Anonym bruker Skrevet 19. juli 2009 #1 Skrevet 19. juli 2009 Hei, jeg er førstegangsgravid :-) - og skal studere ved UiO til høsten. Jeg lurer på hva maks lån fra Lånekassen er nå? Hvor mye av det er stipend? Jeg har termin i begynnelsen av februar 2010. Skal da ha ett års permisjon fra studiene. Så da søker jeg vel om et halvt år med lån nå da. Jeg blir alenemor. Er det noen som kan litt om dette? Takknemlig for svar :-)
Anonym bruker Skrevet 19. juli 2009 #2 Skrevet 19. juli 2009 http://www.lanekassen.no/Hovedmeny/Stipend-og-lan/Fodsel/ http://www.lanekassen.no/Hovedmeny/Stipend-og-lan/Fodsel/Slik-soker-du/
Anonym bruker Skrevet 19. juli 2009 #3 Skrevet 19. juli 2009 Du skal ha penger fra trygdekassen også, tror jeg fikk tilsammen 20.000 da jeg var student og enslig. Fikk lån, stipend og forsørgertillegg i tillegg til stønader fra NAV. Men dette var mens jeg studerte, og ikke da jeg var i permisjon. Lykke til, du kommer til å klare deg bra:)! Husk at du kan søke os mens du fortsatt er gravid.
Anonym bruker Skrevet 19. juli 2009 #4 Skrevet 19. juli 2009 Såfremt man er student i 6 mndr før fødsel og skal fortsette etter permisjon tror jeg du har rett på en del "ekstra"...barnehage tror jeg man kanskje også er garantert i slike tilfeller når du er alenemor..OM du hadde vært sammen med far,- eller om du har et godt forhold til ham så har han faktisk mulgihet til å ta hele permisjonen om du går tilbake til studiene etter de "Lovpålagte" ukene dine.....Slik kan du/dere til sammen få ganske så mye utbetalt..Men om dere ikke bor sammen er det kanskej ikke muli gat han får permisjon uten å få hovedomsorg og da mister du dine rettigheter som studentmor..... Tror nesten jeg vil vente på svar fra noen som kan det....Evt søk andre steder, via lånekassen sine sider,- alenemorforeninger etc slik at du VET dine rettigheter FØR du går til NAV:..Ikke at NAV er vanskelig, men noen av de ansatte har ikke helt peil, og har noen historier hvor folk har mistet mange penger pga feil avgjørelse av saksbehandler...De tolker regelverket ulikt og vips sitter man der med tusener mindre i måneden enn nabodamen i akkurat lik situasjon.... Og å påklage i ettertid er vanskelig... Lykke til med studier...Viktig at man tenker fremover selv om man skal bli mamma )
Anonym bruker Skrevet 19. juli 2009 #5 Skrevet 19. juli 2009 Mange takk for svar! :-) Virker som jeg kan få noe som heter foreldrestipend fra Lånekassen. Altså kun stipend når jeg er gravid og det er jo supert. Får undersøke litt nå. Har vært så sliten i svangerskapet hittil - men snart 2. trimester og da får jeg nok mer overskudd. Viktig å undersøke hvilke muligheter man har. Er jo ikke akkurat rik som student og alenemor. Men det skal gå så bra så :-)
Anonym bruker Skrevet 19. juli 2009 #6 Skrevet 19. juli 2009 Og det var altså meg, HI, som skrev innlegget over her.
Anonym bruker Skrevet 19. juli 2009 #7 Skrevet 19. juli 2009 hø? foreldrepenger får du etter du har født, ikke før...
Anonym bruker Skrevet 19. juli 2009 #8 Skrevet 19. juli 2009 mente foreldrestipend, får du 3 uker før fødsel og 41 uker etter...
Anonym bruker Skrevet 20. juli 2009 #9 Skrevet 20. juli 2009 Du kommer til å ha det veldig bra økonomisk nå framover som alenemor og student. Du har nemlig rett på: Engangsstønad på 35 263 kr Foreldrestipend på 10 160 kr pr mnd Overgangsstønad på 11 534 kr pr mnd Barnetrygd på 2600 kr pr mnd Og evt bidrag og bostøtte og utdanningsstønad og stønad til barnetilsyn. Så når foreldrestipendet er ferdig så gjør Overgangsstønaden at du får redusert stipend fra Lånekassa. Har du ett barn, så lønner det seg faktisk å kun motta lån og stipend fra Lånekassa for ett semester pr kalenderår. Vil anefale deg å spare det du kan, for selv om ting går greit økonomisk i begynnelsen kan det blir tøft når OS forsvinner. Hilsen en studerende alenemamma!:-)
Gjest ->>- Skrevet 20. juli 2009 #10 Skrevet 20. juli 2009 Du kan søke stipend/lån for hele året nå, og så søke om omgjøring til fødselsstipend når ungen er ute. Enkleste måten å ikke få opphold i utbetalingene på. Ellers burde du dobbeltsjekke med lånekassen at du rekker å oppfylle kravet om å ha hatt rett på studiestøtte i seks måneder før fødsel for å få fødselsstipend (forutsatt at du ikke har vært student i vår).
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå