenkte kanskje lege ift at det da kommerr på journalen hans. Så er det bekreftet/dokumentert at han har hatt det. Regner ganske sikkert med at det er vannkopper, kan ikke skjønne hva annet det skulle være. Men err nå ikke lege. Takker for svar:)
Sjefsmegga Skrevet 22. juli 2009 #6 Skrevet 22. juli 2009 Man bør absolutt informere lege eller helsestasjon og sørge for at det kommer på papirene. IKke moro å få ferien ødelagt, men dere får se på det som er positivt, dere slipper å ta fra fra jobben og bruke opp "syktbarn dagene" deres!
-MtG- Skrevet 22. juli 2009 #7 Skrevet 22. juli 2009 Jasså du molle! Trodde ikke du beveget deg her inn på skravle:) Jeg mener som noen over her at man bør holde seg unna det "offentlige". Ikke sikkert alle har like lyst til å bli smittet, men man kan arrangere private smittefester:P Her er M dekket av prikker. Vet ikke hva det er. Var på HS når jeg først så det på mandag. Hun syntes ikke det så ut som hverken varmeutslett, allergi ellernoen sykdom. Hehe. Skulle si ifra om det ble verre eller han ble dårlig, men han er fortsatt ikke syk og verre kan jo ikke prikkene bli forde var jo overalt allerede da... Hmmm...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå