Gå til innhold

Er trappegåing effektiv trening?

Anbefalte innlegg

Gjest Sauen har 2 jenter =)
Skrevet

Er ikke alltid jeg får tid til å trene så mye, men prøver å få trent 2 ggr i uka. I tillegg vil jeg jo gjerne få bevegd meg litt hver dag, og prøver å få gått en times tur om dagen. Men når det regner masse frister det ikke alltid...

Men jeg bor i høyblokk, og har testet ut trappene. (14 etasjer)

Etter 15 min med trappegåing + løping ned igjen er jeg helt ødelagt, men er dette lenge nok for å få litt trim av det? Mener å ha lest at man bør trene minst 30 min for å få noe særlig effekt av treningen,..

Videoannonse
Annonse
Skrevet

så lenge du trener deg god og svett, og gjerne litt annpusten så er det effekt i det. Hva du gjør er vel igrun ikke så viktig.

Trappegåing er veldig bra trening for rumpe og lår :-) Og blir du god og svett tærer det på fettreserver også:-)

Men er noe i at det må være gjenntakende aktivitet. Om man tar trappen en gang så blir man ikke særlig sprek av det.

15 min to ganger i uka blir nok litt lite for å få effekt av det. Men hva med å avslutte en lengre gåtur med 15 min i trappen?

Skrevet

Har skjønt at det er effektivt om man løper i de eller tar to og to trinn....så man bruker kroppen masse :)

Men det skal sies at jeg kjenner det godt jeg om jeg tar en trapp som er ganske lang.... burde nok gått mye mer i de.

Skrevet

Leste i dag i Hjemmet (?) at om du går 20 trappetrinn 5 ganger i uka 48 uker i året har du besteget Galdhøpiggen i løpet av året.

Så noe trening må det jo være i det ;)

Skrevet

Nå blir man neppe særlig trent av å bruke et år på å bestige Galdøpiggen da ;-) men mange bekker små..

Skrevet

Takk for svar=)

Ja, jeg tenkte å gå 15 min i trapper om dagen i tillegg til å trene på sats 2-3 dager i uka jeg da=)

Skrevet

I fjor gjekk eg ned 12kg frå august til desember (og så begynte eg på p-piller og gjekk opp igjen 15... ARGH!), tok då ca 150 sit ups + litt ryggøvelser kvar dag. Ca 10 min styrketrening. I tillegg gjekk eg opp og ned trappa her heime mens eg pussa tennene om kvelden. Blei ca 5 min. Gjekk fort, men eitt trinn om gongen.

Eg er hellig overbevist om at trappegåinga hadde god effekt i alle fall.

Lykke til med trening :o)

Skrevet

Så kladrt det har effekt! Du forbrenner kalorier så fort du beveger deg.

Du kan jo prøve å øke trappegåingen med et minutt hver gang du går i trappene. Slik orker du mer og mer. Dvs at du går 15 min første dag, så 16 min neste dag osv.

Skrevet

Takk for svar=)

Ja, kan jo øke litt etterhvert som jeg blir sprekere, hehe... Som hos mange oss som har vært gravide er det magen, rumpen og lårene som er "problemområdene", så da tenkte jeg at trappegåing måtte være greit. Og da trenger jeg bare gå rett utenfor døra - kan jo gjøres når ungene er lagt og jeg og mannen uansett bare hadde sløvet i sofaen og sett noe dårlig på tv=P

Skrevet

Det er kjempeeffektivt. Men du burde holde på i minst 20 min og aller helst løpe de opp. Men det kan du jo begynne med etterhvert når formen blir bedre! Lykke til:)

Etter trappegåingen kan du jo ta 10 min med pilates. Finnes flere videoer på youtube, så blir du så fast i fisken atte:)

Skrevet

I det nye huset har vi;

16 trinn fra kjeller og opp. 20 trinn derfra opp til stua. 15 trinn fra stueetasjen opp til takterrassen. Det er 51 trinn totalt, og gaar jeg fra takterrassen ned i kjelleren og opp et par ganger blir jeg passe varm!

Skrevet

Jeg pleide å gå raskt opp og ned ca femten min hver dag da vi bodde i høyblokk før og jeg har vel aldri hatt så bra kondis som den gangen ;-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...