Anonym bruker Skrevet 21. juli 2009 #1 Skrevet 21. juli 2009 Babyen min er snart 10mnd. står litt alene uten støtte og går rundt møblene. Vet at gåstol ikke er anbefalt..skal ikke bruke det, men hva med gåvogn.. eks. brio. Noen med erfaringer?
Anonym bruker Skrevet 21. juli 2009 #2 Skrevet 21. juli 2009 hvorfor ikke? de bruker jo det de har til rådighet ellers også, som lekekasser, lette stoler (til å dytte foran seg å gå etter)
Anonym bruker Skrevet 21. juli 2009 #3 Skrevet 21. juli 2009 Kan da vel ikke være noe problem, uten at guttene her brukte det. Men ser ikke den praktiske forskjellen på ei gåvogn og en tilfeldig krakk eller eske de skubber foran seg. Om bare ikke hjula på den ruller FOR lett. Eldste brukte for øvrig gåstol inninmellom også, har aldri hørt at det ikke er anbefalt, annet et "som vane". Begge guttene gikk sjøl da de var rundt 11 måneder.
Anonym bruker Skrevet 21. juli 2009 #4 Skrevet 21. juli 2009 Gåstol og gåvogn er to vidt forskjellige ting. Bruk gåvognen dere.
Anonym bruker Skrevet 21. juli 2009 #5 Skrevet 21. juli 2009 Vet også at gåstol og gåvogn er to forskjellige ting, det er derfor jeg bruker begge orda! Men HVORFOR er gåstol i tilfelle "ikke greitt", om det ikke er noe barnet bruker fast, flere ganger om dagen, men en times tid innimellom (en gang i uka eller så).
Gjest Skrevet 21. juli 2009 #6 Skrevet 21. juli 2009 Bruk gåvogn og gulva dine blir spart for litt slitasje pga stoldytting og lignende ;-) Jeg spurte fysioterapaut om det husker jeg og hun sa at gåvogn var helt greit.
Anonym bruker Skrevet 21. juli 2009 #7 Skrevet 21. juli 2009 Gåstol er ikke greit for det er noe barnet sitter mest i og får feil belastning på hoftene. I tillegg til at det er en falsk trygghet. Med gåvogn lærer barnet å holde balansen, mens i en gåstol kan barnet aldri falle.
Anonym bruker Skrevet 21. juli 2009 #8 Skrevet 21. juli 2009 Det viktigste er å sikre trapper når man har barnet i en sånn en, for det har vært mange ulykker der barn har falt ned trappene. Noe annet det er verdt å merke seg er at barn ofte går senere enn andre barn når de bruker gåstol og gåvogn. http://www.cafemom.com/answers/39218/Do_baby_walkers_delay_walking
Anonym bruker Skrevet 21. juli 2009 #9 Skrevet 21. juli 2009 Helt enig i disse argumentene, og aksepterer dem uten videre, når man snakker om daglig/ofte bruk. Men blir argumentene særlig relevante når man bruker en gåstol f eks en time i uka? I utgangspunktet vl jeg selv si nei, men jeg spør for å få vite, så GRUNNGITTE svar mottas med takk! Men helt enig, gåvogn er det man VELGER i dag. Jeg hadde bare (for 11 år siden) ikke noen mulighet for å velge mellom annet enn gåstol og ingenting.
Emil & Røra Skrevet 21. juli 2009 #10 Skrevet 21. juli 2009 Hæ går de senere da? Mine barn har brukt gåvogn (eller skjøvet krakker) fra ni mnd og gått i ti/elleve mnd alder. Ville de gått før? Hvorfor?
Anonym bruker Skrevet 21. juli 2009 #11 Skrevet 21. juli 2009 Gåstol er fra rådet fordi den holder barnet oppe, dvs de trener verken ben eller balanse. Det å holde seg i noe og bevege seg fremover er en helt annen ting, og hører med den naturlige utviklingen. Eneste som er viktig er at det er trygt for ungen, dvs at det h*n holder seg i ikke velter over henne. Bortsett fra det er det bare bra:)
Anonym bruker Skrevet 21. juli 2009 #12 Skrevet 21. juli 2009 Helt enig i dette 16:11, men i den grad det var ment som et svar på det jeg (15:57) spurte om, ser jeg ikke sammenhengen mellom det jeg faktisk SPURTE om og det du SVARTE på!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå