Gå til innhold

jeg trenger hjelp/råd her, er gravid igjen!

Anbefalte innlegg

Skrevet

..har en datter på snart 8mnder, og jeg har gått på cerazette ( i tillegg til kondom faktisk ) så du kan godt si at det her var ikke planlagt..men nok om det, vi vil ho beholde. MEN jeg hadde ikke tjent meg opp foreldre penger sist gang, og hvordan skal jeg klare å gjøre det nå? det beste hadde vært om jeg hadde fått en jobb som jeg kan jobbe i nesten 100 % frem til permisjonen..men det er vel ikke lett å få seg jobb når en er gravid?

jeg tar et par seinvakter i mnd nå, noen som vet hvor mye jeg må tjene i mnd får å få foreldre penger?

ble kanskje litt rotete det her, håper noen skjønner hva jeg mener...=0)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

du må ha hatt fast jobb i de siste 6 mnd før fødsel for å ha rett til foreldre penger, så det kommer ikke an på hvor mye man tjener. jeg vet ikke hvorvidt denne faste jobben må være 100% stilling eller ikke. ta en telefon til nav konstoret ditt, så får du greie på det.

Skrevet

http://www.nav.no/page?id=328

Her står det:

Hvem kan få foreldrepenger

Du kan få foreldrepenger hvis du har hatt pensjonsgivende inntekt i minst seks av de ti siste månedene før stønadsperioden tar til.

Inntekten på årsbasis må være minst halvparten av folketrygdens grunnbeløp (G). Likestilt med arbeid er perioder du har mottatt

* sykepenger

* foreldrepenger ved fødsel og adopsjon

* svangerskapspenger

* omsorgspenger ved barns/barnepassers sykdom

* pleie- og opplæringspenger

* dagpenger under arbeidsløshet

Også andre forhold kan likestilles med yrkesaktivitet. Dette kan være

* lønn fra arbeidsgiver under utdanning

* ventelønn

* omsorgspenger ved barns/barnepassers sykdom

* pleie- og opplæringspenger

* avtjening av militær- eller siviltjeneste eller obligatorisk sivilforsvarstjeneste

Perioder du har mottatt rehabiliterings- eller attføringspenger regnes ikke med.

Skrevet

må ikke være fast jobb.

vikariat + all inntektsgivende arbeid teller.

men må ha jobbet i 6 mnd ja.

Skrevet

Det trenger IKKE være en fast jobb.

Du må ikke ha over 14 dager mellom vaktene og det er det du tjener som blir grunnlaget for utbetalingene(minst 1/2G) og jo mer du tjener jo mer får du opp til 6G.

Jobber du mindere enn 50% stilling får ikke fedrekvoten og dere mister disse 10 ukene.

Har du ikke tjent deg opp til foreldrepenger kan du få engangsstønaden og går du ut i minst 75% jobb eller 100% studie kan far ta ut permisjon om han har tjent seg opp rett til det.

Skrevet

Du mister ikke 10 uker selv om du jobber mindre en 50 %. Sist jeg hadde permisjon hadde jeg jobbet mindre en 50%, men da fikk jeg overført alle ukene til meg.

Skrevet

Finn en godt betalt jobb, eller to, jobb som F... i en mnd og få en sykemelding av legen, vips, masse permisjonspenger :)

Skrevet

Ja men det kom nye regler 1.juli 2009.

Kankje lese de først får du sier noe?

Skrevet

15.59:

Hva sier de reglene, evnt. hvor finner man de?

Skrevet

på nav.no finner man lovteksten. Det er ingen endring i § 14-6 som omhandler opptjening av foreldrepenger. Det som er endret er paragrafene som omhandler stønadsperioden og uttak.

"Kapittel 14 - Ytelser ved svangerskap, fødsel og adopsjon

Sist endret 30.06.2009 jf. rundskriv til §§ generell del, 14-9, 14-10, 14-11, 14-12, 14-13, 14-14, 14-15, 14-16 og 14-17"

Vil tro at endinger i loven kun handler om enring av fedrekvoten og hvor mye stønadstid man får,

Endringer i opptjening av rettigheter etc har ikke vært foreslått og vil evt komme etter nyttår dersom aktuelt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...