Anonym bruker Skrevet 19. juli 2009 #2 Skrevet 19. juli 2009 Har du en klar termin? Vet du med sikkerhet at du har passert termin? Du kan jo mase. Den som ikke maser får iallefall ingenting.
Anonym bruker Skrevet 19. juli 2009 #3 Skrevet 19. juli 2009 Vel, da må du, som ansvarlig voksen, gi klar beskjed. Jeg ville ikke ha godtatt å gå så mye som en eneste dag over. Det ga jeg tidlig beskjed om, og det sier sykehuset at de vil respektere. Men du kan ikke stå med lua i handa og vente til det er for sent!
Anonym bruker Skrevet 19. juli 2009 #4 Skrevet 19. juli 2009 jeg hadde termin 6 juli.. mn ble sendt hjem igjen i dag etter et visit på sykehuset. mn skal ringe i mårra å kreve at de setter meg igang snart. er så sliten att det.
NormaJean Skrevet 20. juli 2009 #6 Skrevet 20. juli 2009 I morgen tropper du opp på barsel med baggasje og alt du trenger for opphold og krever å settes igang. Det er faktisk ikke forsvarlig å vente så lenge, dr Jakob Nakling som er overlege på sykehuset innlandet har gjennomført en preliminær studie som viser at man ikke burde gå mer enn max 10 dager over termin og han jobber for at dette skal bli den nye nasjonale retningslinjen. her er link: http://www.sids.no/oslo/lub.nsf/id/6A9C30F5D0008CB9C125726B0039C01B?OpenDocument Uansett er du nå på 14 dager over, å ikke legge deg inne/igangsette er faktisk brudd på loven om å yte forsvarlig helsehjelp! Dette er en sak jeg brenner veldig for,helt sykt at flere fødeavdelinger ikke er villige til å revurdere retningslinjene sine. en av de verste synderene er Bærum sykehus, der kan de være villige til å la gravide vente til neste 3 uker overtid!
Anonym bruker Skrevet 20. juli 2009 #7 Skrevet 20. juli 2009 jeg er enig med NormaJean. Jeg fødte på lillehammer sykehus. Ble satt igang føre termin pga komplikasjoner under svangerskapet (nyrebekkenbetennelser). Og jeg hadde selveste "sjefen sjøl" Dr Jakob Nakling som igangsetter, oppfølger og til slutt forløser. Han berget meg trygt gjennom hele prossessen. Var som en far som gjorde meg trygg langs reisen. Det endte med hastesnitt, på Dr Naklings ordre. JM var litt sløv stakkar, er ikke så lett med mange fødede på samme dag, så hun hadde ikke sett tegnene så godt. Men Dr Nakling kom inn for å sjekke meg, og sa "Kjære ******, jeg tror vi går for et snitt jeg. Ikke vær redd, jeg skal forklare deg alt på veien." Og han sa at fosterlyden hadde sunket noe, fremgangen min var altfor sen, og at babyen min derfor opplevde stress. Han kunne ikke si hvorfor der og da, men han følte at dette hadde ikke noe fore seg. Han hadde ansvaret sa han, han hadde satt meg igang, han skulle får meg gjennom. Han gjennomførste snittet som om det skulle vært en dagligdags tur i parken. Snakket meg gjennom det hele, var trygg og sikker. Innlemmet min samboer og lot ham være en del av forløsingen (ikke fysisk da, han kom ikke bak teppet stakkar, men han ble snakket til om alt som skjedde). Grunnen til problemene ble fort oppdaget, navlestrengen hadde tatt seg altfor mange runder rundt nakken/halsen til babyen. Som Dr Nakling sa "Denne babyen ville visst ikke noe sted, jeg tror han er litt sinna på meg!" Perfekt operasjon som gikk som smør i panne:) Dog hadde kroppen min noen heftige problemer etter snittet, men Dr Nakling berget meg gjennom det hele med faderlig omtanke og enorm kunnskap. Min baby er frisk som ei FELE og sunn og god:) Dr Nakling leste min kropp og mitt svangerskap perfekt. Han visste akkurat når jeg trengte hjelp for å komme meg gjennom svangerskapet og fødselen uten å få alvorlige senskader (eller i verste fall død). KREV Å BLI HØRT! Du kjenner din kropp, du kjenner tegnene. Føles det feil, så må få hjelp. Å gå for langt på overtid er direkte farlig. Vi er kommet så langt i vår utvikling at kroppen ikke lenger er like godt rustet for svangerskap som for 1000 år siden. Noen av oss trenger hjelp, og dette må taes på alvor! Hva er poenget med å vente? Barnet er klart, det har ikke noe problem med å komme ut til verden når man har gått over termin. Men mors kropp er ikke alltid forberedt på svangerskapets slutt, og kommer seg ikke dithen på egenehånd før det kanskje er for sent! Hvis du ikke er for langt unna Lillehammer, så ring og hør om Dr Nakling er på vakt, er han det, kom deg dit såfremt det er plass. Han vil ta vare på deg! Og er du for langt unna, så ring sykehuset ditt NÅ og snakk med lege/JM på vakt. Kanskje h*n ser på din sak anderledes enn legen/JM du har snakket med tidligere. Man må kreve for å komme noen vei i dagens samfunn. Leger og jordmødre blir ike enige seg imellom hva som er best, og derfor går det dessverre galt i forskjellige grader oftere enn det er nødvendig. IKKE GI DEG! Babyen er klar, du er klar, hva venter man på da?
Anonym bruker Skrevet 20. juli 2009 #8 Skrevet 20. juli 2009 Jeg ble satt igang 16 dager over termin. Men måtte inn til sykehuset hver bidige dag for ctg og nøye oppfølging. Det samme gjelder vel deg håper jeg ?
2 gutter og 1 jente Skrevet 20. juli 2009 #9 Skrevet 20. juli 2009 jeg begynte med modningspiller 14 dager over, og fikk baby 16 dager over termin. om du er umoden ka det ta sin tid fra start til slutt. om du er sliten og bekymret bør du ta en telefon og si det til dem. enkelte klager ikke, og disse havner sist. sånn fungerer det systemet.... gikk bare fint med babyen min altså, litt tørr i huden opg laaange negler og masse hår! var en tydelg overtidsbaby!
Anonym bruker Skrevet 20. juli 2009 #10 Skrevet 20. juli 2009 Jeg hadde ALDRI, ALDRI, ALDRI funnet meg i å gå to uker over termin! Alle studier som er gjort på dette viser at for hver dag man går over tiden økes risikoen for komplikasjoner som f.eks morkakesvikt. Om jeg så hadde måttet oppføre meg som om jeg var blitt gal av angst hadde jeg ikke gitt meg før jeg var satt igang. 3 dager over termin er hva jeg max hadde funnet meg i før jeg hadde troppet opp på sykehuset med baggen min og blitt der til ungen var ute.. Nå er det faktisk blitt mer og mer vanlig på norske sykehus at man setter igang etter en uke. Hvilket sykehus hører du til? Etter at en unge døde under fødselen 18 dager over tiden (de startet modningsprossessen etter 15 dager, men det kan ta tid), har de forandret rutinene på sykehuset her, nå får ingen gå mer enn en uke over. Hørte nettopp at de har gått ned til en uke på Oslosykehusene også?
Anonym bruker Skrevet 20. juli 2009 #11 Skrevet 20. juli 2009 http://www.babyverden.no/Nyheter/Igangsetting-i-Trondheim-og-Lillehammer-far-kvinnene-velge/
Anonym bruker Skrevet 20. juli 2009 #12 Skrevet 20. juli 2009 Vær litt mer pågående og krev å bli satt i gang! Jeg kom på overtidskontroll den 14. dagen over termin og hun første som undersøkte meg sa jeg bare kunne dra hjem og slappe av. Var liksom ingen grunn til å bli satt i gang... Dette var på KK... Jeg og sambo ble veldig oppgitt og viste dette tydelig, og til slutt sendte hun inn overlegen får ekstra sjekk. Overlegen sa at her var det bare til å legges inn, og en time etterpå tok de vannet og fødselen var i gang Dette beviser bare t det nytter av og til å mase
Anonym bruker Skrevet 20. juli 2009 #13 Skrevet 20. juli 2009 til 09.15 Helt enig med deg! Jeg hadde aldri gått så lenge over tiden. Jeg har satt meg 7 dager som frist og jeg hadde laget et helvete uten like om de ikke fikk ut barnet mitt da. Jeg er en voksen dame som krever å bli hørt. Det er min kropp og det er jeg som skal leve resten av livet med sorgen om det skjer en dødfødsel. Legen har glemt det etter et par dager men det er vi som sitter igjen med sorgen resten av livet. Stå på kravene!! Min far er overlege. Han sier at det KUN er økonomi det står på ved å sette igang fødsel. Grunnen er at det da trengs flere jordmødre/leger tilstede ofte og så er det litt høyere KS frekvens ved igangsatt fødsel. Det er kun økonomi og bemanning det står på. Alle vet at det er en risiko i helsevesenet å gå 14 dager over. Stå på kravene dine. Hvorfor vente til imorgen?? De kan fint starte idag. det kan fort gå to dager før babyen komme så best å starte fortest mulig.. Hvis du er sjenert og har vanskelig å si fra selv, så ta med deg mannen din eller moren din. Lykke til:)
Anonym bruker Skrevet 20. juli 2009 #14 Skrevet 20. juli 2009 tropp opp med bagasje og nekt å gå før ungen er ute...
Anonym bruker Skrevet 20. juli 2009 #15 Skrevet 20. juli 2009 Kjente ei dame som fikk daglig oppfølging med baby på overtid. Hennes datter døde i magen og de fant aldri grunnen. STÅ PÅ OG FÅ DEN UNGEN UT!!!!!
Anonym bruker Skrevet 20. juli 2009 #16 Skrevet 20. juli 2009 Kjenner du mindre liv? Mindre spark? Tropp opp, og si fra!! Krev at NÅ MÅ DET SETTES IGANG!
Anonym bruker Skrevet 20. juli 2009 #17 Skrevet 20. juli 2009 Skjønner ikke at dere lar dere trykkes ned på denne måten, det er en risiko å ha babyen i magen så lenge etter termin, det vet dere og det vet legene/jordmødrene på sykehuset.. Det er virkelig ikke vanskelig å bli satt igang heller, det er bare å fortelle hvor engstelig du er det. Still gjerne spørsmålet om legen ville ventet lenger om det var deres eget barn, og om de kan garantere at det går bra med babyen om de venter lenger! Fortell at du kjenner mindre liv og føler at noe er galt, du får en ctg og en ultralyd, kanskje sier de at alt ser bra ut, men de kan ikke sjekke alt med de testene sine. Bare fortsett å si at noe er anderledes, det føles ikke riktig, magefølelsen din er helt feil, barnet må ut! Si at de ikke kan ta noen sjanser med barnet ditt, da vil det være deres feil om noe går galt. Gråt litt om du klarer... Greit at terminen ikke trenger være 100 % riktig, og at det er bedre for både mor og barn med en naturlig startet fødsel enn en igangsatt, men det gjelder bare til ca en uke over termin. Noe mer enn 7 dager over termin hadde jeg aldri funnet meg i å gå. Lykke til!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå