Gå til innhold

Svineinfluensa og vaksinasjon hos barna

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ser på dagbladet nå at barn fra 1/2 år til 2 år blir prioritert når vaksinen kommer til høsten. Har også hørt at man kan bli sykere av vaksinen enn av selve influensaen.

Æsj, jeg tar meg selv i å gå og tenke litt for mye på dette tror jeg. Hadde det bare vært meg så hadde jeg brydd meg minimalt om sykdommen og risikoen for å få den. Men nå har jeg jo lille Bo og er livredd for at han skal få den - og i grunn ganske redd for at jeg og pappan skal få den slik at vi ikke er i stand til å ta oss av Bo en periode ..

Mannen gjør ikke ting noe bedre ved å si _når_ den kommer til oss, istedet for _hvis_. Virker som om vi liksom må forvente at det faktisk kommer til å ramme oss?

Men altså - vaksinsjon? Skal dere vaksinere de små? Jeg er kjempeskeptisk kjenner jeg!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kommer neppe til å vaksinere oss, tror jeg. Mine gutter er begge over 2 år og har et normalt, godt immunsystem.

Men vil vurdere det hvis det skjer en helt ny utvikling i sykdommen.

Skrevet

Huff, tenker litt på dette om dagen jeg også og synes det er kjempevankelig. Spesielt er det fordi man ikke helt vet hvordan denne vaksinen vil kunne påvirke oss ("man kan bli sykere av vaksinen enn av selve influensaen") at det bekymrer meg. Aner ikke hva vi kommer til å gjøre.

Skrevet

I utgangspunktet tenker jeg at den vaksina kan de spare til noen som trenger den, de med nedsatt immunforsvar osv.

Kan ikke se for meg at jeg skal bli så syk at jeg ikke kan ta meg av ungene heller, jeg har klart å dekke deres behov med 40 i feber før jeg, så jeg skal nok klare det nå også... De sier jo at det for normalt friske mennesker med et godt immunforsvar er som en mild influensa, altså halsvondt, hoste, feber og litt vondt i kroppen, såpass tåler vi.

Jeg er også mer skeptisk til en kjemisk og dårlig utprøvd vaksine enn å bli syk. Ingen hverken hjertesyke, kreftsyke eller andre svake i denne familien, så vi tåler nok en influensa godt.

Men har time på helsestasjonen med babyen på 5 mnd til torsdag, så jeg skal høre hva helsesøster har å si..

Skrevet

jeg er livredd for svineinfluensa jeg!!!

Trodde det var en sånn sykdom som "utryddet" oss jeg :-O

Vet ikke så mye om den, for tør ikke se på tv når det kommer der :-O

Skrevet

Jeg er veldig usikker. Og veldig bekymret for svineinfluensaen. Det er en "ny" sykdom, og det tar jeg på alvor. Ikke umulig at vi har blitt "for mange" igjen, og naturen synes det er på tide og ordne opp litt.

Og ja, jeg regner med at den med stor sannsynlighet vil ramme oss.

Skrevet

Nei - den vaksinen kommer jeg ikke til å la sønnen min få - den er jeg utrolig skeptisk til... dersom bildet forverrer seg og det blir mer alvorlig - må jeg ta en ny vurdering. Jeg er ikke redd for svineinfluensaen slik den er i dag, men ingen vet jo helt hvordan den kommer til å utvikle seg til høsten/vinteren...

Gjest Tale30
Skrevet

Jeg kommer til å følge myndighetenes anbefalinger, og håper de fleste andre gjør det samme. De vurderer å stope vaksinen fordi den ikke er sikker nok per i dag. Dersom den slipper gjennom til bruk så er det fordi de har funnet ut at den er trygg.

Jeg har ingen kompetanse til å gjøre noe annet enn hva WHO sier, og syns det blir tullete å la være å følge retningslinjer satt av dem fordi man har en dårlig magefølelse, eller at man har lest ting på nettet om hva som kan skje hvis. Nettet er en god informasjonskanal når kan kan noe fra før om det man finner info om, men kan være farlig dersom man sluker rått all propaganda man finner om et tema man ikke har peiling på.

Gjest Mylian&A.V+2til:-))
Skrevet

Men vaksinen kommer jo alt for sent!

Gjest Sekretøsa
Skrevet

Jeg vil anta at jeg må vaksineres pga jobben, men jeg kommer ikke til å vaksinere barna mine. De har stort sett et greit immunforsvar, men jeg skal lese litt mer om det når jeg er tilbake på jobb i morgen.

Og som mylian sier, den kommer jo for sent...

Gjest Tale30
Skrevet

Det som er problemet med denne influensaen er vel at den ikke hovedsaklig angriper dem med nedsatt immunforsvar slik som vanlig sesonginfluensa. Nå kan alle få den nettopp fordi ingen er immune mot dette viruset. Det er jo derfor myndighetene nå anbefaler massevaksinasjon, noe de ikke har gjort ved vanlig influensa.

Det er jo heller ikke slik at alle får denne influensaen på samme dag. Vaksinen kan komme for sent for noen, men andre kan få vaksinere seg før de har fått viruset. De anser varigheten på smitteperioden på rundt et år om jeg ikke tar helt feil..

Gjest Tale30
Skrevet

Og en liten ting til..

Poenget med en massevaksinasjon er jo ikke bare at man skal klare seg selv, og at man skal passe på sine egne barn. Poenget er å stoppe viruset fra å spre seg ut av kontroll slik at det over tid muterer. Det skal jo ha en forebyggende effekt, og da syns jeg det blir litt egoistisk å si at man kommer til å stå ut en influensa med sitt eget immunforsvar, når man kanskje smitter mange med viruset man har fått..

Skrevet

Hvorfor så bekymret??

Mannen har fått svineinfluensa. Det er jo bare en kraftig forkjølelse/mild influensa. Det er ikke noe annet. Han klarer fint å fungere og å ta seg av ungene, men legen anbefalte at vi reiste bort hvis vi kunne for å unngå smitte, så det har vi gjort nå. Blir vi syke, så blir vi syke, men vi kan jo prøve å unngå ham til han er symptomfri hvertfall.

Angående vaksine så vil jeg ikke vurdere det en gang med mindre viruset forandrer seg drastisk. Hvis derimot barna begynner å få symptomer (nedsatt almenntilstand og eventuelt hoste og hodepine), så blir det til doktoren for å få medisin. Har de hatt symptomer i mindre enn 2 dager så kan de få medisiner slik at de får en enda mildere influensa sa min lege hvertfall....

Ellers så håper jeg flest mulig holder seg friske gjennom sommeren og høsten :-)

Kos dere og ikke tenk på alle farene som lurer bak neste "sving"

Skrevet

Helt enig mad Tale30 jeg. Jeg tenker også, dere som ikke vil vaksinere barna selv om dette blir anbefalt hva hvis det muterer?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...