Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Snuppa på snart 6 mnd har aldri vært glad i å ligge på magen. Vi har lagt henne på magen flere ganger daglig, men hun har aldri klart å bli fortrolig med denne stillinga. Hun ruller fra rygg til mage, men blir supersint etter kort tid. Løfter henne ikke opp med det samme hun begynner å sutre, men sutringa går kjapt over i illsint skriking. Synes hun burde klare å ligge litt lenger på magen nå som hun er såpass "gammel"! Er det noen av dere som har et godt tips?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Når gullet vårt var rundt 3 mnd og ikke ville ligge på magen, fikk jeg anbefalingen å være litt "nazi" og legge henne ofte men kort på magen med speil forran henne (slikt med hjul på).

Dette gjorde susen etter en stund og plutselig triveds hun slik. Speilet gjør det litt mer spennende og nå ruller hun selv over, men klarer ikke å rulle tilbake til rygg helt og gir uttrykk for når det er nok :D

Skrevet

jeg har ei venninne som hadde problemer med det samme som deg - at jenta hennes ikke ville ligge på magen. Det viste seg at hun var litt stiv i nakken, og det gjorde sikkert vondt å ligge på magen. De fikk henvisning til manuellterapaut, og samme dagen de hadde vært der la de jenta på magen, og da begynte hun å rulle også.

Det er selvfølgelig ikke sikkert det er noe sånt. Mini her blir seks måneder om en uke, og han blir sliten etter en stund på magen han også. Jeg merker at det hjelper om han har noe å se på. Av og til hvis vi ser på tv, så blir han liggende på magen å se på tv. Ellers hjelper det å ligge på magen sammen med han, eller ha noen spennende leker.

Skrevet

Et tips kan være å la babyen "jobbe" på magen på brystkassa deres. Det er ikke like tungt, og sakte, men sikkert vil babyen bli sterk nok til å ligge på helt flatt underlag. Det er mer spennende å ligge med ansiktskontakt med dere også, så det funker som regel. Jeg gjorde dette etter hver rap med babyen vår, og etter ca 1 mnd syntes hun det plutselig en dag var ok å ligge på magen på gulvet. Et tips jeg fikk var at jeg skulle ta henne bort så snart hun begynte å vise tegn til å være sliten, og heller legge henne ned ofte, men lite. Dette for å unngå at hun skulle forbinde magetrening med noe negativt.

Vi trener fortsatt på magen etter hver rap på brystkassa, og det er stor stas, og hun er nå blitt ganske sterk, til tross for diagnosen KISS.

Lykke til:)

Skrevet

Et annet tips er å få babyen opp fra gulvet- legg den på et bord eller noe, så den får litt mere utsikt. Eller på knærne deres- for en liten stund. Ha noe forran de som fenger- speil er lurt, tv (unntak fra regelen..he he..) eller noe annet med lyd/bevegelse eller noe. Korte stunder, ofte. Vår lille trøbla litt med det også- ennå, men det blir bedre og bedre :)

Skrevet

Du kan kanskje prøve å rulle sammen et helseteppe og legge under henne, sånn at hun slipper å holde seg oppe med armene så mye? Så blir det ikke så tungt for henne :)

Skrevet

Tusen takk for mange gode råd! De skal prøves ut fortløpende. Det kan jo godt hende hun er litt stiv i nakken - skal spørre legen om det på 6 mnd-kontrollen om et par uker. Tenker ikke så mye over "problemet" i det daglige, men har så lett for å sammenligne når vi treffer andre med babyer på samme alder. Tirsdag lekte vi med ei som er tre dager yngre enn snuppa, og hun trivdes veldig godt på magen og kunne ligge sånn ei god stund om gangen. Jaja, alt skal man jo bekymre seg for! :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...