Gå til innhold

Hjelp - barnets etternavn

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg blir alenemor og det har hele tiden vært meningen at babyen som kommer bare skal ha mitt etternavn. Nå har far (som har norsk statsborgerskap men oppinnelig kommer fra et annet kontinent) vært på besøk hos familien sin, og jeg får nå høre at han vil ha hans etternavn også. Syntes jo det har vært rart han ikke har brydd seg om dette før, men har vært veldig glad for det. Navnet er nemlig helt forferdelig og passer overhodet ikke på en unge som skal vokse opp og bo i Norge... Dessuten synes jeg ikke fornavnet vi har valgt blir fint sammen med det nye navnet heller :/ Hjelp, hva gjør jeg?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Stå på ditt, eller sett fars navn som mellom navn.

Tror de nye reglene er slik at du må ha bindestrek mellom for å få bruke begge, hvis ikke blir det ene/første mellomnavn.

Skrevet

Kommer han til å ha foreldrerett? Hvis han ikke skal ha det så har han heller ikke medbestemmelsesrett når det gjelder barnets navn.

Skrevet

Siden du er alene, og virker som om du bor alene når barnet blir/ble født, så har du foreldreansvar alene automatisk. Dere må signere på skjema ved fødsel begge to for å ha felles foreldreansvar.

Siden du har foreldreansvaret alene, så bestemmer du alt slikt alene for barnet. Barnefar kan si sin mening, men den teller ikke med.

Det du kan gjøre, for å være litt grei, er å la hans navn være mellomnavn, og ditt kan være etternavnet. Dersom ungen heter f eks Ulrik Olsen Nilsen, så blir da hans etternavn Nilsen, og han kan skrive navnet slik; Ulrik O. Nilsen. Om du derimot har bindestrek mellom Olsen og Nilsen, så blir faktisk etternavnet Olsen-Nilsen(oppført under O i f eks telefonkatalogen). Så det anbefaler jeg ikke å gjøre.

Skrevet

Det er jo ikke noen grunn at navnet er "helt forferdelig" når dette er pappaen til barnet ditt, og han jo er like mye pappa som du er mamma til barnet.

Hvorfor i alle dager kan ikke barnet ha både ditt og fars etternavn?

Det er tross alt barnets far.

Jeg er oppgitt over at damene alltid skal ha siste ordet i dag.

Skrevet

....og jeg er oppgitt over pappar som kommer og går når de vil. Pappar som ikke tar ansvar men vil bestemme alikevel.

Skrevet

du trenger ikke å ta hans likevel. .

Jeg har kun mitt etternavn på mitt barn, faren kom med ett ønske fra sin familie om at de ville at barnet skulle ha hans etter navn. Men jeg sa det ble for mye og at da fikk barnet velge selv når det ble eldre om det ville ha begge etternavnene eller ikke. Og jeg angrer ikke på det idag for å si det sånn, nå er barnet 4 år, og ingen kontakt med den familien .Så mye brydde de seg . .

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...