Gå til innhold

Fullstendig sant om huskjøp

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Syns dette er logisk !!

Skrevet

Oisann! Stemmer det der? *gulp*

Da vi skulle se på leilighet så snakket vi sammen etterpå, jeg sa mine "for og imot" og han sa sine. De var nok forskjellige ja, helt klart, men så er mannen min tømrer og ser tekniske ting.

Men bestemmelsen tok vi sammen, tross alt! Forstår ikke at det er et problem hos andre, men det er vel bare slik...

Det høres jo veldig feil ut å be mennene komme på banen i stedet for å be folk skjerpe seg. Det er jo ikke alle menn heller som er praktisk anlagt! Og kjøpe bolig er ganske surrealistisk, for en bruker jo ofte svært liten tid på visningen før en plutselig er i budrunde.

Skrevet

Helt enig med deg HI, i altfor mange tilfeller fokuserer kvinner på detaljer som det koster en bagatell (i den store sammenhengen) å endre/reparere, i stedet for å ha fokus på de sidene ved en bolig (eller bil!!) som virkelig betyr noe økonomisk sett! Noe både meglere og bilselgere utmerket godt vet! Her har mange kvinner noe å lære av (de fleste, men ikke alle) menn!

Skrevet

Jeg er ikke ei sånn dame i allfall:)

Gjest Tale30
Skrevet

Jeg har akkurat startet en ny tråd om dette fordi jeg ikke så denne først.

Jeg er helt rystet over at folk mener at slike uttalelser er legitime. Kjønn avgjør ikke hvorvidt man klarer å kjøpe et hus som duger. Det er individuelt om man klarer å fokusere på de riktige tingene.

Skrevet

Jeg synes denne artikkelen var horribel.

Jeg har sjekket takrenner, drenering, tak og vegger når vi har sett etter hus. Ikke for at jeg har greie på det, men for at jeg ikke er så dum at jeg tror at det ikke er viktig. Jeg kan selvfølgelig ikke selv sjekke at det er i orden, men jeg har stilt spm og fått andre jeg kjenner til å sjekke opp.

Min mann og de fleste menn jeg kjenner er IKKE i bedre stand til å vurdere hvilket hus man skal kjøpe enn sine koner / samboere. Dette handler om hva man kan noe om og har interesse av, ikke hvilket kjønn man har. Så hvor alle disse tåpelige damene som kjøper hus pga en bokhylle er, vet ikke jeg. Ikke i min omgangskrets, i hvert fall.

En sånn artikkel burde heller fokusere på temaet, nemlig at nordmenn fokuserer feil ved huskjøp, ikke at det er kvinner som gjør det.

Skrevet

Jeg kjenner meg i alle fall IKKE igjen i den påstanden, det må jeg bare si. Det er klart at jeg tenker på "overfladiske" ting om en leilighet som en del av prosessen, men det går like mye på å tenke seg til om man vil trives i en leilighet eller ikke. Det betyr ikke at jeg lar sånne ting bestemme hvilken avgjørelse jeg tar. En annen ting er hva jeg og min mann snakket om på visningene og hva vi tenkte. Hvis vi så at leiligheten hadde bra standard og god planløsning og vi var fornøyd med den, så stod vi ikke å diskuterte det høyt på visning. Vi ville jo ikke at evt. konkurrenter skulle "lære" noe av vår "kunnskap"/observering. Hehehe... Snarere var det sånn at vi da brukte tiden på å snakke høyt om bagateller, og gjerne påpeke alt som var "galt" med leiligheten litt sånn høyt når noen andre intresenter var i nærheten. Hahahaha.. Mulig denne oppfatningen er basert på at kanskje andre gjør det samme som vi? ;D Vet ikke helt om det hadde noen virkning, men noen ganger så vi faktisk at andre "tok til seg" våre uttalelser. I krig, kjærlighet og leilighetsjakt er "alt" lov. ;D

Skrevet

Årsaken til artikkelen faktisk fokuserer på at dette er kvinnens måte å handle på er at erfaringer hos 90 % av meglere/takstmenn (og bilselgere!) er at kvinner oppfører seg slik artikkelen antyder 8-10 ganger oftere enn menn. Uten at ALLE kvinner av den grunn oppfører seg slik, eller ALLE menn oppfører seg som "typisk mann" i en slik situasjon!

Så kan man "mene" hva man vil, meglere er vel de som har best erfaring hva gjelder dette?

Skrevet

Du kan ikke ha fulgt med på mange "Hva synes dere om dette huset?" tråder om du ikke ser at det store flertallet har kommentarer som: "Huff nei, fargen på kjøkkenet er jo grusom." "Nei, et hus med sånt tapet på soverommet kunne jeg aldri kjøpt" "Å ja, kjøp det , det har jo nydelige dekorasjoner på barnerommet"osv osv

Svært få som påpeker ting som dårlig drenering, råte, fukt, gammel varmtvannstank, gamle rør, gammelt elektrisk anlegg. Eller at et hus ser ut til å være i veldig god stand selv om tapene ikke er i siste motefarge.

Skrevet

I krig og kjærlighet (og leilighetsjakt, som jo også er "krig" om leiligheta!) er "alt" lov, men husk at MEGLERNE, om de har litt erfaring, som regel gjennomskuer slikt! I forhold til en hel del andre kjøpere er derimot teknikken ofte ypperlig. Den "beste" på en visning er den som bruker øynene mye mer enn munnen (og helst bruker munnen som våpen for å "skremme bort" konkurrenter), som graver seg DYPT inn i "mindre interessante plasser" (som røropplegg på bad/WC/kjøkken, sikringsskap og ledningsopplegg) og som (diskret!) spør megler om ting man er nødt til å vite NÅ.

Gjest Nordavind fra sør
Skrevet

Vi har kjøpt to hus og jeg legger vekt på standar på boligen først, planløsning, beliggenhet for så til slutt tenke over det kosmetiske. Kjenner meg ikke igjen i denne artikkelen vaffal:)

Skrevet

Jeg syns artikkelen var stigmatiserende. Her er det en enkeltperson som uttaler seg på bakgrunn av mening og synsing, og jeg kan ikke si at jeg kjenner meg igjen i noe av det som blir sagt. Jeg ser helst at min samboer beholder tøflene sine :o)

Gjest Tale30
Skrevet

Det som sies her oppe om at dette er sagt på bakgrunn av meglernes observasjoner er like holdbart som at jeg skal kunne si at alle meglere er sleske og ute av stand til å bedømme hvorvidt en kvinne eller en mann er best egnet til å foreta et huskjøp.

Noen som har tenkt på at slike holdninger i mange tilfeller gjør at kvinner holder seg i bakgrunnen og kommenterer det estetiske, mens menn tar seg av de viktigste vurderingene? Hvis alle mener at mennene er best egnet, så kan det bli en selvoppfyllende profeti. Det var slike holdninger som gjorde at kvinnene følte at de hadde mest å gjøre på kjøkkenet på 50-tallet.

Skrevet

Hehe...enig med de fleste her.Jeg kjenner meg ovehodet ikke igjen.Jeg kjøper ikke hus etter hva slags tapet og innredning det har,klart det har litt å si det også så man ser hvor mye man eventuellt må bytte ut,men det er absolutt ikke det viktigste.

Noe av det første jeg ser på ang et hus er faktisk taksten og hva takstmann har skrevet ang huset/leilighet og det jeg ikke skjønner noe av spør jeg min handyman om og er det noe vi er usikre på spørr vi alltids noen som driver i bransjen og tar de eventuellt med.

Ja,det finnes sikkert de som kjøper hus etter...oj,det var fint kjøkken eller noe i den duren der,men man vet jo at det er det tekniske som teller og alle andre sånne ting.

Jeg foreksempel tenker på beliggenheten og alt og syns jeg at et hus var veldig billig i prisen,så tenker jeg...hmmmmm,hva er det som er så galt med dette huset da...siden det er så billig her det ligger i det omr..burde absolutt vært dyrere.

Kan absolutt ikke si jeg kjenner meg igjen i den artikkelen og syns på en måte den er litt nedverdigene for det er mange menn også som ikke har peiling.

Men ser vi på så snakker vi sammen etterpå om hva som var negativt og hva som var positivt og hva vi syns om det forskjellige og intriør har også litt å si...iallefall om bad el kjøkken ikke ser ut,for det koster faktisk også ganske mye penger.

Men jeg ser som sagt også på andre ting som er viktigere...helt klart.

Så jeg er absolutt IKKE av den sorten som bare ser på tapeter osv nei :-) om den er ille så mal eller finn en annen da vel...kan ikke si jeg tenker så mye på det nei.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...