ღLykkelig mღmmღ til to:) Skrevet 20. juli 2009 #1 Skrevet 20. juli 2009 Hva skal man søke om? Og når bør det søkes? Har termin 28. november. Er student, men nav og lanekassa behandler ting uten å ta hensyn til hverandre.. Så tenker da mest på nav.. Jeg jobber ved siden av fulltidsstudie. Far vil ikke ta ut permisjon. (han har en sjefsjobb som det er vanskelig å bli borte fra. Men skulle gjerne funnet en løsning slik at vi fikk mest mulig penger selvfølgelig;) hehe Det lønner seg sikker at jeg søker fullt stipend og engangsstønad? Har far krav på noe? Jeg skal prøve å fortsette studiene.
snuffe Skrevet 20. juli 2009 #2 Skrevet 20. juli 2009 Hvorvidt det lønner seg med engangsstønad eller foreldrepenger, kommer an på hvor mye du tjener i jobben din. Far har selvsagt ikke rett på noe om han ikke vil ta ut permisjon. Fra lånekassa får du fødselsstipend om du har vært støtteberettiget student i seks måneder før fødsel.
pauline og knerten Skrevet 20. juli 2009 #3 Skrevet 20. juli 2009 Du trenger ikke å ha jobbet veldig mye før det vil lønne seg å søke foreldrepenger fra NAV i stedet for engangsstønad! Spesielt om du har hatt sommerjobb nå i det siste og jobbet fulltid, det trekker opp snittet en god del, gjorde det i hvert fall for meg! Sammen med fullt stipend fra Lånekassen utgjør det en gankse ålreit sum som det absolutt går an å leve av. Så det er ikke SÅ krise å være student med barn, sånn som jeg i utgangspunktet hadde trodd :-)
AussieAnette Skrevet 21. juli 2009 #4 Skrevet 21. juli 2009 Det eneste som er litt krise er når man får barn på senhøsten. For lånekassen behandler ikke søknaden før man sender inn fødselsattest, og det får man ikke før ett par uker fødsel. Og ettersom man ikke betaler semesteravgift det året man har permisjon så får jeg ikke noen penger før uti oktober/november. Og det er tungt for en som bare skal leve på disse pengene. Får etterbetalt da, men skulle gjerne hatt de i august Også er det jo litt kjipt at ikke far har rett på noe permisjon i det hele tatt når jeg er fulltidsstudent og ikke har mulighet for å ta noen fag i det hele tatt (spl. student) Jaja
*1+1=2 små* Skrevet 21. juli 2009 #5 Skrevet 21. juli 2009 AussieAnette: jo far kan ta permisjon så lenge du er 100% student. jeg betalte semesteravgift når jeg var i permisjon, nettop fordi det da er lettere å få penger fra lånekassen:P
AussieAnette Skrevet 21. juli 2009 #6 Skrevet 21. juli 2009 Joda, men jeg skal ha permisjon. Så da får ikke han noe. Er ikke mulig for meg å ta noen fag sånn at han kan ha litt permisjon, pga fagene i mitt siste år. Så da skal jeg ha full permisjon fra skolen, og da får ikke han noe..
ღLykkelig mღmmღ til to:) Skrevet 24. juli 2009 Forfatter #7 Skrevet 24. juli 2009 Takk for svar jenter:) Så jeg bør da kontakte nav etter fellesferie, og høre med de da? Er det lønn fra 6 av de 10 siste månedene de regner? Altså gjennomsnittet? Og et annet sprøsmål.. Jeg har adressen min hos min foreldre enda, selv om jeg har vært sammen med barnefar i 3 år nå. Bør jeg vente med å flytte adressen min hit jeg bor nå, til etter fødsel. Slik at jeg får stipend frem til da? Har termin 28. november, og her tenkt til å gå på skolen så lenge det går.
Mamma til snart 4 Skrevet 25. juli 2009 #8 Skrevet 25. juli 2009 Du velger enten engangsstønaden på 35 200 kr ca eller forledrepenger siden du er i jobb også. hvor mye vet jeg ikke mes så lenge du har tjent over en halv G så skal det svare seg med foreldre penger. På meg tok di ikke de 6 av 10 mnd før termin, men regnet gjennomsnittet for ett år, siden jeg har så variabel inntekt. (ekstravakter). Så søker du om fødselstipend, noe du slipper å betale tilbake, dette kommer an på hvor mye typen din tjener, men skulle tru at du får mellom 40 000- 70 000 der også Jeg ville ventet med å flytte adressen over trur jeg, men vet ikke om det har noe å si da, men da trenger du kanskje ikke å oppi va samboer tjener mtp fødselsstipendet, at du skriver kun opp foreldrene dine?? men dette må du sjekket opp;)
ღLykkelig mღmmღ til to:) Skrevet 25. juli 2009 Forfatter #9 Skrevet 25. juli 2009 Takk for svar. Er en god del å sette seg inn i! Men får ta en kveld å lese gjennom litt av det som står på nav. Får snakke med rådgiver på skolen ved skolestart, de må da ha fått disse spørsmålene noen ganger før.. hehe
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå