Gå til innhold

Gravid - svineinfluensa

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei

Hva mener der om å å reise til utlandet?

Har tenkt oss til Gran Canaria, men influensaen øker og øker i antall smittede. Hittil leser jeg at 28 er lettere smittet i det området, og antallet ventes å økes i månedene fremover...... ugh

Gravide kan rammes ekstra hardt i forhold til sterk feber, men ikke noe skadelig er påvist på foster og fødsel. Tamiflu er imidlertid ikke utprøvd i forhold til fosterskader... leste litt på folkehelseinstituttets sider som ble oppdatert igjen i dag.

Vurderer å ikke betale inn restsummen som forfaller snart... da taper jeg bare depositummet håper jeg... noen som har erfaring med dette?

har også en liten jente på litt over 5 mnd... som skal/skulle være med i reisefølget.

legen jeg kontaktet i dag mente det ikke var farlig å reise, men jeg vet ikke om det er til å stole på etter de siste oppdateringene...

hva mener dere?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

var det meg ville jeg helt klart ikke reist...men jeg er kanskje pysete. Men spesielt med deg som er gravid + en baby på 5mnd ville jeg ikke tatt sjansen.

vi har strevd lenge med å bli gravide, og nå når jeg endelig er det kjenner jeg at jeg bekymrer meg for denne influensaen, og hva invirkning den kan ha. Og må innrømme at jeg er veldig gla for at vi ikke har planlagt noen utenlandstur i nærmeste fremtid (pga ivf-forsøket som var planlagt).

Nå går jeg også på imundempende medisiner i forbindelse m graviditeten, så det er jo også en grunn til at jeg er ekstra bekymret.

Men jeg ville ikke reist på en utenlandstur nå om det kunne unngås. Men kanskje bare jeg som er hysterisk?

Skrevet

Jeg skal selv på ferie om en måned og har tenkt til å reise uansett. Men jeg kommer til å ta noen forhåndsregler. Jeg kommer til å unngå steder hvor det er samlet mye folk, kommer ikke til å reise kollektivt i trange busser o.l. og vil være ekstremt nøye med håndhygienen.

Skrevet

Er ganske bekymret selv. Vi skal til Italia i august, og jeg vil ikke utsette min lille for noe som helst! Vi skal jo ta tog. Litt delt ang det, egentlig. Siden jeg har mistet flere ganger, blir jeg jo anbefalt å ikke fly. Men kan også tenke meg bakteriene florerer på et tog!

Hmmm... Vil samtidig ikke bli helt hysterisk og avbestille turen! Får vel bare ta ekstra mange forholdsregler..

Skrevet

AU!!! Har bestilt tur for 4 til London uti august, inkl billetter til Mamma Mia, som ikke kan refunderes..... Bør jeg ikke??

Skrevet

Gran Canaria er et nydelig ferieparadis.. For det meste normenn som reiser dit. Sjansene for å få den typen influensa er så minimale å så sjelden. Tror du trygt kan reise dit uten å tenke på sånt.

For 1 år siden var det fugleinfluensa,nå er det svineinfluensa..folk får totalt panikk for noe som egentlig ikke er så farlig å faktisk ikke så lett å få.

Vi var i Gran Canaria,Puerto Rico på hotell Sun Suite..

NYDELIG!! Gled deg mye :)

Når man går gravid har man et sterkt immunforsvar å mye skal til for å bli syk på en sånn plass.

Reis,kos deg å nyt tiden før du skal bli mamma.

Skrevet

i artikkelen står det tvertimot at "gravide har NEDSATT immunforsvar"...

Men jeg vil gjerne reise jeg! I forrige svangerskap dro jeg alene med to barn (pluss henne i magen godt synlig) til Egypt, selv om lege/vaksinasjonskontor ikke likte det... Det gikk bra, magetrøbbel til tross, men man har jo aldri noen garanti.

Svineinfluensaen blir kanskje litt annerledes. Og innen avreise er det antakelig mange flere som er smittet...

Skrevet

http://www.timesonline.co.uk/tol/news/uk/scotland/article6721286.ece

“For pregnant women, the risk of complications is a bit higher than it is for the general population but that is the risk with any flu, and the risk is still very low,” she said. “The vast majority of pregnant women who contract swine flu have mild symptoms and recover without complications.”

Dersom vi skulle reise i morgen, ville vi dratt. Men det er en drøy måned til Londonturen, håper det ikke tar fullstendig av i mellomtiden...

Skrevet

Vi hadde også reist -om det var i morgen vi skulle reise.

Men vi reiser jo ikke før om en mnd, så tenker vi ser an situasjonen litt nærmere. Det som bekymrer meg mest, er egentlig å sitte på ett tog i 36 timer hver vei.

Og siden jeg har mistet flere ganger tidligere, har legen sagt jeg har en litt høyere risiko å miste ved komplikasjoner, enn andre.

Heldigvis er det lenge til ferien, regner med man vet litt mer da:)

Skrevet

Jeg skal til London om 2,5 uke selv-jentetur og vil da være 12+2. En kan jo selv påvrike sjansene til ikke å bli smittet: vask hendene før vært måltid, gå alltid med en liten flaske desinfeksjonssprit i veska, ikke opphold deg unødig mye på T-bane etc, spis kun på "ordentlige steder" (gjelder generelt). Om du ser syke folk, går i ring rundt... Det gjør jeg i Oslo også når folk står og spytter på gata-forøvrig en uting, snakk om spre mulige bakterier...)

God tur, kos deg og ta dine forholdsregler.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...