Anonym bruker Skrevet 22. juli 2009 #1 Skrevet 22. juli 2009 Hva har dere som tilbehør til fundue? Og hva har dere i fonduen? Noen med tips?
Anonym bruker Skrevet 22. juli 2009 #2 Skrevet 22. juli 2009 vi lager bakt potet ved siden av, og salat selvfølgelig. Noen ganger lager vi hvitløksbrød også. i tillegg til kjøtt har vi sånne små løk oppi (charlottløk?). Kan bare legge de oppi, trenger ikke ha de på spydet. Mange har også sopp oppi, men det har ikke vi. Harogså hørt om noen som bruker babymais oppi, men har aldri prøvd det selv.
Anonym bruker Skrevet 22. juli 2009 #3 Skrevet 22. juli 2009 I fonduen bruker vi som regel lammefilet, sjalottløk, paprika, sjampingjonger (så små som mulig) og brokkolitopper. Til fonduen har vi nykokte poteter med dill, samt kaperssaus (1 dl hakket kapers, 1 ss revet sitronskall, 2 dl lettrømme, 2 dl seterrømme, 1 ss kraftig sennep (Colmans), 1/2 ts salt og en knivspiss pepper blandes godt og settes i kjøleskap i 2 timer). Ellers koker vi ikke fonduen i olje, men i følgende blanding: 1 l kjøttkraft, 2 dl sterk solbærsaft eller eplemost, 2 ss soyasaus (vi bruker en type med sitron) ett laurbærblad og en persilledusk. Ellers har vi av et innvandrer lært følgende fondue (som de kaller "steamboat"): 400 g kyllingfilet, 400 g (store) rensede reker, 400 g flatbiff av okse, 1 liten agurk, 2 dl (usaltede) peanøtter, 4 dl bønnespirer, 1 (minst mulig moden) mango i terninger, 40 blader issalat 40 ark rispapier (dette får du i enhver innvandrerforretning). 1 bit kylling 1 reke 1 bit kjøtt stekes, legges på rispapir som er lagt på salatblad, tilsettes tilbehør etter ønske, pakkes og nytes, dyppet i følgende saus: 3 dl vann, 3 ss hvitvinseddik, 3/4 dl "crushed" ananas fra hermetikkboks, 4 finhakkede chillier, 4 ts sukker, litt pepper og limesaft. Fiskefondue bruker vi også: 800 g ørretfilet, 32 scampi, 32 store reker. Kokes i 3 l fiskekraft tilsatt 1 flaske eplemost, 200 g persillerotbiter og 100 g gulrotbiter. Til saus bruker vi da pisket krem tilsatt litt pepperrot og yoghurt, og som tilbehør ristet brød og revet vellagret Norvegia. Alle porsjoner jeg har nevnt er til 7-8 personer.
Anonym bruker Skrevet 22. juli 2009 #4 Skrevet 22. juli 2009 Det hørtes veldig godt! Tusen takk for svar begge to!
Anonym bruker Skrevet 22. juli 2009 #5 Skrevet 22. juli 2009 Nam nam...høres så godt ut. Hva slagt type fondu er dette? jeg har bare hørt om ostefondu. Dette er til 11. 32. (jeg er ikke HI)
Anonym bruker Skrevet 22. juli 2009 #6 Skrevet 22. juli 2009 Kjøtt- eller fiskefondue selvsagt! Ostefondue bruker vi også, men sjelden. Ellers bruker vi iblant også sjokoladefondue som dessert. Til guttenes STORE glede! Dukker opp EN gang hver høst. Litt før jul.....
Anonym bruker Skrevet 22. juli 2009 #8 Skrevet 22. juli 2009 Og oppskrift på sjokoladefondue har jeg tidligere (i juni) lagt ut på kokebokforumet her på nettstedet. Sammen med en vaffeloppskrift uten egg og melk.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå