Anonym bruker Skrevet 20. juli 2009 #1 Skrevet 20. juli 2009 ..går ut på å skrive artikler for en nettside, men er bare halv stilling. Dette hadde vært perfekt for meg, da jeg får utvikle min skriving og har mulighet til å jobbe med bokprosjektene min resten av tiden. Heller ingen stor forskjell i lønn, da den jobben jeg har nå er veldig dårlig betalt.. Hvordan skal jeg legge dette fram på en lur måte for mannen min, som egentlig mener at jeg bør finne meg en jobb der jeg tjener mer, ikke en jobb der jeg får noe mindre utbetalt enn nå.. Har skikkelig lyst til å ta sjansen!!..
Anonym bruker Skrevet 20. juli 2009 #2 Skrevet 20. juli 2009 Det er nedgangstide, så du er heldig som i det hele tatt får en jobb!
Anonym bruker Skrevet 20. juli 2009 #3 Skrevet 20. juli 2009 Du skal selvsagt legge det fram som en "midlertidighet". "Midlertidig" skifter du fra en jobb som verken er interessant eller godt betalt, til en annen, som "riktignok" ikke er bedre betalt, men i hvert fall både mer interessant (og derfor sikkert gjør deg mer trivelig for ham etter arbeidstid) og gir deg mer tid til å kanskje utvikle framtidige inntekter fra "hobbyen" din som han sikkert anser bokprosjektene. Så derfor har du bestemt deg for (ikke be om råd, si at du har bestemt deg, be SÅ om hans syn på saken) at du skifter jobb, om han ikke har grunner som er vesentlig bedre enn dette til at du ikke skal skifte jobb "midlertidig". Og husk det statlige prinsipp videre: "Ingenting er så permanent som en midlertidig forordning"! Når man ikke VIL ha endringer!
Anonym bruker Skrevet 20. juli 2009 #4 Skrevet 20. juli 2009 Der greider jeg selvsagt å trykke send da jeg skulle tilbake. Begynner igjen. Det er nedgangstider, så du er heldig som i det hele tatt får en jobb! Prøv å formidle det. Og det at dette er noe som hjelper deg på veien til den jobben du ønsker som forfatter er jo bare positivt. En positiv arbeidstaker stråler positivitet og energi hjemme!:-) Og siden det er halv stilling så kan du jo forsøke å finne noe annet deltid hvis dere trenger pengene.
Anonym bruker Skrevet 20. juli 2009 #5 Skrevet 20. juli 2009 Lurer på om noen mann ville gitt opp sin drøm for en dame....
Anonym bruker Skrevet 21. juli 2009 #6 Skrevet 21. juli 2009 Hei! Jeg vurderer om jeg kanskje skal ta denne jobben i tillegg til den jeg allerede har, i alle fall for en periode..
Anonym bruker Skrevet 21. juli 2009 #7 Skrevet 21. juli 2009 Midlertidighet var absolutt et bra tips! Og jeg vil vel kanskje kunne søke om arb.ledighetstrygd i et år for å kompensere for forskjellen i stillingene?
Anonym bruker Skrevet 21. juli 2009 #8 Skrevet 21. juli 2009 Han mener ikke jeg skal gi opp drømmen min, får jeg gitt ut en bok og tjener penger på det får jeg selvfølgelig slutte i jobben jeg har, men inntil da ser han helst at jeg jobber. Noe som igjen gjør det vanskeligere å gjøre ferdig bokprosjekter, siden etter jobben har jeg huset og hagen å holde i orden, og et barn å følge opp. Han tjener veldig bra selv, nok til at vi kunne ha levd på bare hans lønn for en periode i alle fall, men han har vel ikke lyst til å dra lasset helt alene.
Anonym bruker Skrevet 21. juli 2009 #9 Skrevet 21. juli 2009 Det kan du ikke, da må stillingen for det første være under 50 %, for det andre må du være sagt opp, ikke si opp selv. elvsagt går det an å BE nåværende arbeidsgiver om å bli sagt opp, men er det lurt i lengden, med tanke på hva som da nødvendigvis må stå i attesten?
Anonym bruker Skrevet 21. juli 2009 #10 Skrevet 21. juli 2009 jeg synes mannen din er veldig egoistisk og akkurat nå føler jeg meg veldig heldig siden jeg er alenemor og ingen kan beordre meg å gå og skaffe meg bedre jobb.
Anonym bruker Skrevet 21. juli 2009 #11 Skrevet 21. juli 2009 Hva blir det egentlig å stå i attesten hvis jeg ber om å bli oppsagt?
Anonym bruker Skrevet 21. juli 2009 #12 Skrevet 21. juli 2009 Hehe..ingen som har beordret meg å skaffe meg en bedre jobb. Han har bare ytret et ønske om at hvis jeg skal bytte jobb, noe jeg selv ønsker, så håper han at det blir en som er bedre betalt enn den jeg har nå! Jeg er forøvrig, etter fire år som alenemor, veldig glad for at jeg ikke er det lenger!
Anonym bruker Skrevet 21. juli 2009 #13 Skrevet 21. juli 2009 Ha begge jobbene en periode,- vær flink og spar så mye som mulig slik at du har en "buffer";- lev som dere gjør nå og la lønnen fr "nyjobben" stå urørt f.eks..I et år, eller noe sånt..Også kan du fortsette bare med nyjobben i et år og "tære på" det du har spart opp, også ser du om du rekker og bli ferdig med boka innen den tid.....
Anonym bruker Skrevet 21. juli 2009 #14 Skrevet 21. juli 2009 Joda, jeg vurderer å beholde den jobben jeg har og i tillegg ta den andre også. Men trenger ikke å spare, jeg jobber ikke fordi vi trenger det, vi kunne ha greid oss på bare hans lønn, men jeg liker å jobbe og å tjene penger til fellesskapet i heimen, sånn at vi kan leve godt og slippe å snu på kronene.. Det ene prosjektet er ferdig om ikke så lenge, og da venter en nervepirrende runde med refusjoner fra forlag..hehe
Anonym bruker Skrevet 21. juli 2009 #15 Skrevet 21. juli 2009 Ha begge jobbene mens du venter på svar,- så er du iallefall sikker på ha noe å fylle ventetiden med ) Også kan du trøsteshoppe med god samvittighet om det slår feil, eller skeie ut skikkelig med en heidundrande og dyr (???) feiring om du får den akseptert av noen )
Anonym bruker Skrevet 21. juli 2009 #16 Skrevet 21. juli 2009 Det er bedriften selv som agjør hva man da gir som sluttgrunn (som skal oppgis), men ut fra det jeg selv har sett varierer det fra "Oppsagt" og "Avskjediget" (er vel helst der hvor bedriften bare har bestemt seg, ikke at noe arbeidsgiver og arbeidstaker har avgjort sammen) via "Samarbeidsproblemer" (som jo kan dekke så mye) til "Gjensidig overenskomst" (som forteller en ny arbeidsgiver GANSKE MYE, det er bare når det står "Eget ønske" eller "Mottatt oppsigelse fra arbeidstaker" at en ny arbeidstaker oppfatter at man selv har sagt opp stillingen). Klart arbeidgivere flest vil være helt åpne for å diskutere hva man skal skrive. Men NOE må man gi som sluttårsak i sluttatteste når man "sier opp". Innenfor lovens ramme for en gyldig oppsigelse!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå