Anonym bruker Skrevet 21. juli 2009 #1 Skrevet 21. juli 2009 Jeg begynner på sykepleien til høsten nå. Har to barn fra før, men ønsker svært mye nr.3 snart. Synes det er for lenge å vente 3 år. Derfor lurer jeg på når det lønner seg å få barnet/bli gravid? Bør vi starte prøvingen nå, slik at barnet blir født neste sommer (hvis det klaffer med en gang såklart), eller bør vi drøye lengre? Hvor krevende er årene sammenlignet med hverandre? Altså når i studiet er det mest praksis/innleveringer etc?
Anonym bruker Skrevet 21. juli 2009 #3 Skrevet 21. juli 2009 Blitt gravid første året. Gått ut i permisjon når de andre gikk ut i sykehjemspraksis.
Kystrøya Skrevet 21. juli 2009 #4 Skrevet 21. juli 2009 Jeg ble gravid andre året på studiet. Gikk ut i ett års permisjon og hadde da igjen medisinsk og kirurgisk praksis, hovedoppgaven og fordypningspraksis. Begynte på studiet igjen da jenta var 10 mnd gammel.Pappaen var hjemme med henne i 4 mnd, og siste halvåret av studiet hadde jeg henne enten med på skolen eller leste hjemme sammen med henne. Vet ikke hvordan studiet er der du skal studere, og så er det noen år siden jeg gikk da, men iallfall så var det en helt grei tid å få barn på da vi fikk henne. Ferdig med di fleste eksamener, mest praksis igjen. Men så er det jo og forskjell på hvordan høgskolene legger opp praksis, eksamener og innleveringer. Du bør nesten snakke med noen som har gått sykepleirstudiet der du selv har tenkt å gå.
Anonym bruker Skrevet 21. juli 2009 #5 Skrevet 21. juli 2009 Tusen takk for svar:) Bør vel kanskje hør med noen som har erfart dette i Trondheim ja. Men setter stor pris på alle svar/erfaringer:) HI
Anonym bruker Skrevet 21. juli 2009 #6 Skrevet 21. juli 2009 Enig med Silje, hør heller med noen som går/har gått på det studiestedet du skal gå. Det er veldig forskjellig hvordan skolene legger opp studieløpet, både i forhold til teori og praksis. I Kr.sand hadde de f.eks de 3 første bøkene av det friske og det syke mennesket, og da bare den friske delen i det første semesteret. De 3 neste bøkene i andre semester. Så hadde de det seke menneske i andre året. Tror ikke de hadde sykehuspraksis før tredje året. I vestfold hadde vi alt av det friske menneske i første semester (til jul) og så og si alt av det syke i andre semester (første året). Sykehjemspraksis på vårsemesteret i 6 uker (nå gått opp til 8 uker). Husker ikke hvor lenge, men hadde også første året øvelser på lab. der vi lærte å sette pvk (veneflon), sonde, kateter osv. Og hadde medikamentregning m/test som måtte bestås før vi kunne gå ut i praksis 2 året. Medisinsk og kirurgisk praksis i andre året, da fordelt på 2*10 uker + 1 uke obs.praksis i perioden med kirurgisk praksis (på avd. som anestesi, operasjon, nyfødtintensiven, ulike poliklinikker osv.) Så hadde vi 2 uker obs. praksis på helsestasjon, miljørettet helsevern, bedriftshelsetjeneste, fengsel o.l. I tredje året er det delt opp i 4*10 uker bolker. 10 uker i hjemmesykepleie, 10 uker i Psykiatri, 10 uker med ledelse (bare 4 av disse i praksis, da obs praksis) og 10 uker til bachelor. Utenom all praksis, hadde vi en del mappeoppgaver i pbl (problembasert læring) hvor vi ble satt overfor mange case som skulle løses og besvares. Fikk selv barn under studie, da til jul i siste året. Startet høsten og gikk ut i perm et år. Kom tilbake og tok siste praksis pluss skrev bachelor oppgave. Var mange i mitt kull som fikk barn, både første, andre og tredje år. Men hør hvordan studieforløpet er der du skal gå, lettere å planlegge da. Lykke til med studie og barn :-D
Anonym bruker Skrevet 21. juli 2009 #7 Skrevet 21. juli 2009 Tusen takk for detaljert svar til deg også Må vel undersøke litt mer på hist først ja. Har to barn fra før også da, men det er vel ikke umulig å gå høyskole med 3 små heller:) Tror det blir vanskelig å vente helt til jeg er ut i jobb ihvertfall. HI
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå