lillemirakel!! Skrevet 21. juli 2009 #2 Skrevet 21. juli 2009 at kommunen " sletter" gjeden din. Dvs at du betaler et avtalt beløp pr mnd på gjelda og at du får et bestemt beløp av lønnen din å leve for i 5( eller 7?) år. etter det er du gjeldsfri. men sef uten fast eiendom og noe av verdi
Anonym bruker Skrevet 21. juli 2009 #3 Skrevet 21. juli 2009 hvordan får man til det det? hvem kontakter man da?
Gjest Skrevet 21. juli 2009 #5 Skrevet 21. juli 2009 Er det det som heter gjeldsordning, tro? Google.no
Anonym bruker Skrevet 21. juli 2009 #6 Skrevet 21. juli 2009 Du får hjelp til å samle alle kreditorene dine og inngå en innbetalingsordning. Du må i et visst antall år leve på et helt eksistensminimum, resten av det du tjener fordeles på kreditorene dine. Når de avtalte årene er over slettes resten av gjelden din.. Høres selvfølgelig greit ut, men det er virkelig ikke det. Du kan ikke eie noen ting, bare leie. Du kan f.eks ikke ta opp ny gjeld og kjøpe deg bil eller bolig, selv ikke etter at ordningen er over. Du får nemlig en karantenetid etterpå, skaffer du deg noe av verdi i karantenetiden kommer kreditorene å tar det. Karantenetiden gjelder i 10-15 år etter at ordningen er avsluttet.
Anonym bruker Skrevet 21. juli 2009 #7 Skrevet 21. juli 2009 Kan du utdype dette med karantenetid? Gjelder dette også for private? Har du et lovverk å henvis til, finner ikke noe om det jeg.
Anonym bruker Skrevet 21. juli 2009 #8 Skrevet 21. juli 2009 Har desverre ikke noe lovverk å henvise til, men vet det fordi min pappa var så "heldig" å få gjeldssaering for mange år siden. Jeg har ikke mye kontakt med pappa (av flere grunner), men det er ca 15 år siden han fikk innvilget denne ordningen og han kan fremdeles ikke eie noe eller ta opp lån. Han er ferdig med nedbetalingstiden og blir ikke trukket i lønn lenger, det tror jeg han ble i bare 7 år e.l. Han har en samboer nå, men han kan ikke eie hverken hus eller bil så det står på henne... Gjelden han fikk sletter var alt fra gamle strømregninger, skattesmeller, div forbrukslån osv.
Anonym bruker Skrevet 21. juli 2009 #9 Skrevet 21. juli 2009 Anbefaler å lese denne linken og så i tillegg trykke videre til gjeldsordning, ikke alt som blir svart her som stemmer. http://www.snl.no/gjeldssanering
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå