Gå til innhold

din enkleste og beste matoppskrift?!

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Deler så gjerne, men har så mange (har ca 500 middagsoppskrifter i PC-arkivet mitt, over 800 oppskrifter totalt....). Tenker du middag? Da kan få tre i første omgang, en med kjøtt og to med fisk:

Stekt eggetorsk (du får aldri lyst på fiskepinner mer......)

Du trenger:

600 g torskefilet i stykker på ca 60 gram.

1 stort egg, sammenvispet med gaffel

1 ts salt, blandet med

1 dl finknust tørt rundstykke (skikkelig tørt, la rundstykket ligge en ukes tid i luft, kan knuses ved å legge det i en plastpose og behandle det med hammer, evt males på mandelkvern om man har det).

1 dl raps- eller maisolje

Dypp fisken i egg, dypp den så i en tallerken fylt med salt/brødblandingen, stek den i varm panne (helst jernpanne) i olje i 3 minutter på hver side).

Fiskesaus:

1/2 agurk i terninger

3 (litt harde) tomater i terninger

1/4 l yoghurt naturell

1 ts salt

1/4 ts pepper

2-3 ss dill

Kan gjerne nytes sammen med hjemmelagde dillstuede poteter: Skrell potetgryta (ikke nødvendig med nypoteter), skiv potetene, ha i gryte, tilsett H-melk (ca 1/2 l til 1 kg poteter) og 1 ss SMØR, varm til kokepunktet, ha i raust med dill, bland godt og la stå 4-5 minutter på ettervarmen.

Kokt Basmati-ris smaker også godt til.

-----

En til, siden vi fremdeles har makrellsesong:

Makrell i sennepssaus:

Du trenger:

8 små makrellfileter (uten skinn)

1 /2 l vatn

1 ss hvitvinseddik

1 ss salt

1 laurbærblad

4 pepperkorn

1 løk, finhakket

2 ss SMØR

2 ss sennep (skikkelig skarp vare, Colmans f eks, IKKE Iduns kvasivare)

2 ss hvetemel

1 dl kremfløte

Kok lake av eddik, salt, peper og laurbær og la markrellen trekke i denne i 7-8 min.

Imens: Fres løken i smør i panne, 4-5 min. Tilsett sennep og hvetemel. Spe med (silt) lake (Legg fisken på fat og sett dette i lunken stekeovn så fisken ikke taper særlig varme). Kok opp og kok i 3 min. Tilsett fløte og evt mer krydder. Slå sausen over fisken og server.

Serveres med kokt potet og rødbeter.

-----

Så litt kjøtt

Kotelettpanne

Du trenger

6 nakkekoteletter (ca 1 kg)

1/2 ss salt

1/4 ss pepper

1 ts tørket salvie

1 ts tørket rosmarin

Revet skall av 1 sitron

5 ts olivenolje

2 ss SMØR

500 g pasta (helst fullkorn)

400 g grønne erter (gjerne frosne)

1 dl yoghurt naturell blandet med 1 ss majones og ørlite sitronsaft

Bland salt, pepper, salvie, rosmarin og olivenolje. Smør kotelettene godt med blandingen. Stek 3 minutter på hver side i god, varm panne.

Kok pastaen.

Bland ertene med yoghurt naturell, majones og sitronsaft.

Hvem sier at man bare har tid til til ferdigmat?? Alt dette lager du på kortere tid enn du trenger for å koke poteter/pasta, om du bare har råvarene for hånd.

Skrevet

Stek nakkekoteletter i smør(krydder; salt og pepper, eller et blandingskrydder), og stek med litt champinjong på slutten. Når dette er ferdig stekt, så heller du over en pakke fløte. La dette småkoke i noen minutter. Ferdig:)

Ha kokte poteter eller ris til, og grønnsaker(gulrøtter og brokkoli er godt til). Du kan også ha tyttebærsyltetøy eller syltet gresskar til:)

Stekt laks:

Laksefileter

Ha på salt og litt pepper

vend dem i et pisket egg først, og så en runde i Griljermel. Stek på sterk varme til de er gylne, og så over på svak varme noen få minutter til.

Kokte poteter til

Og en agurksalat; agurk i skiver(ostehøvelen er fin til dette) legg de i vann, og ha over en utblandet edikk, sukker, salt og pepper blanding. Det er nok med et par skjeer edikk.

Og ha rømme som dressing på agurken.

Bruk stekefettet til litt saus på potetene.

Her kan du også med fordel bruke en "dæsj" sitron på laksen når du har fått den på fatet ditt:)

Dette var de enkleste jeg kom på akkurat nå:)

Skrevet

Vist jeg har super dårlig tid og lyst på noe godt tar jeg karbonadedeig som jeg kryddrer med, løk, hviløk, salt pepper. Eller det kryddret som heter kebabkrydder, du får kjøpt.

Når jeg er i sverige kjøper jeg en kryddepose fra SantaMaria som heter Cevapcic,

så presser jeg den flatt i en form så steker jeg det i ovnen.

servere med tomat, agurk, paprika inne i et pitabrød gjerne noe dressing jeg bruker stort sett lett rømme.

Skrevet

Jeg bruker forsten å hakke opp løk og purre og ha i fryseren.

Skrevet

Ovnsbakt ørret/laks

Hel fisk (kg etter ønske)

Stekesmør

Vårløk

salt

pepper

Legg ferdig renset hel fisk i sølvfolie. Du har smør, salt, pepper og hakket vårløk inni fisken. Stekes i ovnen til den er ferdig. Ca.1 time på 3 kg fisk.

Lag agurksalat av skivede agurk i eddiklake (vann, eddik, salt, pepper, sukker)

Kokte poteter og rømme til.

Skrevet

Hei Anonym 16:32

Den krydderposen fra SantaMaria som heter Cevapcici får du kjøpt i Norge også, men kanskje ikke på Rema og den type butikker. Vi finner den på Meny, Ultra og Ica Maxi. =)

Skrevet

En av mine beste oppskrifter er på chiligryte, den kan egentlig brukes både til hverdags og hvis man har noen gjester over til et ikke alt for stivt selskap:

Chiligryte

Ingredienser:

* en pakke kjøttdeig

* en stor løk, hakkes

* en boks tomatbønner

* et stort glass tacosaus (jeg bruker hot, men du kan justere styrken etter egen smak)

* en liten boks mais (kan sløyfes)

* en pose tortillachips (jeg bruker den røde posen med runde chips i, husker ikke hvilket merke det er)

* revet ost

* evt litt vann

Fremgangsmåte

Sett stekeovnen på 225°C. Stek kjøttdeigen til den er gjennomstekt. Tilsett løken og la det frese med til den er blitt litt blank. Hell opp tomatbønnene, tacosausen og maisen. La blandingen putre litt for å "koke sammen".

I mellomtiden plukker du de peneste chipsene fra posen, sånn at det utgjør ca. halvparten av posen eller litt mer. Resten av chipsen knuster du (klem på posen, det er enklest) til det er ganske så finknust. Du kan også bruke rester av tacoskjell til dette hvis du har. De knuste skjellene/chipsen helles i gryten, rør om. Hvis den blir litt for tykk kan du ha litt vann i og la den putre littegranne til.

Hell blandingen i enildfast form, strø ost over og sett de "pene" chipsene delvis ned i blandingen slik at chipsen står stødig. Gratineres i ovnen til osten er smeltet og chipsene har fått en litt gylden farge (pass på så ikke chipsene blir brente, skru heller ned varmen litt da).

Serveres med rømme, tacosaus og avokado/guacamole. Kjempeenkel og veldig godt. Jeg bruker å lage gryten i en sautépanne jeg har som vi kan ta av håndtaket på, så når gryten er ferdig "kokt" strør jeg bare osten på og setter chipsen i, rett i panna og setter hele herligheten inn. Sparer på oppvasken og. ;)

Skrevet

Enkel sukkerfri bananankake for bursdagsmarkering:

Man legger en banan (med skallet på) på bordet og pynter med kakelys.

Man synger bursdags-sang, bursdagsbarnet blåser lys, og "kaken" deles.

Så enkelt at selv far klarer det :-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...