Gå til innhold

Pavlova-kake - hjelp!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg lager Pavlova for første gang, men tror jeg slurvet litt da jeg pisket eggehvitene, det skal jo bli stive marengslokk, men nå er snart steketiden ute og det er ikke stivt...Kan jeg la de stå inne lenger eller er løpet kjørt???

Sukk, meg og baking...:)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kan det ha kommet fett eller eggeplomme i marengsen? Tror løpet er kjørt, vanligvis så stivner den etter kort tid i ovnen.

Men, du kan jo lage den én gang til. Jeg bruker alltid stålbollen som hører til kjøkkenmaskinen, der er det mindre sjanse for at det er fettrester/olje etter andre bakverk.

Min begynte å brenne en gang, og da mener jeg med flammer og alt, natten før dåpen til vår eldste. (Jeg skylder på den 40 år gamle komfyren vi hadde, kjøpte ny rett etterpå.)

Lykke til;)!

Skrevet

Prøvde å lage det en gang, men det gikk bæsj...den ble kjempehard på overflaten og ingenting inni den...bare luft liksom...

Skrevet

Fytti katta! Hørtes dramatisk ut...Men er nok som du sier, den burde ha stivnet for lengst. Jeg pisket nok ikke lenge nok + at det nok kan ha kommet litt eggeplpmme i, for jeg visste ikke at det var SÅ nøye - men det er det altså:)

Prøver igjen en annen dag! Bare et prøveprosjekt heldigvis. men må det stivpiskes, dvs at det sitter fast i bollen når du snur den eller?

PS: Når jeg tok den ut nå så var den ene stiv men ikke den andre, var vel et poeng at de skulle stekes hver for seg, og det var den som sto øverst som klarte seg:) skulle liksom være effektiv jeg:)

Skrevet

Nei, nei, må ikke være veldig stiv. Skal være litt kremaktig slik at du kan lage små topper i marengsen (før du steker den altså.)

Ville stekt de hver for seg, selv om jeg absolutt forstår effektivitetsaspektet her;)

Nigella, har noen veldig gode beskrivelser og tips angående pavlova forresten!

Skrevet

I alle mine pavlova oppskrifter skal eggehviten piskes veldig stiv. I to oppskrifter skal de piskes i 20 min.

Har det noe med hvor seig den skal bli i midten?

Har hørt at den blir seig når du tar sukker i hellt til slutt ilag med maisenna og eddik?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...