LilleBjella Skrevet 20. juli 2009 #1 Skrevet 20. juli 2009 Har fått meg en fantastisk spennende jobb, som innebærer 45 % lønnsøkning, og flytting av hele familien 50 mil sørover. Har en gutt som snart skal begynne i barnehagen. Hund som trenger sine turer og oppmerksomhet. Og jeg skal pendle i en time hver vei. Det er også mulig at mannen min må pendle litt, i hvert fall de første månedene, før han finner seg noe å gjøre i byen vi skal bo i. Vi har snakket om at en må dra veldig tidlig på jobb, og en sent. Hjemmekontor i hvert fall en gang i uka, og overtidsjobbing må gjøres hjemme etter at sønnen vår har lagt seg. Motivasjonen for å få det til er stor. Men hva slags erfaringer har dere med pendling?
trillelille Skrevet 20. juli 2009 #2 Skrevet 20. juli 2009 Det avhenger av viljen og arbeidsgiver. Å ha en arbeidsgiver som legger til rette betyr alt. F.eks at man kan jobbe en time ekstra hjemme på kvelden, jobbe på toget e.l. Alt går, men med pendling må man planlegge alt. Når det er sagt pendlet jeg en time hver vei ett år. Og er alene. Fikk til det uten at mini var i barnehagen mer enn vanlig dag (8 timer). Hadde en glimrende arbeidsgiver. Er man motivert får man til det meste Men det må være noe alle er enige om, og man må være inneforstått med at det er slitsomt. Men det funker fint hvis man er motivert og har evne til å planlegge
LilleBjella Skrevet 20. juli 2009 Forfatter #3 Skrevet 20. juli 2009 Der har du meg:planleggeren:) Har en arbeidsgiver som skryter av at de skal legge til rette for å kombinere karriere og familieliv. Så håper de står for det de sier. Har også tenkt på dette med å jobbe på toget, høres ut som en fin ide.
trillelille Skrevet 20. juli 2009 #4 Skrevet 20. juli 2009 Hehe, da høres det jo ut som om du har gode forutsetninger for å få det til å gå opp Å jobbe på toget er greit dersom du jobber med ting som kan jobbes med der. Jeg jobbet med litt sensitive ting, mange arbeidsgivere som setter grenser for hvor man kan jobbe. Jeg nøt togtiden uansett, på morgenen hadde jeg alenetid med kaffe, frokost og avis - min egen lille stund! Helt nydelig Og på vei hjem sov jeg litt, så hadde energi til mini og husarbeid og litt jobbing etter at mini var i seng Det som er fint hvis dere begge pendler er å ha en avtale med noen som kan stille opp dersom det oppstår problemer. Det er IKKE gøy å være en time unna når barnehagen ringer om sykt barn og toget ikke går på en time. Dvs at du ikke er hjemme på to timer. Men man får alltids ordnet slike ting også, bhg her var veldig forståelsesfulle i.f.t. at jeg jobbet langt unna.
Gjest Skrevet 20. juli 2009 #5 Skrevet 20. juli 2009 Jeg måtte pendle i 6 uker når jeg hadde praksis på en skole, pendlet da like i underkant av en time hver vei. På slutten av de 6 ukene var jeg kjempesliten, følte jeg ikke så barna mine nok og møkk lei hele bilen (kjørte bil selv, og man blir sliten av å kjøre langt ofte, i hvertfall jeg), og det var kun på 5-6 uker! Jeg hadde aldri orket å pendle så langt minst 4 dager i uken, men vi er jo ulike. 1 dag hadde gått fint, kanskje 2 dager også, men ikke mer.
LilleBjella Skrevet 20. juli 2009 Forfatter #6 Skrevet 20. juli 2009 Det har nok mye med innstilling å gjøre også. Når du vet du skal jobbe 5, 6 uker, så er det det du er innstilt på. Jeg har i min ungdom hatt flere sommerjobber, og har alltid følt at siste uke har vært rimelig uutholdelig, og tenkt at dette hadde jeg aldri kunnet jobbet med på sikt. Men flere av jobbene har vært helt greie. Når man vet at man må sitte to timer på toget hver dag, for en lengre periode, så må man vel bare inneforstå seg med det, og gjøre det beste ut av det. Og jobber man på toget, så er jo mye gjort! Men ja, det jeg gruer meg mest til, er at jeg føler jeg ikke får sett gullungen min nok.
xxxJulianexxx Skrevet 20. juli 2009 #7 Skrevet 20. juli 2009 Jeg er togpendler med omtrent like lang vei. Det fungerer ja, men jeg er rett og slett dritsliten. Jobben som egentlig er både spennende og fleksibel føles nå som et ork. Jeg har pendlet siden januar. Nå når ferien kom og jeg endelig kunne slappe av ble jeg syk. Får stadige nye infeksjoner (Halsbetennelse, øyebetennelse, ørebetennelse, bihulebetennelse). Det er noe hele tiden, og jeg tror det kommer av at jeg i utgangspunktet er fysisk utslitt. Jeg ser nesten ikke barna mine, og jeg er lei tog og tidspress. Jeg hadde ALDRI pendlet hvis jeg ikke måtte, men dessverre så må jeg!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå