Gå til innhold

Fødestillinger... hvordan fødte du?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Første gangen hadde jeg både håndtak og benstøtte

Andre gangen bare håndtak. De lurte på om jeg ville oppi badekaret, men det var så lite at jeg tror ikke det hadde vært plass til meg... :o/

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Første gang; på ryggen i fødeseng, uten benstøtter men med en jordmor som holdt hvert bein:p

(ungen MÅTTE ut, fort)

Andre gangen, på ryggen i vanlig seng.

Skrevet

jeg fødte faktisk liggende i seng uten både håndttak og benstøtte. jeg lå delvis på ryggen, delvis på siden. jeg ville det selv, jeg orket ikke å opp å gå, jeg var så tappet for krefter. men jeg skulle så veldig gjerne ha hatt hånddtak under pressriene. jeg visste ikke hvor jeg skulle gjøre av hendene, jeg måtte holde i noe...det eneste jeg fikk tak i var madrasskanten, hehe :P

Skrevet

Første gang lå jeg på siden. Bf og jm assistent byttet på å holde foten min he he =)

Andre gang lå jeg på ryggen med fotstøtte.

Skrevet

hvilket sykehus er det som ikke har plass til fødekvinnene i badekarene sine da? jeg brukte badekar som smertelindring i startet av aktiv fødsel, og det var kjempegodt. jeg klarte bare en halvtime før det ble for varmt og vondt, men det vil jeg gjerne gjøre igjen. jeg fødte på St. Olavs, og der var det store, dype badekar :)

Skrevet

Planla å føde på kne....

Fødte liggende med tak bak knærne (holdt oppe beina selv mens jeg presset). Det var veldig bra synes jeg. Følte meg ekstra sterk!

Skrevet

Lå på ryggen. Noe jeg egentlig ikke skulle gjøre. Ville egentlig stå på kne og få hjelp av tyngdekraften men ble visst glemt oppi alt styret.. Angret veldig etterpå siden jeg hadde en helt forferdelig bekkenløsning.

Skrevet

1: Klassisk halvsittende med bena trukket opp

2: På kne lent mot sengekanten

3: Liggenede flatt på siden hvor barnepleier støttet/løftet øverste benet

Ingen av stillingene var planlagt, det bare ble slik, og alle var perfekte i akkurat hver sin fødsel. Har ingen planer om fødestilling denne gangen, det tar jeg helt som det kommer :-)

Skrevet

Jeg var på ullevål... Det var et lite bad med et lite badekar. Badekaret var like bredt som rommet, så det var vegg på begge ender... hehe :o) Var vel 1.20 eller no... Og omtrent helt inntil badekaret var vasken... Var såvidt plass til å dusje etter fødsel...

Skrevet

1. Ble keisersnitt

2. I seng med føttene i fotbøyler (vakum og hun måtte ut fort)

3. I seng med føttene i fotbøyler. Vet ikke hvorfor, ble bare slik, gikk litt fort på slutten.

Syns det er en grei måte å føde på, får holde meg fast i håndtakene og pressa skikkelig. Klarer ikke stå under riene så det er uaktuelt for meg.

Spent på hva som skjer denne gangen:)

Skrevet

kom på at babyen måtte ha en sånn elektrode på hodet sist fødsel, så sikkert derfor jeg havnet oppi fotbøylene den gangen også.

Skrevet

Sto helt frem til pressriene.

Lå da på rygg uten bøyler, men med håndtak da jeg presset.

Ville ikke at jeg skulle stå, sitte på krakk eller lignende på SØF grunnet økningen for revning.

Skrevet

På kne i senga, lent over hodeenden, som var løftet opp som i sittestilling:)

Ble stående sånn mens eksen masserte ryggen min, og så ingen grunn til å skifte stilling, gikk veldig fort og greit....

Skrevet

Fødte begge mine barn i "tradisjonell" fødestilling, slik som du ser på film ;) Med nr 2 hadde jeg egentlig lyst til å stå i prekestol, men riene var for sterke og plagsomme så måtte bare legge meg ned.

Skrevet

Første gang med håntak og beinstøtter... Pyton (var i gangsatt og hadde ikke mange valg)

Andre gangen sto jeg i preikestol helt til han skulle helt ut. Da satt jeg på sengekanten. Var en super fødsel. Hadde mye mer kontroll selv.

Skrevet

Første endte med sugekopp så da lå jeg på rygg med bena i bøyler.

Andre ble en vanskelig skulderforløsning så da lå/satt jeg på rygg mens en jordmorstudent og barnepleier holdt bena mine og jordmora bendte vridde og vrei for å få ut ungen.

Tredje måtte jeg ligge på rygg fordi de forventet enda en vanskelig forløsning med stort barn og ville ha full oversikt.

Fjerde ble keisersitt.

Skrevet

i fødeseng med beinstøtter og håndtak.

Skrevet

Jeg sto og hang over prekestolen under hele åpningsfasen, og syntes det var kjempedigg. Skal visst være bra for å hjelpe baby nedover, og særlig hvis man i tillegg vaier litt med hoftene. Under utdrivningen stod jeg på knærne og holdt meg fast i sengeryggen- men det tok likevel tre kvarter før jenta endelig kom ut...Lå på rygg (satt) de siste par- tre pressene, og likte egentlig det bedre!

Skrevet

På siden med øverste ben i bøyle begge gangene pga bekkenløsning. Helt ok, tviholdt i mannens genser faktisk:)

Skrevet

Første: På rygg i ei vanleg seng

Andre: I badekar, halvvegs sitteliggande på rygg.

Svigerinna mi som er på besøk no: "Vaginalt. Haha! Ja, liggande i ei seng, på rygg med litt opp i ryggen."

Skrevet

1 gangen- liggende på ryggen, med benene i bøyle, hadde håndtak også å holde meg i...var støl i armene dagen etter fødselen...hehe.

2gangen - liggende halveis på siden, med et ben i en bøyle og det andre benet i senga, rakk ikke å komme meg mere oppi senga før jeg pressrt ut ungen...

Skrevet

Første: Sittende på huk i senga, holdt beina selv

Andre: Knestående hengende over badekarskanten

Knestående syntes jeg var best :-)

Skrevet

På rygg og holdt bena mine selv med litt hjelp fra jordmødre (måtte ligge den eien pga seteleie)

Men det endte i ks.

Skrevet

Første gang: Liggende på rygg i vanlig seng. Hadde 1 god hjelper på hver som jeg kunne skvise hendene til :)

Andre gang sto (eller hang) jeg over en prekestol inntil de siste pressriene for da ville de ha meg liggende.

Skrevet

liggende/ halveis sittende med første i en vanlig seng

på kne foran sengen, og sakkosekken lå oppi sengen som jeg "hang over"! likte den andre best;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...