Gå til innhold

kan dette kalles å mobbe babyen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

sambo mener gutten på snart 4 mobber babyen når han hopper på madrassen så babyen rister, eller når han ler hjertelig hvis baby detter tilbake på ryggen når h*n prøver å snu seg på magen. han roper også baby! babyen er litt raaar! ha ha ha!

Litt drøyt å kalle det mobbing?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det fysiske er vel ikke mobbing, men jeg synes spesielt det med hoppingen virker litt farlig, så ville ikke latt ham holde på med det i hvertfall. Mine hadde blitt kraftig irettesatt av slik oppførsel og fått forklart hvorfor en ikke gjør slik.

Det med ropingen synes jg faktisk er en slags mobbing, i hvertfall plagsom erting, men gutten er jo for liten til å forstå dette av seg selv, og babyen i hvertfall for liten til å føle seg mobbet av ordene. Ville likevel prøvd å få gutten til å stoppe. Uansett hva man kaller oppførselen, så er den ikke akseptabel.

Skrevet

Hehe ja:P men ikke noe snilt av guttungen på 4 da, men slik er di av og til

Skrevet

Ja,jeg tror nok at jeg også ville dempet den adferden. En fireåring er klart stor nok til å lære akseptabel oppførsel rundt babyen. Kanskje han er litt sjalu, uansett ville jeg tatt tak i dette.

Skrevet

Har dere større barn pluss baby selv? Lurer på hva som er ok å tillate..

Skrevet

..og jeg som startet denne tråden for å vise sambo at jeg hadde rett;) Dere er visst alle enig at eldstes adferd er på grensa til mobbing..

Skrevet

Har selv en på 4.5 og 3 år. Ville vel ikke si mobbe, men hans oppførsel har kanskje ikke de beste intensjoner ville jeg anta. Men, det er vel bare å si at babyen kanskje ikke liker det og vise hvordan babyer liker "å leke".

Skrevet

Mobbing vil jeg vel ikke kalle det, men her i huset skal alle barna være snille mot hverandre, og får tilsnakk hvis(når!) de ikke er det.

Skrevet

Mobbing vil jeg si foregår når offeret kan forstå at det blir mobbet, om du skjønner. Så jeg synes også det er drøyt å kalle det mobbing.

Ellers lar jeg 5-åringen her le hjertelig av lillesøster, men jeg ser han ler på en slik måte som vi voksne gjerne ler når vi synes de små gjør noe rart/søtt etc. Er det slik din gutt er også? Om ikke, så lurer jeg på om gutten din kanskje er litt sjalu - da er det greit å ta tak i allerede nå så dere slipper mer ugreie når babyen blir litt større.

Lykke til. :)

Skrevet

Har 3 ban, så ja, har hatt større ban + baby selv, og venter nå ny baby når som helst. Hadde aldri akseptert dette! Haddeogså blitt ganske sint om en 4 åring var på besøk hos os og oppførte seg slik uten at foreldrene sa noe.

Skrevet

Jeg ville ikke sagt at det er mobbing. Vil heller si det er ganske normal oppførsel av en 4 åring som akkurat har fått seg søster/bror. Men helt klart noe å ta tak i. Har selv en villstyring på snart 4 som terger søsteren sin på 16 mnd titt og ofte. vi sier at sånn må du ikke gjøre osv og fjærner han fra situasjonen...noen ganger er det hun som starter. Har ennå tilgode å se søsken som ikke terger hverandre da.

Skrevet

Vanskelig å vite helt hvordan tonen er, men hvis det er som han fryder seg når babyen rister og når den prøver å snu seg til magen og ikke får det til, så ville jeg kanskje vurdert å irettesette det. Ikke fordi babyen skjønner noe av det, men hvordan vet du at gutten ikke gjør tilsvarende ting mot andre barn? Og så er det jo noe om å skape en god tone mellom de to søsknene også...

Har absolutt ingen erfaring på dette punktet, så det er bare noe jeg tenker nå... Mulig jeg hadde tenkt helt annerledes hvis jeg stod i situasjonen selv :)

Skrevet

Vil bare legge til at det med å hoppe på madrassen så babyen rister er ikke lov her i huset, men det har mer med babyens sikkerhet å gjøre.

Skrevet

gutten vår er helt super mot andre barn. Snill, deler og inkluderer. Trøster og hjelper til. Så det er nok sjalusien som plager han. Kjenner han ikke igjen.. Her om dagen fektet han med to lego-bommer oppi ansiktet på babyen, og jeg måtte ta de fra han, noe som resulterte i at han slo meg.

Skrevet

Da er det nok sjalusi ja. Det er sikkert andre her som kan gi bedre råd meg angående det, vi har heldigvis ikke hatt store sjalusiproblemer her med eldstemann. Det eneste må være at dere snakker med ham om det - si at det er greit å føle at en er litt "sint" på babyen, at det er helt normalt, men at det ikke er lov å gjøre noe med babyen, og selvfølgelig at dere er like glad i ham som den lille. Terper man nok på dette går det nok inn til slutt. :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...