Misti Skrevet 20. juli 2009 #1 Skrevet 20. juli 2009 Har egentlig blitt enig med hs og slutte og amme av mange grunner jeg ikke vil dere her.. En av dem er at jeg ikke har nok selv om hun ligger og ligger... pumpa meg nå for morro skyld. har ikke amma siden kl 5, men håndmelka litt i dusjen kl kvart over 6 og nå pumpa jeg og håndmelka ut 60 ml.. Det er lite ikke sant? Hun fikk flaske i sta og da spiste hun 100 ml.
Dr. Google Skrevet 20. juli 2009 #2 Skrevet 20. juli 2009 Nei, det er igrunnen ikke lite. Babyen får ut en god del mer. Når jeg pumper meg, får jeg ikke ut mer enn 120-130 på begge, og hun er 5,5 mnd og legger fint på seg. Drikker ca 160ml holle morsmelkerstatning hvis vi skal ut eller noe. Men poenget er at de får som regel nok Når hun ligger og ligger kan det være hun har økedøgn? Du kan klare det Drikk og spis masse, sov slapp av og ta det med ro.
Mrs.HvorErNøkleneMine? Skrevet 20. juli 2009 #3 Skrevet 20. juli 2009 Nei det er ikke lite i følge meg. Jeg pumpet etter å ikke ammet på et døgn og jeg fikk ut 25 ml, da var puppene megasprengt. Grunnen til at jeg mener det ikke er lite er at pumping er IKKE en antydning til hvor mye melk du har. På noen så fungerer ikke pumping skikkelig, dvs at kroppen ikke klarer å produsere det stoffet som gjør at melken renner av pumping/håndmelking, men kun når babyen suger. Eneste måten du kan vite at babyen din får for lite er ved å se på vektoppgang, og veie babyen før og etter amming..
Misti Skrevet 20. juli 2009 Forfatter #4 Skrevet 20. juli 2009 oki.. for det var 60 på begge til sammen... Slappe av og sove er ikke så lett med en på 3 som ikke har takla og bli storebror så bra. og en mann som har en uke feri nå og som til vanlig ikke er hjemme før 7 eller 8. Men hun blir aldri fornøyd. Virker ikke som om hun klarer og suge ut det hun trenger.. når hun skirker og vil ha mer og vi gir flaske klarer jeg enda og håndmelke så puppene er jo ikke tomme men da kan hun spise 30 ml på flaske. Hvordan skal jeg få henne til og suge hardere'? Og så er jeg så usikker på denne amminga at jeg legger henne til puppen hver gang hun skrike. og hun bruker meg som sutt. når hun skriker en halv time etter pupp så aner jeg ikke om det er sult eller hva det er og føler meg ikke trygg på at hun får i seg nok så da legger jeg henne til.¨
Mrs.HvorErNøkleneMine? Skrevet 20. juli 2009 #5 Skrevet 20. juli 2009 Hvor gammel er hun? Min ble aldri fornøyd de første 6-7 ukene, følte jeg ikke gjorde annet enn å amme. Det var nok en laaaang økeperiode vi var inni, og ekstremt suttebehov. Har du prøvd smokk? Du må endre innstillingen din, den har mye å si. Tenk at du har nok melk til jenta di, hun er bare veldig glad i kosen med puppen. Og noen bruker veldig lang tid på å få melken til å komme. Snakk med legen din og få resept på en nesespray som heter syntoci-et-eller-annet.. Den hjelper slik at utdrivningsrefleksen fungerer skikkelig bra! Har du veid jenta di før og etter amming? Det kan du gjøre på helsestasjonen om du er redd hun ikke får nok i seg. Og hvordan er vektoppgangen hennes?
Mrs.HvorErNøkleneMine? Skrevet 20. juli 2009 #6 Skrevet 20. juli 2009 Og slutt med flaske med en gang om du fremdeles har lyst å amme! Det er mye enklere å få melka ut av flasken enn puppen, så det at du gir flaske kan gjøre at hun suger mindre effektivt på puppen. Om du skal gi tillegg så gi med kopp.
Misti Skrevet 20. juli 2009 Forfatter #7 Skrevet 20. juli 2009 Har nesespray.. =) hun er 5 uker. hva gjør man da når man har en 3 åring som står og hyler og slår meg når jeg ammer... og er alene med de... må avbryte amming tusen ganger.. Men er mange andre grunner også.. kunne tenke meg og amme om kvelden etter lillgutt sov.. men vet ikke om dette er mulig om jeg ikke pumper på dagen.
Mrs.HvorErNøkleneMine? Skrevet 20. juli 2009 #8 Skrevet 20. juli 2009 Har du mulighet for å ha lillegutt i barnehage/dagmamma på dagen? Dersom du hele tiden må avbryte ammingen så er det egentlig ikke så rart at lillejenta di ikke virker fornøyd. Da får jo hun bare den tynne melken som kommer først, som er bra selvfølgelig, men den metter ikke like lenge som viss hun hadde fått ligget til "fløten" på slutten kommer. Kjøp deg et bæresjal som du kan amme i! Det er mange her inne som har erfaring med det. Det har ikke jeg siden jeg uansett måtte amme tvillingstilling. Men om du har bæresjalet, kan du jo gå rundt med lillegutt samtidig som du ammer:)
Misti Skrevet 20. juli 2009 Forfatter #9 Skrevet 20. juli 2009 Ja han går i bhg men er ferie... kanskje jeg skal prøve og pompe frem til han skal i bhg om 3 uker... uffe... er ikke bare bare dette..
rl84 Skrevet 20. juli 2009 #10 Skrevet 20. juli 2009 Du kunne kanskje spørt om litt hjelpt av besteforeldre, tanter, venner o.l om dei kan ha 3 åringen litt om dagen om du har mulighet.. ? så blir d litt roligare på deg å 3 åringen får litt meir oppmerksomhet av dei andre
BabyBlue Skrevet 20. juli 2009 #11 Skrevet 20. juli 2009 La 3 åringen få ta del i ammingen din...er sikkert ikke så mye han får gjort, men vis feks bilder av da han var baby og fikk pupp. Be han følge med når babyen suger om han mister puppen ett eller annet som kan få han til å godta at du MÅ gi pupp....er nok ikke så lett, men er viktig at du få sitte i ro og amme, og at det er litt kos rundt det. Jeg fullammer min på 3mnd. han får grøt på kveld nå. Men jeg får heller ikke ut mer enn 60-100 ml (fra begge) og han legger godt på seg. Jeg har til og med prøvd å legge han til etter jeg har pumpet når jeg ikke så mer melk renne og jeg hørte tydlig at han svelgte unna...så er nok mye fordi babyene suger på en anen måte. Lykke til
BabyBlue Skrevet 20. juli 2009 #12 Skrevet 20. juli 2009 min var forresten også sånn at han vrei seg mye under ammingen, og virket sur og grinete på puppen. da var han rett og slett bare trøtt....så jeg begynte med smokk. Når ammer jeg og ser jeg at han er trøtt så får han smokken....
Ranveig R Skrevet 20. juli 2009 #13 Skrevet 20. juli 2009 Det er stor forskjell på kva du klarar å få ut av puppen og kva babyen klarar å få ut av puppen... Med eldste hadde eg personleg pumperekord på rundt 60 ml (og det var etter omtrent timesvis med svette og tårer). Fullamma han til 6 mnd og han var ein stor og god gut som heilt klart fekk det han trengte. Av ein eller annan grunn var det noko heilt anna å pumpe med lille, det gjekk som ein draum, og eg fekk ny pumperekord på 210ml ) Det er sjølvsagt mulig at du har for lite melk (eller for lite næringsrik melk), men det at du ikkje får ut meir enn 60ml treng ikkje bety noko i denne samanheng.
Gjest tullatullella Skrevet 20. juli 2009 #14 Skrevet 20. juli 2009 For meg høres hovedproblemet ut til å være stresset med 3 åringen samtidig som du skal amme. Blir man stresset kommer også melken dårlig ut av puppen.. Jeg ville ha sluttet med flaske og pumping - det er så mye stress i seg selv, og som andre sier her så er det en helt annet sutteteknikk på flasken enn puppen. Kanskje vi her kan være litt kreative sammen med deg å finne ut hva du kan engasjere 3-åringen i når du skal amme, så du og babyen får litt mer ro?? La oss hjelpe henne, dere!! 1. Hva om du setter en god stol inn på badet, putter 3-åringen i badekaret og ammer babyen litt der. 2. Lesestunder for 3-åringen mens du ammer? 3. Ta noen prater med 3-åringen om hvor viktig det er at babyen får mat og at 3-åringen ikke forstyrrer. 4. Sett 3-åringen i sving med modellerkitt, tegning eller noe annet som barnet blir engasjert i over litt lengre tid, legg deg så inn på sengen din med babyen slik at du og babyen får ro og slappet ordentlig av. Si til 3-åringen at dere ikke må forstyrres og at du kommer tilbake igjen så fort du er ferdig med å amme. Jeg tror du bør vurdere å tenke litt som dette. Snakk gjerne også med far i huset, om ting du kan engasjere 3-åringen med når du skal amme... Lag rutiner, så vet 3-åringen hva som venter, og 3-åringen kan glede seg til du skal amme!!! Første amming på dagen legger du kanskje opp den ett opplegg, neste amming et annet opplegg, og gjenta for hver dag...???
Gjest tullatullella Skrevet 20. juli 2009 #15 Skrevet 20. juli 2009 Og forsøk å gjøre noe med spiseintervallene. Se om du klarer å få babyen til å holde ut i 2 timer av gangen, for eksempel. Mine barn har skullet ha pupp hver andre time, men gjerne sove etter bare halvannen time siden forrige soving. Det kan derfor være at babyen din er trøtt og ikke bestandig sulten hver gang barnet viser misnøye... Noen babyer krever også mye stimuli, sånn i forhold til å ikke kunne pusle så lenge av gangen alene... Forsøk å skille mellom når barnet kjeder seg, er trøtt og er sulten - kanskje er ikke egentlig babyen sulten så ofte??
♡ A & E ♡ Skrevet 21. juli 2009 #16 Skrevet 21. juli 2009 signerer tullatullella, mange gode råd der. du kan også premiere 3 åringen m f.eks å si at om han venter til ammingen er over kan drer gjøre en aktivitet sammen, lese bok, male etc. Jeg hadde for lite melk med førstemann men da hjalp det å gi mme til kveldsmåltidet.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå