Anonym bruker Skrevet 21. juli 2009 #1 Skrevet 21. juli 2009 Jeg er gravid i uke 27, og har vært sykemeldt siden slutten av april. Jeg har mottatt sykepenger utbetalt fra NAV. Sykemeldingene mine har gått over en måned av gangen, altså fom. den 22. tom. den 21., men jeg har alltid vært nøye med å levere sykemelding for den kommende mnd noen dager før den forrige sykemeldingen gikk ut. Sist utbetaling fikk jeg omtrent den 30. juni, og da fikk jeg penger for hele juni, altså fom. 1. juni tom. 30. juni. Jeg hadde da levert inn to sykemeldinger hos NAV, en som gikk fom. 22. mai tom. 21 juni, og en som gikk fom. 22. juni tom 21. juli. Jeg leverte sykemelding fom. 22 juli tom. 21. aug for litt over en uke siden, og trodde med det at jeg kom til å få sykepenger utbetalt fom. 1. juli tom. 31. juli denne måneden. Men jeg var hos NAV i dag for å høre når jeg kunne forvente å få sykepengene mine denne måneden, da jeg vet av erfaring at NAV utbetaler når det passer dem, og ikke til faste datoer. Jeg fikk da beskjed om at jeg kun får sykepenger fom. 1. juli tom. 22. juli, og det er på vei inn på kontoen min nå. Men det er jo bare "noen få" tusen kroner, og rekker bare akkurat til at jeg får betalt mine faste regninger og har en tusenlapp til overs etterpå! NAV-damen mente at jeg bare må vente til slutten av august, for da får jeg resten av juli-pengene utbetalt sammen med pengene for hele august. Men det hjelper jo ikke meg når jeg må leve på luft og ingenting i en hel måned! Videre sa hun at det kunne hende, KAAAANSKJE, fikk jeg resten av juli-pengene utbetalt helt i slutten av juli nå, men hun kunne ikke si det for sikkert. Er det noen som har noen erfaringer med dette, og kan gi meg et nesten sikkert svar på om jeg får resten av pengene for juli I juli, eller om jeg faktisk må vente helt til august? Har jeg noen rettigheter, eller må jeg bare la det hele gå sin gang, og rett og slett sulte hele denne måneden? Jeg er så fortvilet at jeg ikke vet hvor jeg skal gjøre av meg. Og jeg fatter ikke hva som har skjedd nå, det var jo overhodet ikke et problem forrige måned! Åååh! Kan noen hjelpe meg, eller bare berolige meg litt?
Gjest Skrevet 21. juli 2009 #2 Skrevet 21. juli 2009 Det er NAV, og du får bare vente å se. Når selv ikke NAV kan svare deg på det selv kan i hvert fall ingen her.
Anonym bruker Skrevet 21. juli 2009 #3 Skrevet 21. juli 2009 Som regel vet jentene her mer enn NAV. NAV vet jo aldri noen ting, ikke engang om jeg skal levere skattekort når jeg søker om OS. Grr. HI.
Anonym bruker Skrevet 21. juli 2009 #4 Skrevet 21. juli 2009 Helt enig! Jeg har selv hatt en del med NAV å gjøre på arbeidsgiversiden, og føler meg likevel litt blank. Hver gang jeg står fast med en sak, får jeg forskjellige svar for hver av disse NAV-folkene jeg spør (hvis jeg er så heldig å komme igjennom, da...). Må snart starte karusellen selv også. Har gått aktiv sykmeldt over 1 mnd nå (arb.giver forskutterer lønna heldigvis), og må også begynne å tenke på foreldrepenger, permisjon etc.(er ca. uke 23 nå). Men gruer meg til å ta fatt. Det er jo hundre tusen skjema, og kontakten min på NAV var ikke spes. serviceinnstilt og villig til å hjelpe meg. Blir et pes, men jeg skal i hvert fall gjøre det jeg kan for å sette meg inn i alt, slik at de ikke snyter meg for penger jeg har krav på! Har aldri vært sykmeldt eller på noen måte belastet skattebetalerne før, så nå vil jeg med god samvittighet få litt igjen for alt jeg har bidratt med Lykke til, HI! Håper det ordner seg for deg ;-)
Anonym bruker Skrevet 21. juli 2009 #5 Skrevet 21. juli 2009 Ja, du får sette deg inn i det du kan, for jeg kan love deg at NAV ikke er enkle å ha med å gjøre når du skal begynne å søke! Selv sendte jeg alle mine søknader i forrige uke, og du kan tro jeg var forbannet da jeg måtte krangle med dem om hvorvidt jeg skal ha foreldrepenger eller engangsstønad. Mannen jeg snakket med mente at det er mer økonomisk lønnsomt for en ung blivende alenemor med engangsstønad, men jeg ba han om å holde kjeft og la meg fylle ut skjemaet selv, jeg har nemlig regnet på det der. Ikke snakk om noe annet enn foreldrepenger! Det er bare tull med NAV, syns jeg, man får jo ALDRI det man skal ha, når man skal det, i hvert fall ikke med mindre man sloss for det med nebb og klør. Ikke misforstå, jeg er supertakknemlig for at vi i det hele tatt får noe, men er det nødvendig å gjøre alt så vanskelig?? Lykke til du også! HI.
Anonym bruker Skrevet 21. juli 2009 #6 Skrevet 21. juli 2009 *jeg anbefaler at du skriver et kort notat der du oppgir sykepengeperioder og hva du mangler. Ingen lang utredning om økonomi, men kun navnet ditt fødselsdato og hvilken periode du manlger. Be skriftlig om at dette blir utbetalt. Be den navansatte som du snakker med sende dette notatet til Forvaltningsavd i fylket samme dag. Det er ikke nav-kontorene som utbetaler men forvaltningskontoret. For å sikre at en beskjed blir videresendt fra nav kontoret til forvaltninga er det best å gjøre det skriftlig. Da bruker det å bli fortgang i sakene. Lykke til:)
Anonym bruker Skrevet 21. juli 2009 #7 Skrevet 21. juli 2009 Men jeg mangler ingen perioder (enda i hvert fall), jeg får bare ikke utbetalt hele beløpet nå. Så jeg får for lite penger denne måneden, og for mye neste måned. Hvis du skjønner? NAV mener at det er en god løsning, men det er det jo absolutt ikke.
Anonym bruker Skrevet 21. juli 2009 #8 Skrevet 21. juli 2009 Ja ok. Så da er det utbetaling for 23-31 juli som de mener at du skal få i slutten av august? Det hørtes verken logisk eller greit ut spør du meg. ( jeg jobber også i nav med sykemeldinger) Hadde jeg vært saksbehandler hadde jeg lagt inn en manuell utbetaling eller utbetaling ved neste "batch-kjøring" ( saksbeh i forvaltning vil skjønne dette:*) Det bruker å være to batch-er iløpet av en mnd. En rundt ca den 10. og en i slutten av mnd. Dette kan sikkert variere fra fylke til fylke og jeg vet at det er ulik praksis på dette. Men det skulle ikke være noe problem å legge inn en manuell utbetaling slik at du fikk for hele juli innen den 30. Spør på nytt om dette ikke kan la seg gjøre. Forutsatt at ikke alle saksbeh er på ferie eller er syke da.....
Anonym bruker Skrevet 21. juli 2009 #9 Skrevet 21. juli 2009 Så jeg kan altså gå til NAV og be om at de legger inn de siste dagene på en manuell utbetaling? Eller må jeg snakke med noen andre? For da jeg var der i dag fikk hun damen jeg snakket med det til å høres ut som at det var en helt umulig oppgave å utbetale hele beløpet nå, og det var helt utenfor deres rekkevidde. Trenger jeg bare å stå på mitt? Jeg nekter å tro at de ikke har noen saksbehandlere til stede, hehe.. HI.
Anonym bruker Skrevet 21. juli 2009 #10 Skrevet 21. juli 2009 _Nei det er ikke noen i det lokale nav kontoret som kan utbetale. De har ikke lov til det. Det lokale nav kontoret er der du henvender deg men det er forvaltningskontoret i hvert fylke som gjør alle utbetalinger og vedtak. Hun som sitter på ditt lokale kontor kan ingenting gjøre utenom å videresende beskjeden til til Forvaltning. Det er sikkert vanskelig for ansatte í nav lokal å love noe som helst som skal gjøres i forvaltning. De har ingen verken kontroll eller påvirkning i sakene utover å sende nye beskjeder i saken. Det som også er vrient er at forvaltningskontoret ikke tar imot henvendelse direkte fra brukerne. De som sitter i forvaltning skal kun bruke tiden sin på å registrere og saksbehandle. Så dessverre sikkert vanskelig for deg å få kontakt med den saksbehandleren i Forvaltningsavd som faktisk kan gjøre denne utbetalingen. Du kan jo spørre om du kan få snakke med noen i forvaltning men kan tenke meg at dette er vanskelig, også pga ferieavvikling akkurat nå. Og så kommer jo det helt an på hvor store ventelister som er i ditt fylke. Vet at mange forvaltningskontor har for få saksbehandlere. Det som nok virker best er å sende skriftlig beskjed dersom du ikke kan ringe. Lykke til med dette uansett. Håper det ordner seg.
Anonym bruker Skrevet 21. juli 2009 #11 Skrevet 21. juli 2009 Takk for utfyllende svar. Jeg kan vel vente og se utover, og se om de foretar en kjøring til før juli er over (jeg vet at de gjør det av og til). Hvis ikke blir det vel en skriftlig klage eller noe, til Forvaltning. Nå vet jeg i hvert fall hvilke muligheter jeg har =) Takk! HI.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå