Anonym bruker Skrevet 20. juli 2009 #1 Skrevet 20. juli 2009 Noen som kan reglene for statsborgerskap for barn født i Norge med norsk mor og engelsk far?
Anonym bruker Skrevet 20. juli 2009 #3 Skrevet 20. juli 2009 Får dobbelt statsborgerskap i første omgang. Norsk fordi en av foreldrene har norsk (mor) og det kvalifiserer til norsk statsborgerskap. Britisk fordi far har britisk statsborgerskap, og det kvalifiserer til britisk. Et barn kan gjerne ha slikt dobbelt statsborgerskap. Men som voksen (når man blir myndig) må man velge ETT. Vanligvis (innen EU/EØS i alle fall) fritt valg. Men ETT må man velge. Og det er barnet som velger på sin myndighetsdag (i praksis ofte LITT etterpå, første gang statsborgerskap får praktisk betydning eller innen et års tid). Hadde faktisk selv to medelever i barneskolen som måtte foreta slike valg. Begge hadde dobbelt statsborgerskap (ene faktisk tredobbelt, fatter ikke hvordan....)
Anonym bruker Skrevet 20. juli 2009 #4 Skrevet 20. juli 2009 Jeg tror faktisk ikke man må velge når det gjelder Storbrittania. De godtar vel begge to hele livet? Eller tar jeg feil? Mine barn må velge før de er 21 år, hvor de vil bo. De er født i USA
Anonym bruker Skrevet 20. juli 2009 #5 Skrevet 20. juli 2009 Tap av norsk statsborgerskap Norsk statsborgerskap kan tapes automatisk; ved at en norsk person erverver annet statsborgerskap ved melding eller søknad. Norsk statsborgerskap tapes også automatisk av personer som ikke har bodd i til sammen 2 år i Norge før fylte 22 år. Dersom vedkommende har en viss tilknytning til Norge, kan vedkommende søke om likevel å beholde statsborgerskapet. En slik søknad må som hovedregel fremmes før vedkommende fyller 22 år. http://www.regjeringen.no/nb/dep/aid/tema/integrering/statsborgerskap/statsborgerloven.html?id=438699
Anonym bruker Skrevet 20. juli 2009 #6 Skrevet 20. juli 2009 En gutt i klassen min måtte i hvert fall velge mellom britisk og norsk statsborgerskap. Det kan jo ha vært en feil, men han hadde bestemt seg for hva han skulle velge lenge før han var 18, så jeg antar det må ha vært diskutert hjemme. Og det gjør man vel ikke i forkant om valgkravet skyldes en feil?
Anonym bruker Skrevet 20. juli 2009 #7 Skrevet 20. juli 2009 Jeg undersøkte dette pga av mine barn og man mister ikke det norske. Dettte fordi det engelske ikke blir søkt om fra deres side men er der automatisk. Derimot om barnet hadde vært født i uk, og dere ga det norskt måtte det søkes om og derfor måtte man velge bort det britiske
Anonym bruker Skrevet 20. juli 2009 #8 Skrevet 20. juli 2009 det var godt å høre 19:12.. vi ble litt bekymret for at barnet vårt ikke kunne være både "norsk" og "engelsk"..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå