Gå til innhold

Hvem har rett her? Mannen eller jeg?

Anbefalte innlegg

Skrevet

3.5 åringen vil ikke sove og tuller istedet og kalder på vann/kos/ovs. konstant.

Mannen sier da "Hvis du ikke ligger stille, kommer jeg å slukker lyset"

Det blir ikke helt mørkt, lyset ute igangen er på.

Jeg mener det er helt feil å true barna til å opføre seg, og at der er forskel på konsekvenser (som hvis du river boken i stykker, får du ikke lov at lese mere i den) og trusler som den over.

Han mener det er greit, at 3.5 åringen ikke blir skremt og at det ikke er så farlig, og at jeg må stole på at han kjenner sine barn og vil dem det bedste.

Lille gutt er ikke specielt mørkeredd, men det hender a han blir redd skumle lyder/skykker på kvelden når han skal sove.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

syns uansett det er dumt å "true" med å slå av lyset, da blir det å skulle slå av lyset noe negativtog skremmende.

Jeg ville latt ungen tulle så lenge han ligger i senga, men ikke gi han lov til å komme ut av rommet. og absolutt ikke gi etter for vann/mat/kos etc. hehe det lærer de tidlig at de kan bruke, mamma jeg er tørst, sulten etc... = da får jeg være lenger oppe :-)

Skrevet

Synes ikke dette er truing, man han forteller barnet at det han gjør vil få konsekvenser. er det ikke slik en skal oppdra barn da?

Synes ikke det var noe galt i dette. Iallefall når døren står oppe, og barnet ikke er mørkredd..

Skrevet

Jeg syns det er greit med konsekvenser når barna ikke hører,har selv ei på 4 som finner på alt mulig rart på kvelden.

Men er ikke enig i å slukke lyset,det bør ikke være ting som kan føre til redsel.

Så bruk noe annet: Hvis du ikke hører etter nå så blir det ikke noe lesing/synging på deg i senga i morgen.

Skrevet

Ungen pleier jo tydeligvis å ha lyset på, og da regner jeg med at det er fordi han er redd for å ha det av. og at man da turer med å slå av noe som er trygt for et barn er det ikke en kosekvens men man presser ungen til å lyde ellers blir han redd. så å la en unge velge mellom å lyde foreldrene eller bli redd/utrygg syns jeg er en dårlig form for oppdragelse. man SKAL lære barna å høre på en og respektere en, men ikke skremme de til det.

Skrevet

Jeg gjør akkurat det samme som mannen din, så må vel da si at han har rett.

Skrevet

Jenta vår på 3,5 har ligget i mørkt rom hele livet sitt. Liten sprekk i døra da som vi lukker når vi legger oss.

Skrevet

3, 5 år?? Da burde han vel ha lært seg å legge seg rolig ned når det er kveld og man har sagt god natt for ca 2 år siden, senest! Man kan faktisk stille visse krav til en treåring, og ikke bare dikkedikke med dem!

Skrevet

synes denne type trusler ikke er riktig gunstig. Men dere bør definitivt gripe fatt i dette problemet nå. Det blir bare verre med årene.

Hva med et klistremerkesystem?? Der han får klistremerke for hver kveld han har vært flink. Og for hver 10. klistremerke for eksempel kan han få en belønning.

En annen ting er at dere ikke må gi gutten oppmerksomhet når han ligger å maser.Gi gjerne vann en gang, men si at nå får du ikke mer før i morgen. Nå er det natt. Spør han litt senere, minn ham på at han fikk for en liten stund siden og får ikke mer før i morgen.

Ikke gi kos. Det gjør dere ved legging. Siden går dere bare inn, sier at det blir kos i morgen, gå ut av rommet igjen uten noe mer form for kontakt eller svare på spørsmål...

Etter hvert vil han skjønne at det ikke nytter å mase og at han like godt kan legge seg til å sove...

Skrevet

Jeg hadde gjort(har gjort) som mannen din gjør. Og jeg hadde ALDRI gitt etter for mas om drikke osv.

Ungen er så stor at han forstår advarselen fint. Så da velger han jo selv om han vil ha lyset på ved å oppføre seg, eller få det avslått ved å holde det gående.

Skrevet

Har du barn? selv om han har lært seg det tidligere, er det ikke dermed sagt at problemet ikke vil oppstå igjen.

Skrevet

Heier faktisk litt på mannen din i denne saken.

Greit at man ikke skal skremme barna sine, men det finnes bittesmå nattlys som er ganske så hendige. Har avvent et par barn mot sove med lyset på ved hjelp av slike. Mange barn har vanskelig for å finne roen når lyset er på.

Det er greit å komme med reaksjoner når barna ikke vil sove/høre etter om kvelden synes jeg. Og jeg synes ihvertfall ikke dere skal gi vann(kos/annen oppmerksomhet til en så stor unge. Da vet han hva han gjør og hvordan han skal hale ut leggetiden sin. Ikke bit på det agnet.

Skrevet

Ja, jeg har barn. Og jeg har alltid vært konsekvent med leggingen, for når det er natt så er det natt og da trenger jeg ro og fred. Har tre unger og aldri hatt noe problem, og derfor ingen tilbakefall..

Skrevet

Han sovner vanligvis fint selv om kvelden,får bad så får han lest godnatthistorie, så får han sitte litt å 'lese' selv, og etter 5-10 min er det sove tid og boken må ut av sengen.

Han får ikke kos/vann når han råper, men vi går ned til han av og til (hver 10min ca.) til han sover og da får han kos og vann (om han er tørst, ikke hvis det helt klart bare er tull)

Han sovner gjerne på en halvtime eller mindre.

Men det hender at han er overtrøtt eller ikke trøtt nok, om han f.eks. har sovnet i bilen på tur, og da kan han godt finne på å tulle (sammen med lillesøster i underkøjen;), noe han får besked på ikke er ok, diskusjonen her var ikke om han skulle få lov at holde på med tull og tøys for det får han ikke :)

Mannen har forresten 'latt meg vinne' denne gang ;)

Skrevet

Jeg hadde blitt livredd hvis han skrudde av lyset. Jeg likte å sove med lyse på når jeg var mindre og husker at pappaen min innomellom glemte seg bort å skrudde av lyset og lukket igjen døren. Det var ikke noe gøy..!

Jeg ville eller gitt belønning for de gangene han er flink, istedet for å gi straff når han ikke er flink. Det gir en bedre og langvaring effekt. Ros og skyt er i seg selv veldig god belønning. Fokuser på det positive med andre ord:)

Så er enig med deg! Empati kalles det;)

Skrevet

jeg er enig med deg. og IKKE mannen din

Ungen din får nok et dårlig forhold til mørket.

Jeg har ei jente på snart 4 år, og til henne så sier jeg :

"Nå er det ikke noe mer masing, da må jeg lukke døra di, for nå bråker du veldig. Om kvelden skal det være stille." Har aldri kommet til det punktet at jeg faktisk må lukke døren.

Jeg har brukt myr tid på å FORKLARE jenta mi ting, at sånn og sånn er det FORDI...

En god regel

Skrevet

syns det høres veldig konstig ut å trua med å slukke lyset!

Jeg tar heller sutten etter en advarsel og gir den tilbake når dom ligger rolig i sengen.

Skrevet

Kva skjer når lyset blir slukka då? Legg han seg til ro og sovnar? Eller fortsetter han å styre på?

Vi har ein snart 4-åring som for nokre mnd sidan fann ut at det var mulig å gå ut frå rommet sitt etter leggetid. Måtte tisse 3-4 gongar, drikke vatn osv. Vi gav etter kvart beskjed om at når du no kjem opp for å tisse, så er det siste gong i kveld. Du treng ikkje å tisse meir enn ein gong.

Vi går inn til han EIN gong (eller han får komme opp), men vi gir då beskjed om at no er det sovetid. Viss det er meir mas etter det, er det ikkje kos eller godsnakking.

Viss det er mykje mas ein kveld/viss han ikkje legg seg til å sove innan rimeleg tid slukker vi lyset hans. Bruker det ikkje som trussel eller straff, men forteller han at no er det så seint at lyset må av, brillene på hylla og han skal sove. Han ligg kanskje og synger litt etter det men sovnar fort.

Er vel ikkje heilt einig med framgangsmåten til mannen din (likar ikkje truslar), men det er eit poeng i at slukt lys ofte får ungen til å roe seg lettare. Kva med å seie noko slikt som at "Neste gong eg må komme ned, så slukkar vi lyset, for då er det blitt seint og du må sove." Det blir i alle fall presentert på ein litt mildare måte enn det du skriver. Då vil enten ungen roe seg ned sjølv, eller du kan slukke lyset på ein roleg måte...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...