Gå til innhold

Et hjertesukk om arv og økonomi og sånt der...

Anbefalte innlegg

Skrevet

... ja jeg velger å være anonym, er et litt vanskelig tema dette, lett å bli betraktet som grisk.

Jeg er samboer med en som har besteforeldre som er ganske rike, de har 5,5 mill stående i rene penger på bok.

Disse besteforeldrene nærmer seg 90 begge to, og bor i eid leilighet uten lån, begge har gode pensjoner i fht til hva som er "vanlig".

Disse besteforeldrene har 4 barnebarn tilsammen, min smaboer, hans bror og en kusine og en fetter.

Vi er alle i etableringsfaser, fra 24-28 år gamle, noen av oss har barn, og vi er to par som tenker på bryllup.

Og jeg klarer ikke å la være å tenke på at jeg synes disse besteforeldrene burde dele ut noe av arven på forskudd, for at barnebarna skal få mindre i huslån, mulighet til å gifte seg, mulighet til å betale ned studielån, skaffe seg bedre biler, osv osv....

Samboers tante tok opp dette temaet da vi var hos dem i dag og sa det jeg tenker, og hun er deres datter, så det er ikke bare en grisk "inngiftet" som synes dette...

Og nei, jeg mener ikke at det er besteforeldre som skal fø på barnebarna, men de har sagt at når den tid kommer at de er borte skal arven deles på barnebarna, dette er en avtale med døtrene, at det er barnebarna som skal få det som er igjen etter dem.

Men hvorfor ikke da dele ut arven nå, og få sett at barnebarna setter pris på det og bruker det til noe fornuftig. Mulig det er stygt av meg å tenke sånn, men de kan jo fort leve i ti år til begge to, og helt ærlig, det er nå vi trenger penger til å få etablert oss ordentlig, ikke om 10-15 år....

Noen som har synspunkter, er jeg helt grusom? Jeg mener, deres egen datter sa jo også mye av det jeg tenker...

Plis ikke halshugg meg pga dette innlegget, det orker jeg ikke så mye av akkurat nå :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kan forstå tanken på at dette ville gjort ting så mye enklere for dere nå, men helt ærlig; det er besteforeldrenes penger og de bestemmer selv hva de vil gjøre med dem.

Dette er tanker jeg syns er rare at folk kan ha om penger andre eier, arv senere eller ikke.

Skrevet

Jeg synes det er rare tanker. Det er jo ikke dine penger. De eier da sine egne penger og disponerer dem som de selv vil? Ingen andre har da noen rett på disse pengene.

Skrevet

Jeg vet utmerket godt at det ikke er våre penger - men når de åpent har sagt at de skal gi de til oss etterpå - og ikke har noen planer om å bruke noen av de slev (ogå noe de har sagt selv) - så er det vel ikke rart tankene kommer snikende litt?

Har ingen intensjoner om å si noe hverken til svigers eller besteforeldrene om tankene, men de er nå der, og også tydeligvis hos andre familiemedlemmer også.

Skrevet

Det er greie argumenter for å gjøre det slik du foreslår, men det kan være gode grunner til å vente også.

Det kan hende de synes dere har godt av å måtte greie dere selv.

De kan ha egne planer for pengene, som å gi dem til en veldedig organisasjon eller noe annet.

Det kan hende det å gi bort pengene føles som et skritt mot graven.Uansett, dette er ikke noe dere kan gjøre noe med. Får dere en slik gae så gled dere over det, men ikke forvent det.

Skrevet

Selv om de regner med at dere skal få pengene kan det hende de ikke synes dere er modne nok enda. Innlegget dit synes jeg kan tyde på at jeg er enig med dem der.

Skrevet

Jeg skjønner hvordan du tenker. Men så lenge de lever er det jo deres penger. Og hvem vet, kanskje de plutselig vil få bruk for dem. Eller ønske å gjøre noe annet med pengene. Da er det jo veldig synd hvis de har gitt dem bort...

Jeg synes du heller skal tenke at dere er heldige som vil arve disse med tid og stunder, og ikke sitte der å klage over at det kanskje er lenge til dere får noe ennå...

Arv er ikke noe jeg synes man skal ta som en selvfølge eller forvente. Og i alle fall ikke å få på forskudd... De er jo ikke døde ennå...

Skrevet

Hadde du lest innlegget hadde du sett at de har sagt, og også skrevet i testamentet, at pengene skal gå til barnebarna sine.

Forøvrig ser jeg de andre argumentene dine.

TS

Skrevet

Gudbedre...ja, det syntes jeg var ganske grusomt faktisk. Litt sånn, "tenkt om det tar 5 år før dere dør liksom, vi har lyst på ny bil før den tid". De er 90 år og kommer sikkert ikke til å leve veldig mye lenger. Ha litt tålmodighet så skal du se at du får pengene dine.

Vi har også litt å vente oss etter at bestefaren til mannen min dør, bla et hus i spania. men jeg håper svigerfarfar lever i mange mange mange år til selv om vi virkelig hadde trengt litt penger nå, helst i går.

-og dette var ikke ment som halshugging, men jeg ble litt sjokkert!

Skrevet

Jeg skjønner ikke tankegangen til HI.

Samboeren din er barnebarnet, så han arver faktisk ingenting etter besteforeldre direkte, med mindre hans foreldre gir avkall.

Dere er unge, dere kan etablere dere på egenhånd. Dere kan vel betjene et lån som alle andre? Hvorfor skal besteforeldre, som har sikkert spart hele livet og vært økonomisk, deler ut penger til folk som utmerket kan klare seg selv?

Skrevet

De har ikke spart ei krone selv, bestefaren har vunnet toppgevinst i lotto to ganger.

Og om du hadde lest - så er det i testamentet, og også da godkjent av barna, at det er barnebarna som skal arve.

Og ikke et sted har jeg sagt at jeg ønsker de døde så fort som mulig som det virket som noen av dere leste innlegget mitt som.

Skrevet

Pengene er besteforeldre sine og blir arv en gang de er døde, følgelig burde disse pengene bli betraktet som akkurat dette. Dere har ikke krav på noe i det hele tatt, jeg ser ikke en gang en moralsk forpliktelse overfor barnebarna. Dere klarer dere selv!

Skrevet

Dette testamente er ikke papiret verdt. 2/3 går til barna sine som pliktdel, besteforeldre kan IKKE testamentere de bort til barnebarna. Noe annet er det hvis barna, altså foreldre og tante til samboern din, gir avkall på (deler) av arven.

Skrevet

Barnebarna arver allikevel KUN dersom foreldrene sier fra seg arven når den dagen kommer.

De har rett på, etter loven en viss bit som ikke kan testamenteres bort.

Utover det HI, så synes jeg det er ufint jeg, dette er besteforeldrenes penger, og ikke minst deres valg!

Å skulle insinuere noenting annet er direkte ufint og tanken er i seg selv også stygg.

Jeg vet forøvrig at jeg kommer til å arve etter både min farfar og min mormor og morfar (har ikke forelder i live på morssiden), og jeg vil gjerne slippe å arve de pengene og verdiene så lenge som mulig, jeg vil aller aller helst ha menneskene i livet mitt jeg, og driter i pengene.

Synes det er viktig at man til tross for mye penger i familien og kommende arv lærer å klare seg selv og stå skikkelig på egne ben først slik at man bedre kan forvalte verdiene den dagen man arver dem!

Skrevet

Jeg skjønner veldig godt tankegangen din.

Vi har også arv i vente fra besteforeldre. Vi har ganske god økonomi og har ikke sånn sett brukt for penger, men hadde vi fått noe av arvven på forskudd ville vi jo sluppet unna en del av renteutgiftene vi har på boliglånet vårt. Jeg tenker at siden dette bare er penger som står på bok er det mer fornuftig å dele dem ut til arvingene sine for å spare dem for utgifter.

Men jeg lar bare være å irritere meg over dette, da jeg uansett ikke har noe med det å gjøre. Det er deres penger.

Skrevet

Det er jammen bra gjort å vinne i lotto og har pengene fremdeles mange år senere. Så ja, de har nok ikke sløst bort det meste.

Du ønsker de ikke død, men pengene vil du ha. Skjønner egentlig ikke hvorfor DU er interessert i det hele, det er ikke en gang din slekt.

Skrevet

Jeg synes dette var et ordentlig skrevet og modent skrevet inlegg, og jeg får ingen tanker om at du er grisk eller noe sånt.

Disse besteforeldrene har helt klart et ønske om å begunstige sine barnebarn og har til og med fortalt dem det.

Jeg er helt enig i at mennesker bør bruke sine penger mens de lever, og er deres ønske at barnebarna skal ha penger, er det jo fint for dem også å se at pengene deres går til noe bra og at barnebarne også får anledning til å vise at de er glad.

Jeg tror det hele bunner i en gammel tenkemåte, kanskje har det ikke i det hele tatt vært i deres tanker at det er mulig å dele ut "arven" på forhånd.

Jeg skjønner ikke hvorfor denne datteren ikke nevner dette for foreldrene sine, at det er nå barnebarna ev har bruk for disse pengene og at det vel må være fint for dem selv å se at de kan gjøre noe fint for andre, og at det til og med blir bryllup.

De trenger jo ikke å fordele alt med en gang.

Skrevet

De har mulighet til å fremme et ønske om at arven skal gå til barnebarna, så er det opp til barna om de ønsker å respektere dette. Jeg hadde respektert det. Er ingen grunn til å skape splid i en familie dersom man ikke må.

Dersom barna nekter dette, så er det mulig å begrense pliktdelsarven til 1 mill per barn, og deretter testemantere resten akkurat slik man lyster.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...