Gå til innhold

Gravid - i påvente av medisinsk attføring... ;o(

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er sykemeldt, i påvente av medisinsk attføring.

I den perioden som medisinsk attføring, så skal jeg egentlig møte en sosionom en gang pr uke.

Pr måned har jeg kroner 14 000 å leve for. Med en husleie på kroner 8500.

Jeg sa i fra til denne sosionomen at det var sjangse for at jeg var gravid, for omlag 2 måneder siden. Hun mente dette ikke passet seg nå, siden jeg trengte ro fremover til å komme meg.

Når det er sagt, har jeg argumentert for at jeg ikke behøver å komme meg, siden jeg måtte over på medisinsk attføring i stedet for yrkesrettetattføring, pga at NAV hadde klusset så mye, gjort så mange fatale feil, slik at jeg ble nedbrutt av selve NAV (lang historie).

Poenget mitt er, som jeg også har sagt til sosionomen; Jeg føler dere har dyttet meg over på medisisnk attføring, fordi dere ikke fant noe annet å gi meg (f.eks en jobb - noe NAV aldri klarte å tilby meg). Jeg føler selv at NAV og systemet gjør meg syk, og det at de ikke på seks år har klart å gi meg et eneste kurs, eller en eneste jobb (ringte NAV annenhver uke i 2 hele år).

Så over til dette med graviditeten.

Skal jeg velge å ta abort pga noe NAV har gjort feil (har en advokat på saken, da de ved en feil har skrevet at jeg har hatt meg med en på NAV), og skal jeg ta abort pga soionomen/psykiatrien ikke mener dette passer seg, til tross for at jeg har sagt at jeg føler systemet bryter meg ned, ikke pga situasjoner i mitt liv!

Og vil jeg kunne klare dette?

Barnefaren har sagt han vil støtte så godt han kan, men vi endte forholdet like etter jeg fant ut om min graviditet. Han har b.l.a sagt han skal gi meg en tusenlapp ekstra utenom barnetrygden, siden han tjener ganske bra.

og vil jeg klare meg på 14000 kroner pr måned?

Jeg får sikkert en tusenlapp i barnetrygd pr måned, men føler dette hjelper lite.

Allikevel så er jeg nå gravid, og skal bære frem barnet.

Jeg vet ikke hva jeg vil med dette innlegget en gang.

bare så lei meg over å ha vært fanget av NAV i 6 år, og at jeg nå må føle skyld når jeg skal fortelle sosionomen om min graviditet (hun vet fra før av at jeg ønsket barn - men frarådet meg det).

Hva gjør jeg? Hvordan vil jeg kunne klare meg økonomisk?

Hva skal jeg si til sosionomen, og til NAV?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

er du umyndiggjort av NAV?

drit nå en lang F... i hva de mener, dette er ditt barn å du bærer det fram om det er det du føler er riktig!:)

begynn å ta over ditt eget liv! du legger livet ditt i andres hender så ikke rart du ikke klarer å ta egne avgjørelser!

(jeg får det inntrykket ut av det du skriver her)

klarer du å finne en jobb selv da? start der i allefall:)

økonomisk vil du klare deg! å ang husleien.. kan du flytte på deg? 8500 var grusomt mye bare for å ha tak over hodet!

lykke til da:)

Skrevet

Å få barnet eller ikke, er helt og holdent ditt valg. INGEN andre kan vurdere dette for deg. Hva en ansatt på NAV mener, har null betydning. Men jeg vet hvordan det føles å få en slik kommentar, da jeg selv fikk det når jeg søkte om kommunalt lån for å få meg større sted å bo da jeg var gravid for andre gang og alene. Faktisk fortalte jeg dette til en dame i barnevernet, og jeg tror hun som hadde med kommunale lån, fikk seg en skrape på kammerset;) De har ikke LOV å si slike ting, abort er ikke så enkelt, og kan være en umulighet for mange. DERFOR har de ikke lov å si slikt.

Og det med å klare seg alene økonomisk; der er mange støtteordninger du har rett på fra NAV som alenemor. Og barnefar skal ikke bare "betale deg en 1000-lapp". Han skal betale bidrag til deg, og det kan NAV regne ut for deg. Der finnes en kalkulator/bidragsveileder på Nav sine nettsider, hvor du kan regne det ut sånn ca.

Du har også rett på 2 barnetrygder for dette barnet(en ekstra barnetrygd) Så det blir nesten 2000 i måneden.

Og så har du rett på overgangsstønad. Den kan bli redusert litt, siden det høres ut som om du har andre stønader/trygder fra NAV. Denne kan du få fra 2 måneder før fødselsterminen.

Kan også være andre ting du har rett på i forbindelse med den andre trygden du får, når du har barn.

Og har du lav inntekt, så kan du søke om bostøtte hos kommunen.

Hvertfall; det økonomiske vil ordne seg:)

Si til denne sosionomen at du har bestemt deg for å beholde, enkelt og greit. Og at du da ønsker informasjon om hvordan din økonomiske situasjon blir med barn. Hva du har rett på.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...