Anonym bruker Skrevet 20. juli 2009 #1 Skrevet 20. juli 2009 men det dukket bare opp i tankene mine. Vist mine barn og min eks skulle omkomme i en ulykke samtidig.. Arven hans skulle ha gått til våre fellese barn vist han kun døde, men vist arvingene hans døde, hvem hadde arvet da? Ja vet det er et forferdelig spørsmål. Men det bare poppet opp i hodet og jeg er redd for trafikkulykker osv. De skal på bilferie. Lesr jo om den ene og andre ulykka..så tankene mine var jo først tenkt vist jeg skulle miste mine aller kjæreste i en bilulykke. Tenker tanken hver gang han skal ha de med på tur. Så da dukket bare det spørsmålet opp ...og jeg løiker jo å finne ut svar når jeg først får et spørsmål opp..
Anonym bruker Skrevet 20. juli 2009 #2 Skrevet 20. juli 2009 Arven går først til dem, så til dems avrving, som er deg.
Anonym bruker Skrevet 20. juli 2009 #3 Skrevet 20. juli 2009 Så vidt jeg vet ville hans foreldre eller søsken arvet hvis barna døde samtidig. Om barna levde, om enn bare litt lengre enn ham ville de arve og så du arve dem igjen.
Anonym bruker Skrevet 20. juli 2009 #5 Skrevet 20. juli 2009 Blir nok foreldrene hans. Vil tro dine barn ikke etterlater seg stort. Altså blir det foreldrene til den som etterlater seg arv, vel og merke når hans barn er døde også. Hadde dine barn hatt mye av verdi, ville du ha arvet de.
Anonym bruker Skrevet 20. juli 2009 #6 Skrevet 20. juli 2009 håper jo dette aldri skjer da..men deres halvsøsken som er fra meg..hadde han arvet sine halvsøskenes farsarv da? eller er kun jeg arving etter de? Arv er noe inviklet greier..
Anonym bruker Skrevet 20. juli 2009 #7 Skrevet 20. juli 2009 Vi får håpe de omkom sånn ca. samtidig. For da blir det enklere. Hvis barna levde lenger enn ex`n så arver de han og da arver du de igjen. Vanskelig å bevise selvsagt. Deres halvsøsken har ikke rett på noe derfra. De får arv når du dør igjen. Hvis alle omkom samtidig, vil nok hans foreldre arve. Med en pitteliten mulighet for en liten slant til deg.
Anonym bruker Skrevet 20. juli 2009 #8 Skrevet 20. juli 2009 hi her igjenn..en litt annen vri da..vist ene av mine bar dør..hvem arver da? søsken eller foreldre? Vist de da hadde en formue (f.eks arv e.l) De har ikke det, men bare lurer likevel
Anonym bruker Skrevet 20. juli 2009 #9 Skrevet 20. juli 2009 Hi her igjenn..jeg har forsikring på barna mine..det er mere vist de får en sykdom/handikap og trenger ombygging av hus eller andre tiltak. Men er også ei utb visten av de dør.Så jeg har faktisk tenkt sånn at jeg hadde ikke greid å brukt av pengene selv, så jeg hadde latt søskene fått dele pengene istedet. Rett og slett.
Gjest ->>- Skrevet 20. juli 2009 #10 Skrevet 20. juli 2009 Foreldre arver barn som ikke har egne barn.
Anonym bruker Skrevet 20. juli 2009 #11 Skrevet 20. juli 2009 Men jeg trodde foreldre arvet først, altså før søken? Mulig jeg er helt på jordet. Men si at din ex og et av barna dør. Da TROR jeg (må bare få fram at jeg ikke vet) at du arver ditt barn og det barnet som overlevde arver pappaen sin.
Anonym bruker Skrevet 20. juli 2009 #12 Skrevet 20. juli 2009 Et forferdelig spørsmål. Men arvespørsmål har utløst mye verre tanker enn dette. For aldri kommer grådighet i folk mer fram under arv. Oftest når arvelater ikke står dem, nær men faktisk også når arvelater står dem nær! Og mange søskenflokker har blitt uvenner for livet i en skiftesamling. Selv om det var rikelig part til alle. Kanskje SÆRLIG når det var rikelig part til alle, i grunnen! All arv i Norge, hvor ikke et lovlig testamente overstyrer, går i "arvegangsklasser". Og man følger klasse 1 så lenge det finnes NOEN gjenlevende i denne klassen, så klasse 2, så lenge det finnes NOEN gjenlevende i denne, så klasse 3, så lenge det finnes NOEN gjenlevende i denne. Finnes det da ingen, tilfaller arven statskassen om den ikke er lovlig testamentert andre. Klasse 1 er barn, barnebarn, oldebarn osv (i prinsippet uendelig, så lenge det foreligger fødselsattest på vedkommende ved arvefall). Denne klassen kalles ofte livsarvinger og KAN ikke forbigås i et testamente uten at det foreligger dom for dette pga barnets oppførsel mot sine foreldre (og det skal enten betydningsfull vanskjøtsel eller framferd som omfattes av alvorlige paragrafer i straffeloven til før det har hensikt å reise en slik sak, "hater dypt og inderlig" er dødfødt grunn for å gjøre noen livsarving lovlig helt arveløs i Norge!) før disse har fått en lovbestemt mistearv (tror det er i øyeblikket er firehundretusen pr barn, men minst en million for barna til sammen, og hundretusen for hvert barnebarn.). Klasse 2 er først ektefelle, så foreldre, så besteforeldre. Klasse 3 er først søsken, så søskenbarn, så søskenbarns barn, så tremenninger, så tremenningers barn. Og tankegangen følges HELT systematisk person for person, arv etter far følger fars stamtre, arv etter mor mors stamtre. Og arv etter barnet (om det var noe å arve her) barnets stamtre! Og systematikken fører da til følgende: Er det da slik at den ene av foreldrene til far lever (og ikke besteforeldrene), går 50 % av arven etter far til denne, de andre 50 % av arven etter far "finner ingen eier" i klasse 2 og går til klasse 3. Søsken om disse finnes i live, ellers søskenbarn. Finnes det en søster i live og to søskenbarn etter en avdød bror i live, blir fordelingen av arven: -50 % til den av foreldrene som er live -25 % til den søsteren i livet (barn hos henne, arvelaters søskenbarn, får ingenting) -12,5 % til hvert av de to søskenbarna til den avdøde broren. Og så var det tid for å dele mors arv. Etter hennes stamtre. Hjalp dette på oversikten, HI? (Trodde ellers at en del kunnskap om dette var ungdomsskolepensum innen samfunnsfag. Eller var det bare vi som hadde interesserte lærere?)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå