Gå til innhold

Ikke planlagt, men da var jeg sterilisert!!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ville bare dele en historie med dere.

For snart 3 mnd. siden tok jeg en 'angrepille' for aller forste gang i mitt liv. Tok den innen 24 timer. Konsulterte med FL og apoteket ang. bruk osv.

Vi har 3 barn, 'godt moden' alder både jeg og min mann. Klare for 'fase 2' i livet vårt, og onsket ikke flere barn. pga. Mini er 15 mnd, og jeg skulle selvsagt ha 'ordnet' meg med prevansjon for lenge siden. Siden jeg er spes. utsatt for blodpropp, var jeg i debatt med meg selv + FL hvilke andre alternativer jeg burde velge, men hadde da ikke begynnt på noe enda. Ammer fremdeles noe.

Etter 2 mnd. med blodninger av og på, hadde jeg konsultert med FL, og endelig fått time hos veldig 'busy' GYN Spes. La fram hele situasjonen, og ble undersokt m/innvendig UL. Hun klemte og styret på magen. Sa ikke et ord. Ba meg om og kle meg, mens hun skrev ut resepter på Zacarette P-pille, og deretter en resept for minipille. Zacarette skulle jeg ta i 2-3 mnd. for og 'få blodningene på rett kjol'. Var inne hos Gyn.tot. 10 min.

1 uke senere lå jeg sammenkroket på badegulvet med vanvittige mage smerter. De kom over meg veldig plutselig. Har tidligere ikke folt smerter, bare blodninger av og på.

Mannen min kjorte meg rett til legevakten. Etter 2 min hadde de: tatt blodprove, og tatt urin prove, og konstantert at jeg var gravid!!! Jeg trodde jeg skulle besvime. Det svartnet virkelig for meg innimellom smerte toktene. få minutter senere var jeg i ambulansen på vei til sykehuset, og jeg skjonte at dette var virkelig alvorlig. Ambulanse personalet fortalte at det var innvendig blodninger de var redd for.

2 timer senere lå jeg i full narkose og hoyre eggleder som var oppblåst som en ballong var fjernet. 'Svangerskapet' hadde festet seg på hoyre eggleder og antatt og være 6-8 uker. De tappet over 100ml blod, og med mitt samtykke brente/steriliserte de samtidig venstre eggleder.

Legene var mållose over Gyn spes. som ikke engang hadde tatt en svangerskaps prove!!!

teorien er om det var 'angrepillen' som forårsaket egget til og feste seg på eggleder. At den virket bare 'halvveis'. Legene er usikre. Skremmende uansett!

Det som er enda mere skremmende her synes jeg er at Gn Spes. ikke engang tok en svangerskapstest for hun sendte meg på dor. Tror jeg var siste pasienten for ferien hennes...Det begynner og demre for meg nå hva som kunne ha skjedd. legene forteller at atopiske svangerskap går til ett visst punkt hvor kroppen ikke 'klarer' og takle det lenger. Da er det selvsagt stor fare for innvendig blodninger skulle det 'sprekke'.

Slik jeg ser det, kunne dette vrt ordnet på en rolig og ordentlig måte 1 uke tidligere, og jeg hadde sluppet og kollapse hjemme i vanvittige smerter, og videre utsette livet mitt for fare! Jeg ahr 3 små barn! Som også våknet og satt med store oyne og så på mamma som lå og hylet på gulvet, og deretter ble dratt med i bilen 23:00 da naboen ikke var hjemm. Dette kunne Gyn Spes. spart oss med og gjore jobben sin ordentlig.

Og til dere som har lyst til og svare t jeg skulle ha 'ordnet' prevansjon osv.....Dette vet jeg. Hadde livstegn til svangerskapet, er nok sannheten at jeg hadde vært gravid med nr 4, selv om vi var 'ferdige'. jeg sliter nok med denne hendelsen som den er, så spar på spydighetene vr så snill. jeg ville bare dele min historie.

Vær 'krevende' når dere er hos Gyn. jeg skulle ha forlangt en graviditets test.

og mtp 'angrepillen'...jeg ville ikke stolt på den. vet mange har positive erfaringer med den, men jeg (og legene på sykehuset) stiller oss skeptiske til den i mitt tilfelle. Dette unner jeg ikke noen!

That's all! Ha en god kveld alle sammen.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nå skremmer du vettet utav meg, siden jeg tok angrepillen for knapt en mnd siden!

Syns det var forferdelig dårlig av gyn. å ikke se fosteret som lå i egglederen, og spesielt at det ikke ble tatt en graviditetstest!

Men det var da godt at du har livet i behold og at alt endte bra.

Skrevet

Uff, så fælt og måtte oppleve noe slikt! Ville sagt ifra til gyn. så kansje h*n får seg en tankevekker..

Skrevet

Takk:)

Ikke meningen og skremme, men advare.

har du ikke hatt blodninger eller gravidsymtomer, har det sikkert gått greit. Har du tatt en svangerskapsprove selv? Det gjorde da ikke jeg. var jo skråsikker på at jeg hadde fått mensen!!! Ikke hadde jeg gravidsymptomer heller. Men dte hadde jeg ikke med noen av mine 3 egentlig. Plus at jeg fremdeles ammer litt. vanskelig og si. Ta en test!. Håper inderlig det går mye bedre for deg!

Gjest Bjørnen Collargol
Skrevet

Uff skummelt at ikke speialister tar en bedre sjekk. Hun burde jo så absolutt ha oppdaget at du var gravid!!!

Bra at det gikk ok med deg i alle fall. Og veldig trist at dette måtte skje.

Skrevet

Har tenkt tanken. hadde dette vært i USA, ville hun vËrt uten jobb. Men, ingenting kan bli ugjort. Synes allikevel at hun har begått den groveste tabben her. Dette er hennes fag/jobb/spesialitet. En test burde vre noe hun ville gjort i blinde med mitt hendelesesforlop.

Skrevet

Glad det gikk bra med deg snuppa ;-)

Skrevet

Fy søren! Veldig skummel historie.

Tok selv angrepille for noen mnd siden, blødde sammenhengende i tre uker etterpå og legen jeg gikk til da tok graviditetstest med en gang.

Men.... det står på pakningsvedlegget at hvis en begynner å blø etter å ha tatt angrepillen så skal en oppsøke lege med en gang for å utelukke graviditet (jeg gjorde det ikke selv - ser at du heller ikke gjorde det partyoffive).

Skrevet

Vil bare gi deg en klem jeg, har hatt et utenfor livmora selv og det er ubeskrivelig vondt :(

Klem

Skrevet

Takk 'Fly-girl'! klem:)

Skrevet

Takk:) ja, det var ubeskrivelig vondt.

Til deg over;

Jo, det står det på pakken. Alarmen gikk når bldningene vedvarte så lenge. Og jeg gikk jo til Gyn. akkurat for og finne ut hva som foregikk. graviditet var jo def. ett av alternativene. men, nå en spes. ikke legger vekt på det, og sender meg ut med en resept på P-pille, fallt det meg ikke inn og 'insistere' noe annet. Hun virket veldig sikker i sin sak. Hadde regnet med og ta en test der, men...Jeg skulle kanskje insistert, ja.

Skrevet

Uff ja det er skikkelig skummle greier...svigerinnen min holdt og på å blø ihjel pga svangerskap i egglederen, men mannen hennes klarte å få henne på sykehuset i tide, heldigvis=)

Skrevet

Ja, jeg var rett der. Blodde mye i flere mnd. av og på, og kroppen knakk fullstendig den kvelden. Det var like for. Jeg var veldig heldig! Alvoret begynner og demre nå.

Skrevet

huff, bra det gikk bra tilslutt partyoffive.

jeg er selv på en personlig "crusade" mot ob/gyn's da min søster døde pga tabbene sykehuset gjorde under hennes svangerskap. Du burde faktisk melde gynekologen til fylkeslegen for legetabbe. Det er bare når leger blir meldt at det kan bli forandring til det bedre.

Trist at det hele skulle ende så "dramatisk", det er ikke sånn helsetilbudet i norge skal være.

Håper du føler deg bedre nå da:)

Gjest tullatullella
Skrevet

Takk for at du delte din historie - til skrekk og advarsel for oss andre.

Godt det endte bra med deg!!!

Skrevet

Takk skal du ha:)

Skrevet

Norma-jean,

Så innlegget ditt nå.

Ville bare si at det var ufatttelig trist og hore, at det gikk slik med din soster.

Jeg er veldig enig med deg. Her i landet er det få som klager når ting går galt. Det gjor ikke at ting blir bedre. Leger som ikke gjor en god jobb, har en dårlig dag, kan sluntre unna. Vi har mange dyktige leger i Norge, men det hersker ingen tvil om at det er få konsekvenser skulle man gjore en 'glipp'.

Flylkeslegen sier du? Det skal jeg sannelig gjore.

Skrevet

Det er jo ikke du som skal passe på at riktige prøver tas når du er hos legen!

Formulerte meg dumt, jeg mente bare at andre som havner i samme situasjon må kontakte lege hvis man blør og huske på det som står i vedlegget!

Skrevet

Noe så skummelt!! Enda bra at det endte forholdsvis godt!

Skrevet

Har også hatt møte med en travel gyn.spes som kunne endt galt.

Håper du gir tilbakemelding på dette, enten til gyn. eller noen andre i systemet.

Skrevet

Tenkte jeg skulle gjore som 'Norma Jean' oppfordret, - rapportere det til Flylkeslegen i Akershus.

Lite poeng i og bare rapportere til Gyn. Jeg kontakter Fylkes legen forst, og ser hva de anbefaller videre.

Skrevet

Det var utrolig rart at hun gjennomførte en gu uten å oppdage at du var gravid. Det var helt klart en grov feil.

Når det er sagt ville jeg tatt det opp med henne først. Om jeg skulle rapportere det videre. Jeg synes konflikter bør taes på det laveste nivået først - evt. gi henne en sjanse til å forklare seg før du går til fylkeslegen.

Godt det gikk bra med deg! Spesialister gjør dessverre feil de og.

Skrevet

Du må ta kontakt med denne legen og be om en forklaring på hva som var grunnen til at hun ikke tok en gravidtest.

Fortell henne at hun virkelig bør skjerpe seg videre i jobben, eller finne seg noe annet å drive med.

Skrevet

Skriv et brev til Helsetilsynet i Oslo og Akershus (fylkeslegen) med navn på gynekologen og hva som skjedde. Skriv også ned navnet på FL og sykehuset slik at Helsetilsynet kan kontakte disse for å få tilgang til din journal. Det vil da bli foretatt en vurdering av legens behandling av deg. Saksbehandlingen vil bli foretatt av en jurist og lege i samarbeid. For øvrig er fylkeslegen i Oslo og Akershus selv en gynekolog, så han vet hva han snakker om!

Lykke til!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...