MaYi Skrevet 21. juli 2009 #1 Skrevet 21. juli 2009 Veit det er farlig om moren er resus negativ, og barnet arver farens blodtype positiv, dette står det mye om i bøker. Men hva om det er omvendt? Her i gården er det jeg som er positiv mens faren er rhesus negativ... Ved første tanke vil jeg tro at dette ikke har noe å si siden det ikke står noe om det i disse bøkene,men er jo ikke helt sikker. Noen som vet noe om det?
firren Skrevet 22. juli 2009 #2 Skrevet 22. juli 2009 Dette er ikke farlig, nei. Viss du er posistiv, og far er negativ, er det likevel ikke mer enn 50 % sjanse at barnet blir negativt, for det bestemmes av et genPAR, dvs ett kromoson fra deg og ett kromosom fra far som smelter sammen til et gen. Det er sånn at det genet som bestemmer at man blir rhesus positiv er sterkere enn det som gjør at man blir negativ, derfor må i tilfelle du ha et kromosom som koder for rhesus negativ selv viss det i det hele tatt skal være mulig at barnet skal bli noe annet enn rhesus positiv. Det som er farlig viss man er rhesus negativ mor, og får et rhesus posistivt barn derimot, er jo at mor kan danne antistoffer mot barnets blod. Det kan noen ganger skje i forbindelse med fødsel, for det er jo mor som får et "sår" i livmoren etter morkakens løsning. Morens blod kommer derimot ikke over i barnet, fordi morkaken virker som et filter. Så svaret er at det IKKE er farlig viss mor er rhesus positiv.
Lillespire_jan08 Skrevet 22. juli 2009 #3 Skrevet 22. juli 2009 jeg er rhesus positiv og barnet er rhesus negativ... hvordan blir det da?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå