Honningmelon Skrevet 19. juli 2009 #1 Skrevet 19. juli 2009 Jenta mi er 2 år og 8 mnd, og syns det er veeeeldig stas å få bruke truse. Så derfor har jeg latt henne få prøve seg uten bleie-kun truse. Men, det har så langt ikke gått så bra. Hun har tisset på seg hver gang hun har måttet tisse, enda jeg har fulgt henne på do og spurt henne innimellom. Gikk bra noen timer ute for en stund siden da hun var helt naken og tisset på gresset, men har ikke gått så bra inne med klær på. Hun syns jo det er stas med truse, og syns doen også er ganske spennende. Vil gjerne gå på do. Så, skal jeg fortsette å prøve med truse, eller bør jeg droppe det så lenge?
❤ mamma til 2 ❤ Skrevet 19. juli 2009 #2 Skrevet 19. juli 2009 jeg synes du skal fortsette jeg da. plutselig så har du stor jente,,, stolt over at hun har sluttet med bleier. jo mindre klær jo enklere å slutte med bleier. skryt av at hun kjenner at hun må tisse,
Honningmelon Skrevet 19. juli 2009 Forfatter #3 Skrevet 19. juli 2009 Prøve litt til? Hun sier fra etter hun har tisset på seg da. "Mamma, jeg vil tisse!" Men, da er det jo klissvått alt da. Vi prøver når vi er hjemme bare, og det ikke er så farlig om det blir vått. Har skrytt av at hun har sagt fra at det har kommet tiss, og at hun er flink til å gå på do, og det er veldig morsomt tydeligvis Men, hvor lenge bør jeg holde på før jeg vet om det er noe vits eller ikke egentlig?
elikatt -mamma til 4- Skrevet 19. juli 2009 #5 Skrevet 19. juli 2009 Jeg ville ventet en stund enda, hvis hun sier i fra når hun har tisset er det litt for tidlig å slutte med bleie. Hun kan jo kanskje ha på truse utenpå bleia? De begynner å gå på do når de er moden for det av seg selv, og at hun interesserer seg for det nå betyr vel at det ikke er så lenge igjen. :-)
Honningmelon Skrevet 19. juli 2009 Forfatter #6 Skrevet 19. juli 2009 Det jeg lurer på er om hun kanskje skjønner det om vi prøver litt til? Eller om hun rett og slett ikke er klar enda. Er ikke noe hastverk for meg altså, men er liksom så fristende når hun er så opptatt av det
Babyfacepsycho Skrevet 19. juli 2009 #7 Skrevet 19. juli 2009 Jenta våres er 2.5 år. Hun har akkurat slutta med bleie. Er noen uhell men ikke så mange. Uhellene skjer når vi ikke har fulgt godt nok med og tatt henne på do ofte nok. For hun sier også ifra når hun har tissa og ikke før. Men vi spør henne ofte, og følger med på hvor mye hun har drukket, og hvor lenge siden det er hun har tisset og sånn, så tar vi med henne på do, og roser henne skikkelig for at hun er flink og går på do. Går bare bedre og bedre, og er ikke mange uhellene, men som sagt så synes hun det er litt vanskelig og si fra helt på egen hånd. Har bare vært et par tilfeller som hun har sagt ifra selv på forhånd. Men hun er kjempe stolt, og vil så aldeles ikke bruke bleie lenger. Var en dag for et par dager siden som hun ikke ville gå på do, av en eller annen rar grunn, og da spurte jeg om hun ville ha på seg bleie isteden, men nei det skulle hun ikke, så hadde et par uhell da, men så gikk hun på do igjen. Slet litt med at hun ikke ville bæsje på do, men så plutselig når vi var på butikken så ville hun på do, selv om hun hadde vært der 5 minutter før, så da løpte vi på do, og da bæsjet hun. Da fikk hun en stor premie for og ha vært flink og bæsjet på do, og etter det så har hun faktiskt fortsatt og bæsje på do også. (fikk en dukke som kan spise/drikke/prate og trenes til og bruke potte isteden for bleie, så det var stas.) Men jeg tror jenta din godt kan slutte med bleie hvis hun selv er interessert i det, selv om hun ikke helt klarer og si ifra når hun må på do. Vil hun ikke bruke bleie så la henne gå uten, men følg opp nøye og ta henne med på do. Ros henne masse og gjør det til noe gøy og tisse på do/potte. Sier ifra gjør hun mer og mer etterhvert. =)
rosa og en blå Skrevet 19. juli 2009 #8 Skrevet 19. juli 2009 bere å prøve- men ikke mase ) jenta mi he og vært nysjerrig på doen veldig lenge. he øvd masse. men tisset seg alltid ut, og da vart hun flau og tørte ikke å øve på uker etterpå- . vi sluttet no for 3 uker siden, og hun har hatt 2 uhell. bruker ikke om natten heller. merket for 4 mnd siden at hun alltid var tørr om morgonen. så då er ungen "klar" til bleieslutt. -men hun valgte selv nå å slutte. hun er 3 år og 4 mnd. min erfaring er å vente til ungen er klar. -jobber i b-hage. og ser en del unger som har sluttet med bleie, men som kansje ikke er klare for det. og har 3-4 uhell om dagen. ser no med min egen unge, at hun går jo 4 timer uten å tisse. mens ungene som kansje ikke er klare tisser oftere, fordi de ikke klarer å samle opp og vente.
Alyssa Skrevet 19. juli 2009 #9 Skrevet 19. juli 2009 Jeg syns absolutt du skal fortsette!! Hvis hun klarer å si at hun må tisse, selvom hun sier det etter hun har tissa, så forstår hun "konseptet" (hva doen er for). Og hun forstår at hun tisser/har tissa og må skifte truse. Jeg tror hun er så nær, og ville ikke slutta! Jeg er helt uenig i folk som sier at man bør vente om de "ikke er klare". Jeg tror det tar lengre tid å slutte med bleie jo yngre de er, men at de allikevel er "klare" for å slutte. Bare tenk på at Norge er et av landene hvor barn slutter senest med bleie. I mange land slutter de lenge før pga foreksempel dyre bleiepriser og at barnehager ofte krever at de ikke bruker bleier ved en viss alder. Lykke til!
rosa og en blå Skrevet 19. juli 2009 #10 Skrevet 19. juli 2009 ungene er forskjellige so fins ingen fastit. men det er jo noe som heter "ikke klare" selv hva bleiene koster. har et barn på 4 år må tisse hvert 30 min,han er kansje ikke klar for bleie slutt, selv om han er 4 ÅR! -eller om bleia koster 100 kr stk. og at han vet hva tisse betyr og doen. so sier kroppen og hans funkjsoner noe annet. og det e slitsomt for han at ungane ser han tisse seg ut gang på gang. han blir våt under regnklærna på kalde dager, osv. og han er ikke alene om det. kjenner en gutt på 15mnd som sluttet. og det var ingen problem, han sprang til doen selv. måtte bere passe på å se han slik han kom seg inn, fordi han ikke rakk opp til døra. hehe. gutten min på 24 mnd, vil være "klar" han sitter på doen hver dag, slik som søstra. men han tisser på gulvet ved siden av..- hehe. har enda ikke kommet ned i doen. han holder ikke på urinen, men skvetter i bleia, har alltid litt våt bleie. det tenker eg på er et tegn på at han bør bruke bleie enda, fordi han ikke kan å samle opp. om du ser at bleiene er tørre i flere timer, for plutselig å bli så våt at det går nesten gjennom. då er ungen flink til å samle opp og holde litt på det.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå