Gå til innhold

Far i huset flytter pga skolegang.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Samboer skal begynne på skole til høsten og skolen er i en annen by. Jeg lurte på hvilken økonomiske rettigheter vi har?

Vi blir jo ikke å være samboere mer, men kjærester. Vi eier leiligheten i lag hvor jeg kommer til å bo i. Jeg er også student.

Kan jeg få like rettigheter som en alenemor?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vel, det tviler jeg sterkt på at du kommer til å få. Han bidrar vel økonomisk og har eierandel i leiligheten deres, så blir overrasket om nav vil støtte deg i tillegg. Så du blir vel ikke å regne for enslig forsørger?

Men, du vil vel få forsørgertillegg av lånekassen og redusert pris i bhg. om dere ikke har annet enn studielånet.

Uansett, så er det vel kun nav som svarer deg på dette.

Skrevet

Hm han kan jo ikke bidra økonomisk siden han går til studielån.. Og man kan jo bo i leilighet hannes for det? Eks betale leie?

Jeg blir jo å forsørge han alene siden han ikke er der i hverdagene...

Ja skal prate med nav i morgen, men er forferdelig utålmodig... Må vite om jeg har sjangs i havet..

Skrevet

Hva han gjør (jobber, studerer ol,) har ikke noe si for hvorvidt du blir å regne som enslig forsørger.

Lykke til uansett:)!

Skrevet

Tviler også på at du får så mye støtte fra nav,om dere ikke kjører linjen helt ut og sier at dere har gått fra hverandre?

For eller så skal vel ikke de hjelpe for at dere skal ha to husholdninger?

Skrevet

"For eller så skal vel ikke de hjelpe for at dere skal ha to husholdninger?"

Jeg tar det poenget ja.. Hmmm.. På overgangsstønad stod det at krav til søker var at far og mor ikke bor med hverandre..

Jeg likte ikke linja helt ut med at vi har gått fra hverandre.. Bor i en liten bygd og han er jo hjemme tre helger i måneden..

Men hva spør dem egentlig om? Banksjefen min sa at bor dere fra hverandre så bor dere fra hverandre! De trenger liksom ikke å vite noe mer, bortsett fra forholdet til far/barn.. Og dem ses jo tre helger i måneden..

Skrevet

Ja for all del, kanskje jeg skal sende far i huset her også på studier i annen by en stund, så kan jeg jo faktisk vente med å gå ut i jobb til han er tilbake, og kose meg med OS og slikt noen år, mens jeg fremdeles har både ham og inntekten hans.

Det var lurt, det burde vi tenkt på når vi hadde lite penger og fikk vårt første barn.

Synes du virkelig selv at det er rimelig at du skal få de stønadene man har mulighet til å få som aleneforsørger fordi han VELGER å studere, og dermed ikke lenger har inntekt, men stipend og lån? Og han trenger forøvrig å være uten inntekt av den grunn, de fleste studenter jobber ved siden av studiene.

Skrevet

Send du også far i huset for å studere, men jeg skal ikke kose meg mens han er borte;) Jeg skal overleve, studere og være alene med gutten i hverdagen uten støtte nettverk.. Det skal bli ensomt og hardt år, men det er for en periode.

Rimelig er det kanskje ikke overfor de som virkelig er alenemødre..

Mens han velger å reise sin vei pga studiene velger andre velger å reise sin vei av andre grunner.

Jeg blir jo alenemor med daglig omsorg for barnet i bunn og grunn..

Men jeg skulle ikke spørre her om det er rettferdig, rimelig eller ikke men om det er en mulighet?

Skrevet

For å ha rettigheter til stønader for enslig forsørger skal dere ikke være sammen. Må foreligge meklingsattest og samværsavtale med søknaden. Kan heller ikke være registrert på samme adresse i folkeregistret. Nav kontroll mottar mange tips på folk som mottar enslig forsørger stønader uten å ha rett på dem. Er mange som kan sladdre, er jo skattebetalernes penger som blir brukt så mange som blir sinte når noen jukser...

Skrevet

For at du skal få støtte som aleneforsørger krever NAV at du og barnefar må signere en brudderklæring som dokumentasjon på samlivsbrudd. Kravet er at dere ikke "lever sammen", noe som i strengeste forstand skal tolkes som at dere ikke har felles økonomi og planlegger en felles fremtid. Men, du kan jo alltids ta turen til Nav, legge frem saken og se hva de sier. Kanskje man kan støte på en velvillig saksbehandler.

Skrevet

Jeg koser meg jo heller ikke når han er borte, for min er mye borte som det er, forskjellen for meg vil bli minimal om han er registrert på en annen adresse, med unntak av at da slipper jeg å jobbe ett år til.

(på den annen side, jeg liker å jobbe, så jeg vil helst det)

Men dersom man vrir ørlittegranne på hva du selv har sagt så skjønner du kanskje selv hvor "urimelig" det virker da?

Det er faktisk rett og slett trygdesvindel, siden du ogs barnefar ikke har gjort det slutt, og fremdeles planlegger et liv sammen.

Enkelt og greit.

Skrevet

Og ja, jeg har lest at du spør om mulighetene.

Skrevet

Det er vel også et punkt på det skjemaet hvor dere må krysse av på at dere ikke lever sammen, eller har planer om å flytte sammen (noe i den duren). Og det punktet kan jo ikke du krysse av på. Så ergo- jeg blir veeeldig overrasket om du får OS..

Skrevet

Har ikke tenkt å svindle, bare så det er klart.

Men i følge navsidene fikk jeg med meg at kravet bare var at mor og far ikke bor sammen.. Og det blir jo vi ikke. Han skal melde flytting for han blir å bo der i fem år.

Men nå har jeg jo fått mer innsikt, så takk for ærlige og konstruktive svar. Takk skal dere ha:) Da vet jeg jo mye mere:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...