Gå til innhold

Noen med barn som har hatt lyskebrokk?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Minstegutten på bare 6 uker har fått lyskebrokk. Vi har vært hos legen og har fått henvisning til sykehus. Han må opereres. Jeg spurte legen hvor lang tid det vil ta før han får operasjon, men legen kunne ikke si annet enn at det ikke vil ta lang tid før vi får beskjed.

Noen som har opplevd lyskebrokk hos noen av sine barn? Hvor lang tid tok det før barnet fikk operasjon? Er så bekymret for sønnen min:(

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det kommer nok litt ann på tilstanden til gutten hvor lang tid det tar. Forrige tirsdag ble gutten vår på 8 mnd. ble sutrete og ville ikke sove, vi såg også at han ikke hadde urin i bleia, og etter noen timer når vi skulle gjøre han klar til natta såg vi tydelig en hevelse i lysken. Han kastet opp alt han spiste og drakk.

Vi fikk komme til legevakten med en gang som ringte ut til sykehuset, og der fikk vi beskjed om å komme med en gang. Kjørte hjem og fikk pakket litt først. Vi var på motagelsen en stund før vi fikk snakke med kirurg, gutten ble tatt røntgen av og UL for å se bedre hvordan brokket var. Der ble det bestemt at dette måtte operers.

Vi fikk deretter ambulansetransport til et annet sykehus 3 timer unna fordi vårt sykehus ikke legger barn under 2 år i narkose. Heldigvis roet han seg og Vi reiste på natta og var framme i 6 tida om morgenen, kl. 7.30 tok de han med seg på opersjonsbordet. Kl. 9.30 våknet han på postoeprativ og var i veldig god form og godt humør. Etter det har han vært som før, og har vært lite plaget med operasjonssåret. Vi kunne reise hjem dagen etter. Dette var det vanlige for barn under 1 år, og de som var eldre fikk reise hjem samme ettermiddag. Han fikk Paracet noen dager. Så for oss tok det ikke lange tiden, og de ser nok ann almenntilstanden når de vurderer hvor mye det haster.

Såret (ca. 3 cm langt) ble lukket med innvendige sting og stripset. Stripsa kunne vi rive av etter 2 dager. Veldig kjapp og enkel operasjon, og lite plager etterpå. Så ikke noe å grue seg til selv om man alltid bekymrer seg litt når barnet skal i narkose.

Skrevet

Nevøen min ble operert for lyskebrokk da han var 8 uker. Det var veldig udramatisk. det poppet ut, svigerbror tok han med på HS. Der sa legen at han bare skulle holde et øye med det og forsiktig dytte tilbake når det var ute. Men svigerbror syns det var helt håpløst, redd for å gjøre noe feil osv. Så begynte nevøen min å gråte HELE tiden, sutret, sov dårlig osv. Da tok han gutten på legevakten. De henviste han til Ullevål siden svigerbror var så fortvilet. Ble vurdert av kirurg som vurderte brokket og bestemte at han skulle få operasjon uken etter.

Operasjonen gikk kjempe greit, var vel over på kanskje 20 minutter. Han hadde ikke vondt i det hele tatt etterpå. Fikk paracet noen ganger bare fordi svigerbror var så usikker på om han hadde vondt uten å siifra (men han hadde det egentlig heeeeelt fint, bare bekymret hønefar)

Såret grodde på 1-2-3 og det er ikke synlig arr lenger engang.

Hvis du lurer på når dere får time, ring avdelingen henvisningen er sendt til i morgen. Bare ha fødselsnummeret hans klart og spør om henvisningen har blitt vurdert ennå.

Dette skal nok gå veldig bra:)

Skrevet

Tusen takk for svar!

Jeg er hønemor og veldig bekymret, men det blir kanskje godt å få operasjonen overstått..

Tenkte jeg kunne ringe sykehuset senest fredag, da bør jeg vel få svar på når operasjonen blir.

Skrevet

Gutten min ble operet da han var fire uker. Brokket kom da han var tre uker, og vi ble hastet innpå riksen (Han er prematur,så skulle egentlig fortsatt vært i magen) Ble møtt av en overlege og 3 sykepleiere. De hadde fått tlf fra fastlegen som trodde det var noe mer alvorlig(hun trodde testiklene hadde hengt seg opp i brokken.Dette viste seg heldigvis å ikke stemme:) Legen dyttet tarmen på plass og ga oss perm i en uke. Da vi kom inn uken etter ble vi fortalt at selve inngrepet kom til å ta om lag 20 minutter(ca 60 min fra han ble trillet avgårde, til han våknet) Det tok imidlertid over 2 timer!! De hadde funnet antydning til brokk på den andre siden også, og lukket det i samme slengen. Fint det,men hadde vært greit å få litt info underveis.Ble jo litt nervøs når tiden gikk og ingen kunne si noe..

Operasjonen var vellykket, og han var innlagt i 24 timer etter inngrepet. Hadde en del smerter,og det var litt fælt. Han måtte få morfin mot smerten.

Sårene grodde fint. I dag kan man såvidt skimte dem. :)

Dette er meget rutinemessig for kirurgene.De kan gjøre inngrepet i søvne,så det trenger du ikke bekymre deg for! Det går nok veldig bra, skal du se.

Lykke til til deg og lillegutten din.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...