1jente2gutter Skrevet 19. juli 2009 #1 Skrevet 19. juli 2009 Hørrte en plass,eller så har jeg lest en plass at de skulle ta bort lystgassen på fødeavdelingene på sykehusene.Grunnen var noe med at den ikke var nødvendig og at en ikke hadde bruk for den.......stemmer dette,noen som vet? Noen som har hatt lystgass under fødselen sin i det sisste? Skal ikke ha mer barn viss dette stemmer for lystgass har vært best for min del!
Cruella De Vil Skrevet 19. juli 2009 #2 Skrevet 19. juli 2009 Jeg fikk lystgass under fødselen min for 5 uker siden, på Ullevål. Vet ikke om det egentlig hjalp så mye, men det ble litt mere levelig mellom riene, og masken var fin å skrike inn i når det var som verst. ;-) Har ikke hørt noe om at lystgass skal fjernes, hadde vært interessant om du kunne huske hvor du hadde det fra?
GuttenMin09 ♥ Jentebaby i 2012 Skrevet 19. juli 2009 #3 Skrevet 19. juli 2009 Eg har også hørt noe om det før her inne, men da var det vell ikke på alle sykehusene de skulle fjerne lystgassen, viss eg husker rett. Selv suns eg IKKE de skal ta vekk lystgassen
Mamma til BA08 og K10 Skrevet 19. juli 2009 #4 Skrevet 19. juli 2009 tror det bare var noen få sykehus som ble pålagt å kutte ut lystgassen på fødestuene pga for dårlig ventilasjon.. Husker ikke hvor.
Studine mevik Skrevet 19. juli 2009 #5 Skrevet 19. juli 2009 Det hjalp bare noen få sykehus ja. Jeg hadde lystgass når jeg fødte for ca 5uker siden. Ville heller hatt epidural, men siden jeg endte opp med tre forskjellige ubrukelige jordmødre så ble lystgass eneste "smertelindring" jeg hadde.
ipeggy Skrevet 19. juli 2009 #6 Skrevet 19. juli 2009 Haukeland har ikke lystgass, pga for dårlig ventilasjon.
1jente2gutter Skrevet 20. juli 2009 Forfatter #7 Skrevet 20. juli 2009 noen som vet om UiS (sykehuset i stavanger )ennå har lystgass? Hatt en fødel med spinalbedøvelde(ks) og en vanlig med lystgass! Den sisste var den aller beste,hjalp med utrulig mye
mammatetogansketette:)) Skrevet 21. juli 2009 #8 Skrevet 21. juli 2009 Hei! Jeg også brukte litt lystgass.. og ingenting annet. tengte aldri på å be om mere jeg, så det funket godt for meg.. Grunnen til at noen sykehus og fødestuer ikke bruker lystgass lengre er at det gir dårlig arbeidsmiljø for de ansatte. Det skader vel ikke den fødende kvinnen å bruke gassen under fødsler, men for de som jobber på avdelingene og daglig kan bli utsatt for gassen er det værre med. Ikke bra over tid vissnok. Lufting er selvsagt derfor et tema, så noen steder vil de nok slutte med det pga for dårlig lufting og velger å slutte med det istedet får å bedre luftinga... Forøvrig brukes også lystgass mye mindre nå enn før, og det er også en årsak til at noen kutter den ut. Noen jordmødre vil nok si at lystgass er noe de brukte "i gamle dager".. og anbefaler heller akupunktur og andre -i norge- "nymotens" smertedempere
GuttenMin09 ♥ Jentebaby i 2012 Skrevet 21. juli 2009 #9 Skrevet 21. juli 2009 Eg fødte på sykehuse i stavanger (SUS ) i janurar iår, då brukte eg lystgass i vertfall, vett og om noen som fødte i slutten av mai i år som og brukte lystgass. Håper de har god ventilasjon der vertfall =)
mamarama og lille banan Skrevet 21. juli 2009 #10 Skrevet 21. juli 2009 sykehuset Levanger har også sluttet med det.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå