Anonym bruker Skrevet 20. juli 2009 #1 Skrevet 20. juli 2009 Jeg kjenner to som bv har opphølging ved. Ene barnet (jente) har en mor og far som har rusproblemer og andre barnet (gutt) har en far som er tidligere rusproblemer (mor ikke med mor og barn) og mor bruker medisiner for å sove og medisiner mot angst og uro. Jenta lever med både mor og far. Mor ruser seg innimellom og drikker alkohol flere ganger i uka. Alle pengene går til alkohol og så og si ingenting til mat og klær til jenta. Mor, far og barn bor alle tre på en 30 kvm stor leilighet. Det flyter rot over alt og er skikkelig møkkete. Mor sitter konstant på pc og driter i jenta, uansett hvor mye hun prøver å ta kontakt med mor. Jenta ligger også etter i språk og utvikling.. De har vært under bv siden jenta ble født, har hadd overaskelsesbesøk av bv m.m. Det har til og med godt så langt at bv skulle ta jenta, men saken ble bragt for retten og ble henlagt. Mor og far har fremdeles barnet. Hos gutten er det en litt annen sak. Mor og far bor ikke ilag. Far har gutten annenhver helg. Guttens mor har det rent og pent, bor på en stor leilighet med eget soverom til barnet og har overflod av mat og klær. Hun bruker piller for å få sove. På grunn av pillene, har bv tadd guten og plassert han til fremmede og forlanger at mor skal til rehabilitering. Begge familiene bor i samme kommune. Er det virkelig slik at de tar barn som har det bra og det er ingen vanskjøtsel pågang og lar de barna som lider bli værende til foreldrene?? mulig jeg virker litt krass nå, men blir bare så oppgitt :/ Har sikkert kunne forklart mer og, men føler det blir for langt til at noen orker å lese igjennom Gjerne komme med synspunkt og spør om det er noeviktig dere seg jeg ikke har skrevet om.
Anonym bruker Skrevet 20. juli 2009 #2 Skrevet 20. juli 2009 dette er så trist å lese:( jeg blir så lei meg på barnas vegne.. spesielt jenta's!! tenk.. barn kan ikke velge foreldre.. kan ikke du klage til bv? hadde lett klaget selv"
Anonym bruker Skrevet 20. juli 2009 #3 Skrevet 20. juli 2009 De som jobber for bv er kun mennesker. Ikke engang høyt utdannede mennesker. Forhåpentligvis får den lille jenta hjelp og moren til gutten får forhåpentligvis gutten tilbake når hun har fått det bedre. Fint at du bryr deg med. Det skulle vært flere sånne som deg.
Anonym bruker Skrevet 20. juli 2009 #4 Skrevet 20. juli 2009 Jeg har aldri kontaktet bv før, så aner ikke hvordan systemet der er.. Bv vet ikke om hvordan det er hjemme hos jenta. De vet om rotet, men ikke at mor og far ruser seg og drikker. Og det med moren til gutten ordner seg forhåpentligvis. Hun har snakket med advokat og han sier at sjansen er stor for at hun får gutten sin tilbake om et par mnd eller rundt der om bv er fornøyd med rehabiliteringen. Men synes alikevell at det er så trist at det skal skje med de to som har det så fint ilag! Gutten får skryt overalt hvor han er over at han er så flink, mens at den lille jenta får stygge blikk fordi hun ikke oppfører seg blandt folk, snakker som en 2 åring, aldri rydder etter seg, fremdeles bruker smokk og sitter i vogn + mye mer jeg kunne ramset opp. Bare så det er sakt, er jenta snart 5 og gutten 4 1/2.. Synes hele greia er så fryktelig trist HI
Anonym bruker Skrevet 20. juli 2009 #5 Skrevet 20. juli 2009 Ja, det er fryktelig trist. Av og til føler jeg at bv og mennesker rundt barn kun tar tak i mellom tilfellene. Hvis det er helt groteske forhold skal man liksom være 100 prosent sikker, men er det sånn dann og vann vannskjødsel så ringer vi så fort som fy. (Ikke noe galt i det, skulle bare ønske at vi ringte like fort ved mistanke om incest, vold og rus) Godt hun har en advokat. Ikke bare juridisk er det en fordel, men en advokat er også en betalt venn som man kan støtte seg til når det blåser. Ha en fin dag.
Anonym bruker Skrevet 20. juli 2009 #6 Skrevet 20. juli 2009 Hvis barnevernet ikke vet at moren og faren til jenta ruser seg, så hadde jeg fort som bare det ringt dem og fortalt det!? Alle "vanlige" samfunnsborgere har forresten meldeplikt....Og barnevernet overtar ikke omsorgen for et barn KUN fordi mor bruker medisiner for å sove...Omsorgsovertagelse er dessverre et tiltak som oftest blir tatt i bruk alt for sent! Jeg er for det biologiske prinsipp-men ofte kan barnevernet virke som et foreldrevern istedet som et barnevern! (Jeg er barnevernpedagog) Jeg anbefaler deg å ringe barnevernet anonymt og fortelle dem om hva du vet om forholdene til jenta. Bra du bryr deg-gjør noe med det :-)
solei Skrevet 20. juli 2009 #7 Skrevet 20. juli 2009 Det som er synd her i Norge er at mor og far står så utrolig sterkt. Skal utrolig mye til for at barnet blir tatt ifra de. Nesten alle rusmisbrukerne her jeg bor, har ofte samvær med barna sine. De går ruset med de på gaten. Klart barna vil se foreldrene. men jeg mener alikevel det er mer skadelig enn om de ble vant med å ikke treffe de. Jeg mener en må kunne stille krav om at de blir rusfri for å være med barna. Høres strengt ut, ja. Men jeg tror alikevel det må være slik. En i slekta fikk beholde barna siden faren ikke var narkoman selv. Men hva hjelper det når mor ruser seg døgnet rundt og far er på jobb. Begge guttene har det gått gale med ganske tidlig. Den eldste er 16 år og kjenning av politiet. Og de er IKKE født slik. Trenger ett mye strengere system!
Anonym bruker Skrevet 20. juli 2009 #8 Skrevet 20. juli 2009 Om bv bare vet om rotet er det ikke rart de fremdeles har omsorg for ungen. rot er ikke grunnlag for omsorgsovertakelse. Dersom BV ikke er klar over at mor og far ruser seg, ville jeg gitt dem beskjed om det med en gang. Det er ikke sikkert det fører til plassering utenfor hjemmet, men det vil garantert føre til tiltak fra barnevernets side.
Anonym bruker Skrevet 20. juli 2009 #9 Skrevet 20. juli 2009 HI, du må huske på at selv om du har sett situasjonen fra utsiden av så kan det hende at det er MASSE du ikke vet om! I BV er de opptatt av at barna skal bli minst mulig skadet. Å ta barna fra foreldrene, eller foreldrene fra barna, er skadelig! Derfor gjør BV alt de kan for at det ikke skal skje i de fleste situasjoner. Jeg nekter å tro på at BV har tatt fra en mor barnet sitt KUN på grunnlag av at hun tar sovetabeletter før hun legger seg!
Anonym bruker Skrevet 20. juli 2009 #10 Skrevet 20. juli 2009 Barnevernet tar ikke unger som har det trygt og godt ut av hjemmet. De har ikke kapasitet til sånt, heller ikke noe ønske. Det kan jo tenkes at de tar unger ut av hjemmet, men så vinner foreldrene i fylkesnemda. Men at foreldrene vinner i fylkesnemda betyr ikke at ungene har det så inmari godt hjemme, det betyr bare at fylkesnemda mener at ungene har det bedre hjemme, enn ikke hjemme. Det er ulike oppfatninger om hva som er det aller beste for et barn i den enkelte sak. Men at det ikke blir gjennomført omsorgsovertakelse, betyr ikke at det ikke finnes kritkkverdige forhold i hjemmet, ofte også temmelig graverende forhold.
Anonym bruker Skrevet 20. juli 2009 #11 Skrevet 20. juli 2009 Kan det være at det er ting som du ikke vet om i disse situasjonene?
Anonym bruker Skrevet 20. juli 2009 #12 Skrevet 20. juli 2009 Tusen takk for alle synspunkt. Det kan godt hende jeg ikke vet alt om jentas foreldre. Det jeg vet, vet jeg med 100% sikkerhet. Hva moren anngår, er jeg ganske så sikker på at jeg har fått høre alt. De er nemmelig nære venner av meg begge mødrene. Jeg tror det er mest sansynlig at det har blitt noe form for rot til bv og uvitenhet om hele situasjonen som gjør at mor og far får beholde jenta, bla en kommentar fra mor til far: nå må du skjerpe deg, for hvis ikke mister vi jenta vår. Dette ble sakt når de venta på å få snakke med noen på sosialen.. Jeg kommer sikkert på mer å skrive etterhver hvis noen stiller spm HI
Anonym bruker Skrevet 20. juli 2009 #13 Skrevet 20. juli 2009 Og til anonym: 09:56. Det er akkurat det de har gjort. Pga sovetabletter og pillene mot angst og uro.. HI
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå