Gå til innhold

Hva spiser/spiste deres barn på 1,5 år? :)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Og hvor ofte ca?

Lillegutt (18 mnd) har melkeallergi og alltid vært slank (veier vel rundt 10 kilo nå). Er derfor litt opptatt av det her med mat. Han tar regelmessige blodprøver for å sjekke at han ikke blir underenært, men har nettopp begynt å bli lei grøt og middagsglass. Nå vil han heller ha "vanlig mat", og jeg føler at jeg ikke helt har oversikten over hva han får i seg da. Han spiser omtrent dette på en dag:

- 5.00 - 5.30: Ca 100 ml Neocate (spesial mme).

- 8.00 - 9.00: Frokostblanding med kalsiumtilsatt havremelk.

- Ca 12: Grovt brød med banos, leverpostei ++

- Mellommåltid: 1-2 fruktbeger

- Middag: Lager melkefrie middager, alt fra pizza til kjøttkaker i brun saus. Han spiser stort sett en liten porsjon.

- Kvelds: Varierer hvor mye han vil ha, men tilbyr enten rester fra middagen eller litt grøt tilsatt frukt. I tillegg drikker han ca 100 ml mme.

Til måltidene drikker han som oftest vann, av og til havremelk eller juice. Han får også Eskimo (Omega3) til kvelds.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vet at det er noen med barn her på den alderen. ;)

Skrevet

På den alderen har de spist det samme som oss andre + kanskje et grøtmåltid i ny og ne =)

Brød til frokost, brød + frukt til lunch, yoghurt før middag hvis det er en stund til middag, middag og brød/grøt til kveldsmat. Sånn ca =)

Skrevet

mini er ikke mer enn snart 16 måneder, men spiser som regel grøt eller brødskive til frokost. Han sover lenge så han pleier ikke å spise før ca kl 10.

Til lunsj/ mellomåltid får han enten brødskive eller ett fruktglass, banan, yoghurt, eller det vi måtte ha som er litt enkelt. Han begynner ikke i barnehage før 10 august og både pappa og mamma går ofte hjemme på dagtid sammen med han (jobber turnus og er selvstendig) så han spiser ofte det samme som oss.

til middag får han det samme som oss, så lenge det ikke er for stekt krydret. Favoritten er pannekaker og lapskaus...

Til kvelds får han grøt eller brødskive.

Til påleggpå skiva bruker vi fruktglass, leverpostei, gulost, geitost,skinkepålegg, makrell i tomat.

Drikker stort sett lettmelk eller vann til maten.

Skrevet

Min gutt er nesten 20 mnd og normalvektig. Han har ikke melkeallergi, men han spiser sånn ca. dette:

- Frokost: 3 brødskiver m/pålegg

- Lunsj: 2 brødskiver m/pålegg

- Middag: Enten litt av det vi voksne spiser (potet/kjøtt/grønnsaker, tacos etc, eller et brødmåltid)

Han spiser stort sett 3 måltider i løpet av dagen, og feks en yoghurt og litt cheerios innimellom. Får en flaske med lettmelk til kos, og ellers vann til måltider.

Skrevet

Lillegutt er 16mnd og veier 13kg

07.00: mm

09.00: Frokost: 1 brødskive eller 1 porsjon fullkornsgrøt + fersk frukt

12.00: Lunsj: 1 brødskive + yoghurt(som regel kun en halv brødskive og en halv yoghurt)

12.15: mm

ca 15.30: Middag. Hjemmelaget - laks, kylling, kjøttkaker osv, spiser stort sett det samme som oss.

18.00: Kveldsmat. 1 porsjon med fullkornsgrøt

18.30 mm.

Synes det ser ut som han spiser bra jeg:) Her varierer det stort hvor mye lillegutt spiser! I perioder har han mer matlyst enn i andre... men så er gutten min ganske stor også - så det gjør vel at jeg er litt avslappet i forhold til det... er stor overgang fra å gi glass til å spise det vi andre spiser - man mister litt kontroll over hvor mye de faktisk får i seg.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...