Anonym bruker Skrevet 21. juli 2009 #1 Skrevet 21. juli 2009 Han er 5,5 år og leser nå store og små bokstaver. Nå leser han også korte til middels setninger, og jeg regner med at til skolestart vil han være forholdsvis stødig i å lese (begynner på skolen om ett år, høsten 2010). Han er VELDIG interessert i bokstaver og tall, og syns det er kjempemorsomt når jeg blir med han og leser i ABC-boka jeg hadde da jeg gikk i 1. klasse. Så jeg lurer litt på hvordan de tilrettelegger hvor langt de har kommet når de begynner på skolen? For noen kan sikkert ikke en eneste bokstav, mens andre leser bra allerede. Tilrettelegger de oppgaver for alle etter hvor langt de har kommet da eller?
Anonym bruker Skrevet 23. juli 2009 #2 Skrevet 23. juli 2009 Tittei. Mine barn er hjemme, foruten at jeg lærer dem et ekstra språk, så regner jeg med at alle vil kunne lese før de begynner på skolen. Rett og slett fordi de er klar for det, og ønsker å lære det selv, før skolestart. Da sitter jeg selvsagt ikke hjemme og dreper lærelysten, nei du må vente lille venn, for vi lever i et sosialdemokrati, og da skal alle gjøre det samme på likt. Samtidig. Vi bor i et område hvor du kan velge mellom noen skoler, og jeg velger klart den skolen hvor de er flinkest på tilrettelagt undervisning. Den vi faller ned på deler klassen i tre, alt etter nivå, og gir tilrettelagt undervisning. Det vil si at mine slipper å kjede livet av seg. Jeg er spent på hvor flink læreren er til å samarbeide. Hvis skolen ikke har ressurser til å tilrettelegge, så kommer jeg til å prøve å få gehør for at han/hun kan bruke litt tid på den matteboka/norskboka der eller der. Og hvis ikke så kan jeg alltids bo et år hist og her i utlandet, så tenker jeg de får stimulert sine små grå så det klør etter i skallen:-) hehe. Vi ligger ikke så langt fremme faglig her på berget, vet du. Kombinert med at jeg kan gi dem litt å bite i faglig i stedet for SFO et par-tre dager i uken, så tror jeg de er godt sikret faglig. Det sosiale ser jeg at de greier utmerket selv. Det er lov å være flink. Ikke vær redd for det. Men du må for all del ikke si høyt det jeg skriver i dette innlegget, og du må ikke si at barna dine er flinke. Det blir oppdaget tidsnok. Detå være flink, disiplinert og ønske å lære mye og fort er helt uspiselig for nordmenn. Men det er 5 milliarder mennesker i verden, og bare i underkant av 5 millioner nordmenn. Ingrid Betancourt tenkte da hun satt i jungelen at barna hennes kunne velge det de ville, men hun ville at de skulle bli best på sine områder. Jeg ønsker i tillegg at de skal ha det godt med seg selv, og lære seg å ta vare på seg selv og hverandre. Kjør på, sett deg ned med ABC-boka. Lær ham alt han ønsker. Kos dere sammen. Du åpner verden for ham.
Anonym bruker Skrevet 25. juli 2009 #3 Skrevet 25. juli 2009 Oi, dette var litt skremmende synes jeg 09:54. Får litt inntrykk av at det viktigste i livet deres er "det faglige". Hva med det sosiale? "Bare å flytte" skriver du. Betyr ikke barnas sosiale liv noe? Er det ikke litt uheldig for selvutviklingen og selvbilde hvis deres identitet bare blir i forhold til hva de er flinke til? Barnet mitt er også super interresert i skriving og regning. Hun er snart 3,5 år og leser allerede korte ord, kan utrolig mye og er utrolig lærevillig. Dette synes vi er kjempe flott men sørger for at hun også får gode tilbakemeldinger på ting som ikke har med "å være flink".
Anonym bruker Skrevet 29. juli 2009 #4 Skrevet 29. juli 2009 Du leste innlegget mitt som fanden leser bibelen. Eller som en god sosialdemokrat. Bare bli redd du. Det finnes flinke mennesker i Norge. Og vet du hva: De greier seg oftest veldig bra sosialt også. Merkelig det der.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå