Gå til innhold

Er det rart å ta etternavnet til barna og samboer...

Anbefalte innlegg

Skrevet

uten å planlegge å gifte seg? Vil jo gjerne hete det samme som familien min...

Og hvis jeg skal gjøre det, hvor lang tid tar navneendringen? Og hvor fort må jeg bytte pass og førerkort?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

For meg virker det galt, er dere ikke gift så har dere ikke samme navn sånn er det jo.

Hvorfor ikke gifte seg da?

Skrevet

Samboere kan ta hverandres navn på lik linje med ektefeller. Ikke noe rart med det!

Vet ikke noe om prossedyrene ved nevneendring selv...

Skrevet

syns ikke det er rart i det hele tatt jeg:) Endringen tar 1-2 mnd (til du får bekreftelse fra folkeregisteret). Da bør du bytte førerkort så fort du har bekreftelsen, og pass neste gang du skal ut og reise. Du trenger ikke bytte hele passet, du får stemplet det hos politiet ("lovlig navneendring") når du tar med dokumentet fra folkeregisteret.

Skrevet

Nei det syns ikke jeg er rart. Det er jo ikke alle som tror på ekteskap, men heller å leve sammen som samboere. Syns virkelig at du skal skifte navn om vil det:)

Jeg skal selv skifte navn snart, uten å være gift. Men vi har riktignok planer om å gifte oss da, om et par-fem år..

Skrevet

Vi har også tenkt til å gifte oss, men det er lenge til. Mannen vil vente, han har sagt at han vil ha råd til å gjøre det ordentlig uten at vi må ta opp lån, få hjelp av foreldrene eller ha kjipe måneder før vi er oppe igjen på samme økonomi. Og jeg skjønner det...

Han har også sagt at vi kan gifte oss i hemmelighet på tinghuset uten ringer eller noe bare for å ha det på papiret. Så vil han at vi skal holde det hemmelig til vi evt gjør det "ordentlig" noen år senere... Og da tenker jeg at vi kan like godt vente med det... Vil at han skal ha lyst til å gifte seg med meg for å være gift med meg, ikke bare av praktiske grunner...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...