Gå til innhold

Litt bekymret...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har en jente på 18 mnd. Når jeg ser ALT det andre 18 mndr gamle barna kan si her inne, så begynner jeg å lure: er datteren min treig på pratingen eller hva? Hun "prater" hele tiden, kommuniserer med tonefall og riktig antall stavelser i ordene, men uttalen er jo helt på trynet. Alle ord er omtrent det samme. Det eneste hun kan si rett er: Drikke, mamma, pappa, se, der, kjeks. Ellers er alt annet "meme", "shcæ", "bæbæ", osv.

Er min jente treig eller er en 18 mnd gammelt barn med et ordforråd på 30 ord veldig rask???

Ps: hun går ikke i bhg!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Syns ikke hun hørtes særlig treg ut.. Husk at de med tidligst barn skriker høyest

Skrevet

Heeelt normal:)

Det du skal legge merke til er at hun faktisk prøver; hun hermer etter lyder og tonefall, og "prater" på sitt vis. DET er det aller viktigste:) Og det å ha mange ord allerede som 1,5-åring er ikke lite, det:)

Jeg har et barn som var tidlig å prate, og et som faktisk måtte ha profesjonell hjelp. Så dette kan jeg en del om

Skrevet

Godt å høre dere sier hun er "normal". Jeg tenker ut teorien om at pga. hun er så sykt aktiv og alltid har vært tidlig ute motorisk sett, så går det utover språket...

Kanskje det er noe i det du sier om at det viktigste er at hun prøver OG har tonefall :)

Uansett, begynner å lure når nabojenten på 21 mndr kan si (gjenta) nesten alle ord vi sier! Og hun produserer egne setninger med 2-3 ord. Hmmm...

Noen som er av den erfaring at barnet deres begynte å prate mer når det begynte i bhg?

Hi

Skrevet

Gutten min blir 3 år i august og har fortsatt veeeldig mange rare uttalelser.

Helsesøster var ikke bekymret og ville ikke ta han inn igjen til ny kontroll.

Skrevet

Det som er sagt er normal utvikling er setninger som er sånn ca 1 år- et ord, 2 år-2 ord, og så begynner det å løsne:)

Jenta mi som måtte ha hjelp, nektet helt å herme. Vegret seg. Laget egne tegn osv.

Ikke sammenlign med de som begynner tidlig å prate. Husk at jeg har hatt en av hver sort. Jeg VISSTE jeg ikke kunne sammenligne uansett, for eldste var FOR flink. Han snakket helt rent som 3-åring. Og jeg husker jeg tenkte at alle andre 3-åringer måtte snakke usedvanlig dårlig i forhold. Jeg forsto dem jo ikke. Dette oppdaget jeg i barnehagen da han begynte på stor avdeling. Men måtte jo innse at han var eksepsjonelt tidlig ute. Han lekte med lyder og "ord" da han var ca 1,5 år, så da snakket han ikke så rent. Det kom bare så utrolig rent så fort, og før han var 3 år.

Jenta mi hadde kun et ord andre kunne forstå da hun var 3 år.... "mamma" var det.....

Skrevet

Oj, stor forskjell da! Og det blandt søsken.. Kanskje jeg ikke burde bekymre meg så veldig, likevel..? Hvordan går det med hun jenta di nå da? Prater hun bra?

Hi

Skrevet

gutten min på to år har et veldig spesielt språkbruk: han sier ting som :mere, mat, nei, ja, tørst, mamma, pappa, søster, bæsja,hadet bra, pat (postmann pat), brumme (ole brumm), og donald... Det er veldig uklart, og som oftest bare vi nærmeste som hører hva han sier.

Men så har han også vann i ørene, det kommer og går, så får ikke lagt inn dren. Men det kommer seg litt etter litt hver dag :)

Skrevet

Å jada:) I dag er hun som andre, men det var en del år med trening, kan du si:) Og hun er ikke helt utenfor faresonen for lesevansker enda, så PPt følger litt med der. Og så har hun slitt litt sosialt, ved at med spesielt jenter så er språket så viktig blant venninner og i den sosiale interaksjonen der - mor/far/barn-lek osv.

Men det jeg her vil si, er at da hun var 2 år så var ikke HS bekymret:) Det var jeg som var bekymret, og ville ha en henvisning til PPT tidlig. Hos oss viste det seg å være det rette. Men det betyr ikke at det er rett for andre. Husk det at min jente NEKTET å herme, og ville ikke prøve litt, engang. Det var noe ved henne som gjorde meg bekymret, og det var egentlig ikke mangelen på ord, men mer det at hun ikke bablet og ikke hermet(du vet det uttrykket hos barn/babyer når du tuller med dem; de ser ut til å prøve å gjøre det samme) + at hun begynte å lage eget tegnspråk.

Skrevet

Ok. Godt du tok affære da! Håper det ordner seg for henne ;)

Kjekt å høre hvordan dere andre opplever deres barn og språkutviklingen. Hvertfall betryggende for min del at hun aper mye og prøver. Håper det løsner seg snart :) Opplevde du forresten du noen sammenheng mellom uttrykk og forståelsen hennes? Tok hun beskjeder ol.?

Hi

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...