Gå til innhold

om å bli satt igang.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er 1 uke og 3 dager over termin og i morgen skal de sette meg i gang. Jeg har tre cm åpning og var moden og bløt. de skal ta vannet og evt drypp hvis ikke riene kommer av seg selv. Gruer meg masse for jeg har hørt at dette er mye verre enn når det kommer av seg selv. Noen som har blitt satt igang som kan fortelle hvordan dere oplevde det?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er ikke noe lurt å spørre om slikt vet du.

Da vil du nok få mange svar du egentlig ikke ønsker.

Skal forsøke å gjøre det så nyansert som mulig, ang. hvordan jeg opplevde det.

Å bli satt igang ga noen rier som bare må prøves ( på meg i hvertfall)

Fryktelig vonde og fryktelig tett.

Nå var jeg førstegangs og fødselen drøyet veldig.

Men hvorfor setter de i gang når du bare er litt over en uke forbi termin?

Uansett så fødte jeg helt normalt med nr.2 dvs at riene satt i gang av seg selv, og det var helt annerledes. Da hadde jeg pauser mellom riene også. Det hadde jeg ikke i det hele tatt da jeg ble satt igang.

Ønsker lykke til og håper for din del at din fødsel ikke blir som min.

Skrevet

SØK for faen. Tror du ikke en million svar på NØYAKTIG dette spm har blitt gitt før?

Drittlei de samme spm om igjen og om igjen...

Skrevet

Igangsatte fødsler er like ulike som alle andre. Etter å ha lest litt ulike fødselshistorier, har min egen erfaring fra å føde både med og uten igangsetting, så har det også slått meg at _måten_ man blir igangsatt på er av betydning.

Å ta vannet er nok den beste måten tror jeg, det er så naturlig som en får det, og jeg har inntrykk av at disse fødslene ikke blir noe værre enn andre. Modningspille er værre fordi man skyver kroppen forbi en stor kant når en går fra å ikke engang være moden til å plutselig skulle føde. Drypp kan være litt både og tror jeg, alt ettersom dose man får/trenger.

Ikke grue deg for mye i hvertfall, dette går sikkert veldig bra :-)

Skrevet

haha og jeg skulle bry meg om at du var lei av å lese slike innlegg? Det står jo i teksten hva det gjelder, bare la være å bla innom. :-)

dessuten er søkemotoren her inne så elendig at jeg spørr heller på nytt.

Takk til seriøst svar over :-)

HI

Skrevet

Jeg hadde drømmefødsel :) Ble satt i gang med drypp da vannet gikk uten påfølgende rier. Fødselen tok fire timer(førstegangsfødende). Åpningsriene var fra helvete *ler* (fødte uten smertestillende, så jeg kom meg ok gjennom det;) men fødselen var så kort og grei at jeg anser det for å være en ordentlig drømmefødsel:)

Det eneste som var dumt var at jeg egentlig skulle føde på ABC og hadde planen klar om å være i aktivitet og svømme rundt i badekaret - litt vanskelig når jeg var koblet fast i drypp, ctg, skalp på hodet til lillegutt og i det hele tatt;) men jeg fikk heldigvis lov til å stå ved siden av sengen og gjøre "knebøy" *ler*

Ikke grue deg! Din fødsel kan like gjerne ende som min - og den skulle jeg tatt på strak arm når som helst:D Var i tipp topp form etterpå:)

Skrevet

og så vil jeg bare tilføye at dryppet var på max hos meg for å få barnet fortest mulig ut, da han hadde ligget i tørrdokk i et døgn før jeg ble satt i gang, allikevel gikk det fint:)

Som andre her sier - man vet aldri hva slags fødsel man får, men ikke ta sorgene på forskudd i hvert fall. Jo mer openminded man er før man går inn i føderommet, jo bedre er det! Og heldige er vi som har så mye bra smertestillende også i tilfelle det skulle bli helt for jævlig:)

Skrevet

Som en sier her, igangsatte fødsler er like forskjellige som alle andre. Jeg ble satt igang i uke 35 etter vannavgang, fikk modningspiller og så drypp.

Brukte litt lystgass i starten, samt akupunktur og saltvannspapler, men ikke noe mer- og jeg hadde en helt grei fødsel. Varte 15 timer fra første pille til ungen var ute, og det var ikke før på slutten det var fvirkelig vondt, og selv da var det jo ikke mer enn jeg fikk pusta meg gjennom.

Det går nok bra- ikke hør på skrekkhistoriene, da gjør du deg selv en bjørnetjeneste.

Skrevet

Jeg har blitt igangsatt med modning 2 ganger, og opplevde ikke de to fødlsene i forhold til de 5 andre som noe "verre". Bare at riene ble mer kontrollert og kom raskere. Men selve fødselen var ikke verre, nei. Begge to var kjappe og greie. Ikke noe å grue seg for.

Skrevet

4 andre#

Skal ikke skryte på meg en ekstra unge her ;o)

Skrevet

Min opplevelse av igangsatt fødsel var omtrent som det første svaret du fikk... fryktelig vonde og tette rier, og en litt mentalt tøff situasjon siden jeg lå på et rom med andre folk og ingen jordmor til stede, men alles opplevelser er jo ulike, og jeg har hørt om folk som har hatt drømmefødsler som var igangsatt også. Jeg ble igangsatt ved at de tok vannet 13 dager over termin, fordi jeg hadde lite fostervann igjen...

Skrevet

15.01 Du tror tydeligvis du eier dette forumet du..må le av sånne som deg!! Blir så fjernt når en enkeltperson tror h-n kan bestemme hva andre skal få lov til å spørre om. Enig med hi...hva er vitsen med å klikke inn når de står i overskrifen hva innlegget dreier seg om. Det meste her inne er spurt om før og det meste kommer nok til å bli spurt om igjen..

Har ikke noe svar på det du lurte på hi da jeg bare har hatt keisersnitt!!! Men uansett lykke til!!! Alt går nok kjempe fint!!!

Skrevet

Hei.

Jeg kan godt dele min erfaring, men er redd det ikke er svaret du skulle ønske deg. Ble forsøkt satt i gang med kur, fikk to uten særlig virkning. Andre dagen tok de vannet, og da startet riene momentant, kjempevonde og kjempetette. Det var sjokk å gå fra ingen rier til kjempevonde rier med nesten ingen mellomrom. Fødselen varte heldigvis bare 3,5 time da fra de tok vannet, så var heldigvis fort over. Men utrolig intenst og vondt mens det stod på. Ikke fikk jeg smertestillende heller pga risikofødsel, men fikk trua meg til litt lystgass på slutten, og det var gull verdt.

Masse lykke til!!

Ingen som vet hvordan din fødsel blir, men en ting er sikkert, den blir ikke som noen annens... Det er så individuelt hvordan man opplever det.

Skrevet

Jeg tror at mange opplever det å bli satt i gang som verre enn at det går naturlig, i alle fall var det slik for meg. MEN - jeg var overhodet ikke moden, hadde ingen åpning osv... Tror kanskje det er det som gjør det verre - altså hvis en blir satt i gang uten at kroppen har noen planer om å føde naturlig i nærmeste fremtid. Siden du er moden og har åpning er jo kroppen din i gang i alle fall... Det går helt sikkert bra! Lykke til:-)

Skrevet

Har blitt satt igang ved at de har tatt vannet begge gangene jeg har født. Har ikke trengt drypp. Riene startet ettert en time første gang, og etter 12 min andre gang. Kjappe greie fødsler selv om det var veldig smertefullt fordi det gikk så fort.

Lykke til!

Skrevet

HI, kan jeg spørre om hvorfor de setter deg igang allerede nå? Selv har jeg gått en uke over og de nekter å kontrollere meg og vurdere igangsetting før jeg er 42+2.

Skrevet

Min tredje fødsel ble satt igang på samme måte som du beskriver (pga stort barn og dårlig ctg-resultater). Jeg hadde 2-3 cm åpning var myk og moden så de startet det hele med å ta vannet. Jeg fikk litt rier av meg selv, de var ikke særlig vonde og veldig uregelmessige. Jeg leste, så på TV, spiste middag osv, hadde det helt greit. Etter 5 timer var jeg oppe i 5 cm åpning, fremdeles uten noe særlig smerter, riene var uregelmessige og like vonde som de litt tøffe kynnerene er på slutten.

Siden de ikke var helt fornøyd med ctg'en valgte de å sette meg på drypp for å få mer regelmessige og effektive rier. De skrudde opp, og jeg var oppe på max dose riestimulerende drypp på ganske kort tid, da ble riene vonde og tette, det var temmelig intenst en stund. Men ikke værre enn at jeg var oppe på beina og tok riene i prekestolen, uten bedøvelse av noen sort. Fem timer etter at de satte dryppet var jenta ute!

Min opplevelse er derfor bare positiv, var selvfølgelig vondt der en periode, men det skal det også være. Fødselen gikk raskt og jeg var i toppform etterpå, var ikke sliten i det hele tatt. Det ble litt komplikasjoner med fastsittende skuldre, skade på barnet osv, men det hadde ingenting med igangsettinge å gjøre, bare at hun var så stor. Så om jeg var deg ville jeg overhodet ikke grudd for en igangsatt fødsel, jeg hadde ingen dårlig opplevelse av det. Masse lykke til!

Skrevet

Egentlig ikke noen spesiell grunn for at jeg skal bli satt i gang allerede, etter ctg, og andre sjekker (bla fostervann) så alt bra ut.

jeg kunne blitt satt igang idag og, men følte jeg trengte en dag å forberede meg. kanskje det er ulikt på de forskjellige sykehusa evnt. hvem som sjekker deg.

Kanskje de syns jeg var såpass moden at det var like greit.

Takk for alle svar ihvertfall.:-) føler meg faktisk litt tryggere, selv om ikke alle erfaringene er like bra. har hatt to grei fødsler før så da krysser jeg fingrene for at det går slik i morgen og.

HI

Skrevet

Jeg ble satt i gang, med modningstablett. Tok bare en halvtime før jeg så smått begynte å kjenne riene. Dette var ved 12 tiden på dagen. På ettermiddagen, ved 17 tiden begynte de virkelig å bli vonde..og sånn passe tette. Ca 19.30 tar de vannet, DA ble riene vonde :) halv 11 blir jeg trilla inn på fødestua, og ca 23 hadde jeg 3 - 4 cm åpning, og fikk epidural. For da var det veldig intenst. Vonde og ofte rier..... Ble satt på drypp etterhvert, for det dabbet av litt tror jeg. Vel, kl 8.45 neste morgen kom vesle-jenta :)

Har kun denne ene fødselen, så veit ikke hvordan det er ved at det starter av seg selv. Men klart det var vondt, men gjør det gjerne igjen :)

Masse lykke til i morgen

Skrevet

Ble satt i gang med drypp etter at vannet hadde gått og jeg kun hadde "maserier" i 2 døgn. 1-2 cm åpning. Riene startet umiddelbart og var temmelig heftige med det samme. Fikk lystgass som hjalp utrolig mye. Men riene kom veldig tette og fikk ikke mye pause. Derfor fikk ikke jordmor lov å skru opp dryppet mitt.

Ba om epidural for de usannsynlig sterke smertene, men da anestesilegen kom var det for sent. 4 timer etter dryppet var satt kom babyen til verden. Utdrivingsfasen gikk kjempefint og nærmest smertefritt.

Hadde altså en ukomplisert, smertefull, rask fødsel. Glad den gikk så fort da :-) Men håper veldig på at det skal starte av seg selv denne gangen!

Skrevet

Lykke til i morgen!!! Håper du kan lete frem tråden igjen eller starte en ny og fortelle hvordan det gikk :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...