Gå til innhold

Dere som er så flinke til å sortere klær til vask...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Tenkt eå vaske litt babytøy i dag, men er usikker på hvordan jeg bør gjøre dette.

Vi har kjøpt/fått masse i ulike rosa-varianter, så den er jo grei, tar alt det i samme maskin. Men vi har ogs noen plagg som er to-delte fargemessig. F.eks en body som er hvit, men dypt lilla på armene og litt ellers og med trykk på foran, to plagg som er hvite med lilla/rosa små motiver på som ser ut til å være farget hele veien igjennom (altså ikke bare påtrykk). Hva bør jeg gjøre med disse plaggene? Vaske dem med hvite klær? For seg selv (det blir fort dyrt...). Eller kan jeg vaske dem også med det som er rosa? (redd det hvite vil bli farget da). Og kan jeg vaske rosa og lilla sammen uten at de farger av på hverandre tror dere?

Føler klærene i dag er ganske fargesterke og farger lite eller ingenting av, men greit å være på den sikre siden første 2-3 gangene i hvertfall med plagg som har litt sterk farge på seg :-)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

jeg hadde vasket klærne med rosa...

Farger det over bytter jeg det bare.. Funker som regel så det er lite å bytte.

Skrevet

Bytter? Man får jo ikke bytte klær som man selv har ødelagt i vask vel?

Skrevet

Jeg vasker mørk lilla og rosa på kulørvask og lysrosa og lilla på lys vask.

Om det er mest lilla på et plagg og litt hvitt så går den i kulørvasken og omvendt :)

Vasker ikke mørk rosa og lys rosa sammen for eks, den mørke rosafargen kan gjøre den lyse litt blass og stygg.

Og nei, man har ikke rett på å bytte klær som har blitt ødelagt i vask, det er kun om det er noe galt med hvordan plagget har blitt farget på fabrikken.

Kjøpte en gang en body som så bleket ut etter vask på grunn av feilfarging, den fikk jeg byttet.

Skrevet

Så hvit og lys rosa sammen går bra, men ikke mørk rosa og lys rosa?

Hjelpes, her er det mye å lære, hehe... Blir jo bare nå første 1-2 gangene jeg vasker det for seg selv da. Etterhvert har jeg tenkt å vaske det sammen med resten av familien sine klær, så da får de tåle å bli vasket sammen med blått, grønt, rødt, sort osv.

Skrevet

Jeg har jo også nettopp fått jente, og funnet ut at lysrosa bør vaskes med hvitt, ellers blir det veldig stygt. Mørk rosa vasker jeg sammen med andre farger:)

Skal ikke være enkelt:)

Skrevet

hvitt og helt lys rosa hadde jeg vasket sammen.

men ikke mørk rosa,og lys rosa,det mørke kan fort farge over,og det blir en stygg gråfarge på det rosa.

ellers med det som er tofarget,så hadde jeg sett litt på hva det er mest av,i farge, men er jo fort gjort å sette det på et hurtigprogram,eller fin program.

og jeg hadde ikke vasket det på mere enn 30 grader heller, er det nytt er det jo ikke skittent, så det er bare om å gjøre å få ut tilsetningsstoffer som er der når plaggene er nye.

Skrevet

Det stemmer :) Ikke tenk så mye på hvilken farge det er, men hvor sterk fargen er. Lys gul, lys blå, lys rosa og hvit går sammen, rødt, mørk rosa, mørk lilla, blått sammen osv.

Lys rosa blir veldig fort stygt om det ikke blir vasket ordentlig, blir litt sånn blass laksefarget :-S

Skrevet

Ok, tusen takk skal dere ha! :-)

Da tenker jeg at jeg snart går i gang her. Få sette på mange små vask i dag da, sånne 30-40'minutters vasker.

Bare et siste spørsmål. Når jeg vasker hvit tøy, så har jeg i vaskepulver for hvit tøy (som jo er bitte litt klor i), men som jeg skal vaske lys rosa/lilla med dette, så blir det vel bleket? Hva bruker dere her da?

Skrevet

Bruker neutral lys/hvitvask til lyst tøy :)

Skrevet

Det skal ikke smitte over om man følger vaskeanvisningen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...