Gå til innhold

Hvordan lærer man babyen og sitte selv?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det lærer den seg selv det ;)

Først ruller de rundt, så går de opp i krabbestilling og vips deiser de ned på rompa... Noe av greia er å la ungen utvikle balanse, styrke osv i sitt eget tempo.

Skrevet

Jepp, selvlært er vellært ;-)

Skrevet

Hvorfor i alle dager stresse med å lære barnet det.

Barnet lærer det selv når det er klar for det..

Skrevet

du skal IKKE lære barnet å sitte selv....babyen gjør det selv når babyen er moden og klar for det...

Skrevet

Ok, takk for svar alle :) Jeg trodde virkelig man måtte lære de det jeg.. har en gutt på 7mnd, han har enda ikke rullet eller krabbet eller noen ting. Men har to venninner med baby som er like gammel og de ruller og sitter begge to :S Kanskje min bare er litt treig da :)

Men må man lære dem og rulle da :P ? Lillegutt er liksom liiike ved og gjøre det, han kommer seg over på siden, men virker ikke som han skjønner helt hva han skal gjøre.

Skrevet

jupp, unga lærer det på egenhånd når tiden er inne. Setter du opp ungen før de lærer å sitte sjøl kan du i verste fall krumme hele ryggraden til barnet... Kjipt for ungen å ha ødelagt rygg resten av livet bare fordi du skulle tresse med at barnet skulle sitte sjøl...

Skrevet

Du trenger ikke lære dem noe som helst:) Det kommer helt av seg selv, og noen er kjappere ute enn andre:)

Jeg har en som var kjapp å lære og en som var treg å lære. Men begge har lært, i sitt eget tempo.

Skrevet

Det kommer, plutselig løser de koden og da ruller de hele tiden :)

Om du er bekymret kan du jo prate med helsesøster om utviklingen hans, men det er riktig at man ikke skal la ungene sitte før de kan sette seg opp selv. Tror gjennomsnittsalderen for å rulle rundt er 5 mnd, men det er jo et gjennomsnitt, noen er tidligere og noen er senere, ingenting er unormalt.

Skrevet

Han sitter jo på fanget mitt, mens jeg støtter/holder han litt under armene. Det har jeg gjort hos hs og lege også, og de har ikke sagt noe om det.. Men du mener kanskje at jeg setter han på gulvet og slipper han liksom?

Skrevet

Det fine med babyar er at dei lærer seg desse tingene sjølv, heilt utan at vi treng å gjere noko med det (unntatt i spesielle tilfeller).

Guten vår sette seg opp første gong då han var 10 mnd, jenta vår gjorde det ikkje før ho var 13 mnd. Då hadde ho allerede blitt undersøkt på barneklinikken og fått lov til å finne ut av dette i sitt eige tempo.

Han har god tid på seg, blir ikkje undersøkt for treg motorikk med mindre han ikkje kan sette seg opp eller krabbe eller reise seg ved 12 mnd :o)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...