Anonym bruker Skrevet 21. juli 2009 #1 Skrevet 21. juli 2009 lyst å kjøpe bolig. har forbrukslån på ca 70.000,- og studielån på ca 150.000 + kredittkort ca 50.000. Noen sjangse for jeg kan få førstehjemslån noen steder? Evt hvor? Husbanken? bruttoinntekt på ca 250.000. har en bolig på 990.000 jeg er gira på, noen sjangs for det tror dere? er alenemor og i mammaperm i to mnd til, har det noe å si? hvis man søker startlån gjennom kommunen, men bolig man ønsker er i annen kommune, må man søke i den kommunen man bor da, eller den man har funnet boligen?
Anonym bruker Skrevet 21. juli 2009 #2 Skrevet 21. juli 2009 Tror du skal få slite godt, du får da en total lånebelastning på over 5 ganger inntekten din (og det på en lav inntekt!). Men jeg vil ikke helt avvise at du, i en situasjon som din, kan få husbanklån + kommunalt startlån (som også er et husbanklån, men det er kommunen som står som "kausjonist" hos husbanken, og det er kommunen son anbefaler hvorvidt husbanken bør innvilge lånet eller ikke) om det ikke er fellesgjeld på boligen og leiemarked i kommunen er vanskelig. Om du bare kan sette opp et budsjett som husbanken/kommunen tror på som viser at du KAN betale både renter og avdrag på alle lån. Trenger du hjelp til akkurat det siste, kan kommunens økonomiske rådgiver hjelpe deg (hvilken etat han/hun "tilhører" vet resepsjonen/sentralbordet), du har rett på bistand her, men mange kommuner har lang ventetid. Det at du er alenemor vil være positivt i de fleste kommuner, vil jeg tro, men kommunene bestemmer selv hvem som er "utsatte grupper" som skal prioriteres for startlån. Kommunen anbefaler bare startlån til boliger innen sin egen kommune, og til innbyggere i sin egen kommune. Så det betyr at det bare har hensikt å søke om slikt lån til en bolig i den kommunen hvor man til enhver tid er bosatt. Med forbrukslån på en halv bruttoinntekt, studielån i tillegg og (om jeg forstår deg rett) ingen egenkapital har du et MEGET dårlig utgangspunkt for å kjøpe din egen bolig! Beklager! Så du må nok i utgangspunkte innstille deg på å være leietaker inntil du har gått fra forbruksgjeld til ingen forbruksgjeld og ca 20 % EK.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå