Gå til innhold

Flere som synes det er bra vi har jentefarger og guttefarger?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er jo så mange som er i mot dette og lar seg irritere over at nå for tiden er rosa jentefarge og lyseblått guttefarge. Til babyer i hvertfall.

Jeg synes det er fint jeg. Veldig praktisk. Det er faktisk ikke alltid så lett å se om babyer og barn på under 2 år er gutter eller jenter bare ved å se på ansikt og hår, og da er det etter min mening flott at vi har ulike farger som kan hjelpe oss til å se kjønn lettere. Spesielt fordi mange her inne også har gitt uttrykk for at de blir fornærmet eller lei av at folk tar feil av kjønn på babyene deres.

Selvsagt kan man få spørsmål uansett. Har opplevd å gå rundt med en baby i rosa fra topp til tå og likevel fått høre "er det en gutt?", men sånn generelt så slipper man mer spørsmål da, og det er enklere for andre også å se om det er en gutt eller jente uten å måtte spørre om dette først.

Andre som er enige, eller er alle helt i mot at det faktisk kan være noe som heter jentefarger og guttefarger?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg synes babyer i rosa generelt er stygt. Det er en hesselig farge som etter min mening ikke kler noen, hverken gutter eller jenter. Lyseblått er litt bedre selv om jeg foretrekker klarere farger.

Jeg kler heller jentene mine i blått og lar folk tro det er gutter enn å gi dem rosa klær før de ber om det selv.

Skrevet

På helt små babyer synes jeg det er greit med gutte og jentefarger for å kunne skille de.

Men når de blir eldre så kan man godt bare kle de i de fargene de kler.

Det jeg ikke liker er at jenteklær er så utrolig "prinsessete" for tiden og gutteklær absolutt skal være så tøffe med dødningshoder på for eksempel.

Og så finner man jo omtrent ikke en matboks eller annet stæsj uten at det er med i en serie eller har merker fra en film eller noe slikt. Hva har skjedd med nøytrale ting?

Gjest Mylian&A.V+2til:-))
Skrevet

Før så tenkte jeg fint lite på det. Nå som jeg får tvillinger - gutt og jente - kan jeg se klare fordeler med gutte/jentefarger:-)

Men jeg er kanskje rar. .Jeg syns nemlig gutteklær er fint til jenter, men ofte helt feil på gutter?

Skrevet

Vi har vel strengt tatt ikke guttefarger.

Du kan markere at en unge er jente ved å bruke rosa.

Du kan markere at en unge er jente ved å bruke hårpynt.

Du kan markere at en unge er jente ved å feste noe i ørene.

Du kan kort og godt IKKE markere at en unge er gutt. For det finnes ikke noe som er bare for gutter. (I likestillingens navn).

Skrevet

Synes det er kjekt med ulike farger til de ulike kjønnene, skjønner ikke hvorfor noen orker å henge seg opp i det. Ingen har da tvunget dem til å kjøpe verken det ene eller det andre.

Jenta mi kler rosa kjempegodt, får virkelig frem fargene hennes. Men da den litt skarpe rosaen, ikke sånn dus pudderrosa.

Men er enig med det at det er er mye dallete jenteklær, trenger ikke være blonder, rysjer og søte småblomster bare fordi det er rosa. Bor heldigvis til slik at vi har mange butikker å handle baby/barnetøy i, og har alltid funnet masse kule, røffe jenteklær. Ofte kombinerer jeg guttebukser og ei knallrosa t-skjorte, passer godt til den viltre jenta mi.

Skrevet

Jeg har nettopp kjøpt en lyseblå metallic bil. Så håper jo for all del at det er en liten gutt vi får, ellers blir det helt kaos!

Skrevet

Jeg hater rosa, så jeg håper virkelig at jeg "slipper" å bruke rosa hvis jeg får en jente.

Jeg kan virkelig ikke forstå (selv om jeg legger all velvilje til) hvorfor folk kan bli FORNÆRMA hvis andre tar feil av kjønnet på babyen. Det er jo umulig å se forskjell!! Og de som kjenner deg vet jo hvilket kjønn det er. Hva fremmede/halvkjente tror er da ingenting å hisse seg opp over?

Det er ikke rart det blir krig her i verden...

Skrevet

Såkalte "jentefarger" og "guttefarger" er en del av en ideologi som fremelsker forskjeller mellom kjønnene. For meg er mennesker først og fremst individer, ikke kjønn. Unger er unger for meg, ikke "gutter" og "jenter". Så for meg er det naturlig å kle barn i alle farger, ikke egne klær og farger til jenter og gutter.

Når barnet vokser opp kan h*n selv bestemmer om h*n ønsker å være veldig tradisjonell feminin/maskulin, men jeg synes ikke vi skal prakke diosse kjønnsrollene på barna fra de blir født.

Skrevet

PS. Jeg driter forøvrig en lang marsj i om noen tror jenta mi er gutt. Det skjer hele tiden. Det sier vel egentlig ganke myhe om hvor ille det har blitt. Jenta mi går sjeldent i blått, men bare fordi hunm ikke er nedlesset med rosa glitter så tror folk hun er gutt..

Skrevet

Verken dumt eller fint. Jeg forholder meg til at det er sånn, uten å ta det så veldig tungt eller positivit.

Skrevet

Jeg er OVERHODET ikke opptatt av at folk skal kunne se hvilken kjønn babyen min har, og synes personlig det er noe tull å skulle kjønnsmarkere dem så tidlig. Folk får forholde seg til ungen som den babyen den er, og den personligheten den har, og spørre om navn/kjønn om det blir for vanskelig. Jeg håper vi i det lengste kan unngå å tre kjønnsstereotypier ned over huet på tassen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...