Gå til innhold

Hva gir mest riktig måling?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Å måle BT manuellt , eller med maskin?

Fikk to ganske ulike resultater...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hmm.. Det kommer nå an på hvor flink den som måler manuellt er da. Men jeg ville sagt at manuellt er det mest riktige, forutsatt at det ble gjort dkikkelig.

Så kan det være feil på utstyret, og det gjelder både det som er målt manuellt og det som er målt med maskin.

Ofte er det en del forskjell på bt hvis en måler to på rad.

Hvor mye forskjell var det da?

Skrevet

Målt flere ganger med ulike apperater, både manuell og apperat.

Får som regel en forskjell på 15-25 på overtrykket og 10-15 på undertrykket.

Skrevet

Ok.. Ja, men det er kanskje bedre å måle en gang pr dag, til fast tid i stedet? Det er jo mye som kan påvirke BT, bla.a det å måle mange ganger på rad.

Skrevet

manuelt er det mest riktige,da ser du viseren pulserer og du gjør det "selv"..

men når du måler med apparat så mål 2 ganger,hvis det viser sånn ca likt begge gangene er det veldig riktig det og.

Skrevet

Jeg måler ikke selv, det er helsepersonell, har risko for høyt BT. Det blir alltid målt 3 ganger etter hverandre og etter jeg har slappet av i minst 10 minutter, men noen bruker apperat, og andre måler manuellt. Når de måler med apperat har jeg høyt BT, når de måler manuellt har jeg i øvre del av normalt BT, så får mange motstridene beskjeder. Blir bare litt oppgitt, så lurte på om noen vet hvilke jeg kan stole mest på.

Takk for svar :-)

Skrevet

da ville jeg nok bedt de ihvertfall måle med samme apparat begge gangene(noe de egentlig skal gjøre)

jeg ville nok foretrukket de hadde målt meg manuelt..

hva ligger bt ditt på om jeg får spørre?

hilsen anonym 20:04

Skrevet

Sist lå det på 135/85 i snitt målt anuellt, mens det lå på 150/100 målt med apperat. Samme på alle 3 målinene med apperat.

Skrevet

Det var noen som mente her inne for noen dager siden at manuelle målinger stort sett alltid var lavere enn med maskin. Jeg har fått målt veldig lavt blodtrykk med maskin, så jeg tror ikke det stemmer hver gang.

Skrevet

ok ja det var jo litt rart det ble likt 3 ganger på samma apparatene..

du må ha lykke til så håper jeg det ordner seg for deg :)

Skrevet

Som jeg skrev ovenfor, så er det mye som kan føre til at BT varierer. Alt fra stress, graviditet, bevegelse, sitte/liggestilling, røyking, medisiner osv.

Det høres nå ut som de har kontroll på blodtrykket ditt, så jeg tror ikke at du trenger å bekymre deg over at det blir noe forskjell. Jeg ville heller ikke krevd at de skulle brukt samme apperatet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...