mamman&prinsessene Skrevet 21. juli 2009 #1 Skrevet 21. juli 2009 Noen gode råd om dette? Må antakelig prøve dette nå, siden det er mistanke om tette eggledere, skal på kikkhullsopperasjon for de mistenker at jeg har endometriose og at det er det som har ført til tette eggledere. Jeg har et barn fra før og fikk henne uten noen problemer og er nå lei meg og frustrert at det skal være så vanskelig. Noen erfaringer å dele med meg?
snuffe Skrevet 21. juli 2009 #2 Skrevet 21. juli 2009 Hei, om det er lang ventetid på laparoskopien kan du vurdere å få henvisning til hsg-røntgen først. Det er en relativt enkel undersøkelse hvor du får kontrastvæske sprøytet opp i livmoren samtidig som de tar røntgen av den for å se om væsken passerer gjennom egglederne. Påviser ikke endometriose, men er en grei måte å se om egglederne er åpne (en del mener også at det er lettere å bli gravid etter en slik undersøkelse fordi eventuelt "grums" i egglederne vaskes bort). Jeg fikk en generell henvisning fra fastlegen og ringte rundt til sykehus på Østlandet som gjør dette, fikk time relativt kjapt - et par ukers ventetid og det var midt i fellesferien. Jeg har endometriose og har vært gjennom både et par laparoskopier og hsg-røntgen. De fjernet endo og egglederne var fine, men jeg ble likevel anbefalt ivf etter et par negative inseminasjonsforsøk. Ved ivf satt hun på første forsøk. =) Selve ivf-prosessen var slitsom nok, men absolutt verdt det. Endo er jo noe realt crap uansett, så vi får håpe de ikke finner det hos deg.
mamman&prinsessene Skrevet 21. juli 2009 Forfatter #3 Skrevet 21. juli 2009 Takk for fint svar. Spør litt mer jeg :-) Hvor fikk du ivf behandling? Hva koster dette og hvordan skjer det? Jeg har til nå gått hos Stork grunnet mulighet for åpen donor men vet du noe om det er det mulig om jeg skal ha IVF behandling? Jeg har alle symptomer på endo så blir ikke overrasket om de finner det, det som frustrerer meg mest er at ingen leger har funnet ut av det. Jeg har vært til utredning for magdeplager i snart fire år nå :-( aldri hørt om endo før jeg til slutt fikk time hos en ny privat gynekolog. Får ringe han å høre om han kan henvise meg til hsg røntgen. :-)
snuffe Skrevet 22. juli 2009 #4 Skrevet 22. juli 2009 Vi hadde ivf hos Nordica i København. Det kostet vel 8-9000 dkk for selve behandlingen (men det er uvanlig billig fordi jeg kvalifiserte til såkalt lavstimulert behandling, "standard" ivf-behandling tror jeg ligger på rundt 17,000), 5-6-7000 for medisiner og noen tusener for scanning hos private gynekologer siden vi holdt på midt i juleferien. Pluss reise og opphold. Jeg tok medisiner i naturlig syklus, hadde scanninger for å følge utviklingen av eggene underveis og så egguttak i København, ventet to dager der mens eggene ble befruktet og fikk dem så satt inn igjen og dro hjem. Åpen donor ved ivf er ikke mulig i Danmark. Det lar seg gjøre i Finland, noe vi vurderte (siden vi i utgangspunktet ønsket åpen), men det ble rett og slett for styrete og vi opplevde ikke den finske klinikken som spesielt gode på kommunikasjon. Så vi avfant oss etter hvert med anonym. Om du skulle ha endometriose er mulighetene relativt gode for befruktning første halvåret etter laparoskopien, i følge en trivelig overlege jeg snakket med på Ullevål. Anbefaler deg å skaffe en gynekolog med offentlig avtale, forresten - det blir fort mange gynekologtimer og dyrt om man skal gå helprivat hele tiden.
mamman&prinsessene Skrevet 23. juli 2009 Forfatter #5 Skrevet 23. juli 2009 Hei igjen Jeg vet ikke om jeg har endo enda og håper jo å slippe ivf og kikkhullsopperasjoner etc. Snakket med gynekologen i går og han sa at hsg røntken nesten ikke lenger gjøres. Han sier og at han er en av de eneste i Norge som utfører en ultralydundersøkelse med kontrast (eller noe sånt) som kan muligens åpne eggleder (om den ikke er for blokkert). Dette koster 2800,-. Ikke vet jeg, er dette virkelig eneste mulighet jeg har for å sjekke om egglederene mine er åpne og prøve å åpne de? Jeg har jo og hørt at eggledere egentlig ikke kan åpnes om de er tette.. Føler at jeg ikke helt er informert om alle mine muligheter.. Alle gode råd taes imot med takk :-)
snuffe Skrevet 23. juli 2009 #6 Skrevet 23. juli 2009 Altså, jeg kan ikke garantere at ikke alle plutselig har sluttet med dette i løpet av under et år. Men det høres da snodig ut. Jeg leste om hsg-røntgen på nettet og fikk det også nevnt som et alternativ fra en overlege på Ullevål i forbindelse med en laparoskopi (som jeg forstod henne var hsg-røntgen bedre egnet til sjekk av eggledere enn lap). Fikk en henvisning fra fastlegen - som sa at det ikke akkurat var noe hun brukte å henvise til særlig ofte, men at det så vidt hun visste var en ganske vanlig undersøkelse i forbindelse med infertilitet - i august i fjor. Da ringte jeg rundt til flere sykehus på Østlandet for å høre hvor vi kunne få det kjappest, og de utførte i hvert fall per da hsg-røntgen på Riksen, på Hønefoss, i Tønsberg (men visstnok bare for folk bosatt i Vestfold) og i Østfold et sted - husker ikke om det var Moss eller Sarpsborg. Betalte vel en liten egenandel tror jeg, slett ikke noe dyre saker. Undersøkelsen kan ikke åpne eggledere som er tette, men det er visstnok mange som mener at man likevel blir lettere gravid etter en slik undersøkelse fordi eventuelt de spyles godt (i følge overlegen som gjorde undersøkelsen på meg). Hadde tatt en ringerunde før jeg betalte 2800,- for å få det gjort privat i hvert fall... direktenr til radiologisk på Hønefoss er 32116065 (første gangen jeg ringte traff jeg forresten ei som aldri hadde hørt om denne undersøkelsen, mens neste gang var det piece of cake), resten har jeg ikke spart på. =)
ElleL Skrevet 24. juli 2009 #7 Skrevet 24. juli 2009 Jeg fikk tatt hsg på kongsberg. Veldig ok. Enig i at det ikke er den vanligste undersøkelsen, men den utføres i det offentlige til vanlig egenandelspris. Alt var åpent hos meg, men jeg valgte likevel ivf og det resulterte i en liten tulle som nå er 4,5 måneder gammel. Lykke til videre.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå