Gå til innhold

Hvordan pusse tenner på småttiser som NEKTER??

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min tass på 8,5 mnd nekter å åpne munnen når vi skal pusse tennene........gir han tannbørsten å leke med og da putter han den inn, men med en gang mor skal putte den inn er munnen som en strek...

det må jo bare gå seg til eller...? kansje flere som sliter med det samme?

iallefall kan jeg jo ikke tvinge kosten inn i munnen på han heller! han har fått to tenner nede og har 3 på gang nå så det er kansje derfor men...vet ikke.

tenker på jo på karius og baktus som må stortrives der inne når jeg ikke får pussa de ordentlig!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Her er tannpussen også noe årntli herk, så her må jeg ofte pusse mens flisa hyler...Men da gaper hun i det minste hehe, og jeg MÅ jo bare få pussa de dumme tenna uansett...Ikke ideelt selvsagt, men hun haaater å bli pelt på, så hun blir skikkelig sinna rett og slett - ikke så mye jeg får gjort med det...

Jeg pusser dem forøvrig mens hun ligger nede i senga, da får jeg bedre kontroll på virrehuet, og tidvis klarer jeg å lage det til en morostund hvor hun gapskratter (jeg lager morsomme fjes og sier bø! titteeei osv, synger puss, puss sangen osv). Men hun er jo som regel veldig trøtt på kvelden, ergo gretten=(

Skrevet

godt å høre at det er flere som sliter:-)

hylgrin-puss er et alternativ ja; man må jo gjøre det man må gjøre:-)

vil ikke ha råtne melketenner heller..

får gå grundigere til verks i kveld; grøss..............

Skrevet

Vi sliter fortsatt, og gutten vår er snart 2 år. Er hyl og skrik hver gang. har prøvd alt, også elektrisk tannbørste som spiller musikk for å gjøre det mer spennende. Men ingenting funker, han vil bare gjøre det selv og det blir mer biting på tannbørsten enn pussing av det!

Skrevet

Har ingen tips å gi, dessverre! :( Må bare si at er i samme situasjon. Det er hyl og skrik hver kveld. Må tvinge meg til, og det blir ikke så grundig som jeg skulle ønske. Hvis noen har noen tips, så er det flere som blir glade......... :)

Skrevet

Hmm... samme problem her. Helsesøster anbefalte Fluor for å unngå/redusere faren for hull, så det får hun en gang om dagen knust oppå grøten.

Jo, altså... jeg så meg så lei på at tannbørsten fløy veggimellom her, så jeg bestemte meg for at nå var nok nok. Etter frokost og kveldsmat, har vesla blitt sittende i stolen sin, jeg har stått bak og holdt hodet hennes mot magen min med en finger mellom overkjeve og underkjeve helt bakerst i munnen, for å holde den litt åpen. Akkurat nok til å komme til noen få sekunder, slik at tannbørsten har vært borti tennene i det minste. Hun har ikke vært helt fornøyd med mammas nye metode, men protestene har vært færre enn før hvor vi aldri kom noen vei.

De to siste dagene har det holdt å holde hånda på kinnet hennes og pusse... nesten som det er for godt til å være sant. I kveld lo hun til og med. Måtte faktisk legge fra meg tannbørsten å sjekke om det var min unge! : )

Skrevet

Hei imii

Hvis det har vært greit å pusse frem til nå som det er tenner på gang så hadde jeg ikke villet stresse med det. Da er det jo stor sansynlighet at det er fordi han har vondt...

Vesla var på samme måte. Pussingen var stas helt til det var tenner på gang. Tenkte dette skyltes at det var vondt, så da ventet vi bare litt. Når tennen hadde kommet opp så likte hun å pusse som før. Går ikke like enkelt hver gang da. Har hatt som regel at hvis ikke jeg får pusse først så får ikke hun leke og pusse selv med den heller (med unntak av akkurat under tannfrembruddet som sagt). For tiden er det foresten fryktelig stas å herme etter mamma/pappa og si aaaa og iiiii, så akkurat nå går det veldig greit :-)

Håper det går seg til!

Skrevet

Hei dere!

Må bare skyte inn en mulig brannfakkel i denne debatten. Kom nettopp hjem fra ferie i Sverige, hvor jeg diskuterte dette med flere småbarnsforeldre som sa at de hadde hørt flere tannleger og barnvårdscentraler(tilsvarer helsestasjonen) nå anbefale å vente litt med tannpuss hvis det bare blir hyl og skrik og tvang.

Dette for å unngå et angstliknende forhold til tannbørsten i lang tid(noe et par av de vi møtte hadde opplevd m sine eldre barn).

Av samme prinsipp som at man ikke skal tvinge mat i små barn som nekter å spise, for å unngå et problematisk forhold til mat senere.

Så lenge det er snakk om et sukkerfritt kosthold, regelmessige måltider og selvsagt melketenner - så var dette altså nå anbefalt fra flere hold i Sverige - mulig at det ligger noe forskning bak, som jeg ikke vet om.

Jeg synes i alle fall at det høres litt fornuftig ut, og har slappet litt av med tannhygienen til vesla etter at jeg hørte det. Pusser bare litt og slutter om hun vegrer veldig.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...